IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DEZE gruwelijke DICTATOR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DEZE gruwelijke DICTATOR

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paulus VI handhaaft grove onreehtvaardigheid

Vlak voor het ter perse gaan van dit nummer werd de beschikking van Paulus VI over het gemengde huwelijk bekend. Het kernpunt komt daarop neer, dat de paus blijft eisen dat ook het gemengde huwelijk op straffe van ongeldigheid moet gesloten worden voor de pastoor. En een pastoor mag zulk een huwelijk niet inzegenen, als beide partijen niet willen beloven hun kinderen r. katholiek te zullen dopen en opvoeden. Als de protestantse partner daar gewetensbezwaren tegen heeft, dan kan de bisschop zich tot de Heilige Stoel wenden „met alle bijzonderheden". „Dit wijst er op, dat voor ieder geval afzonderlijk ontbeffing zal moeten worden gevraagd. Voor een situatie als in Nederland is dat een onmogelijke zaak", aldus terecht De Volkskrant.

Roet in het bruilofts - eten

Daardoor stort de paus miljoenen r. katholieken en protestanten in vreselijke gewetenskwellingen. Een overtuigde protestant zou tegen zijn geweten handelen, indien hij de belofte om de kinderen r. katholiek op te voeden, zou afleggen. Maar dan zet de paus deze jonge mensen het mes op de keel. Praktisch zegt hij: Als die protestant dat niet wil beloven, dan verklaar ik jullie eventuele huwelijk ongeldig. Dan staan ze voor de keuze: Ofwel ze moeten elkaar opge ven, ofwel één van beiden moet tegen zijn geweten in handelen, n.l. de protestantse partner belooft dan toch maar om de kinderen r. katholiek te laten dopen en opvoeden of de r.k. partner zegt: Dan trouwen we maar niet voor de pastoor. Maar dat betekent weer, dat de r.k. partner, als hij overtuigd r katholiek is, een zondige samenleving begint. De dag van de bezegeling van hun onderlinge liefde door de huwelijksband, is dan tegelijk de dag van de dood van zijn liefde voor God. En iedere keer wanneer de r.k. partner zich geheel aan de ander overgeeft in de huwelijksbeleving, betekent dat voor zijn geweten een zich afscheiden van God, waardoor God de vervloeking over hem uit spreekt. Want elke huwelijksbeleving is dan een zonde van ontucht, een dood zonde, waarvoor men telkens weer een diepere graad van ellende in de hel verdient. Aldus de r.k. leer.

Miljoenen naar tie eeuwige dood

Er zijn miljoenen gemengd gehuwden in de wereld. Vooral in Duitsland is dat percentage heel hoog.

Koelbloedig verwijst Paulus VI deze mensen echter naar de eeuwige dood Want door zijn beschikking is hun burgerlijk huwelijk, zo meent hij althans, ongeldig voor God en als ze zo komen te sterven, zonder dat te hebben willen biechten, en zonder een einde te hebben willen maken aan deze zondige samenleving, gaan deze miljoenen voor eeuwig verloren. En waarom? Alleen maar omdat de protestantse partner niet tegen zijn geweten in wilde handelen en weigerde te kruipen voor deze gruwelijke dictator van Rome.

Vreselijk

De wereld is ontzet over de zes miljoen joden, die door het Hitlerbewind naar de lichamelijke dood zijn verwezen.

Maar Jezus zegt zelf: „Weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam. kan verderven in de hel" (Matt. 10:28).

De paus meent de macht van God te hebben gekregen om miljoenen medemensen, naar eigen inzicht, te kunnen verderven in de hel, met lichaam en ziel.

Er staat in de Bijbel: „Het is vreselijk te vallen in de handen van de levende God" (Hebr. 10:31). Maar ik zou er aan willen toevoegen: Het is nog vreselijker te vallen in de handen van de paus. Want God is een Vader die ons in Jezus Christus barmhartig wil zijn. De paus echter kent geen erbarmen. Met één pennestreek verwijst hij miljoenen naar het verderf van ziel en lichaam in de hel enkel omdat ze niet konden beloven om hun kinderen r. katholiek te laten dopen en opvoeden. Welk zinnig mens gelooft, dat God om zulk een reden twee gelovige mensen voor altijd zal verbannen naar het onuitblusbare vuur?

Priesters, legt uw ambt neer

Allerlei Nederlandse priesters hebben erkend, dat de bestaande r.k. wetten over het gemengde huwelijk onrechtvaardig zijn. Zo bv. ook dr. van Noort in het uitstekende boekje „Gemengd Huwelijk" (uitg. P. Brand H'sum, f 4.90) „Hier wordt afbreuk gedaan aan de gewetensvrijheid" (bl. 81).

Maar ook in Hitler-Duitsland zullen er meerderen geweest zijn, die voor zichzelf erkenden, dat de uitroeiing van de joden een misdaad was. Er waren er echter slechts weinigen, die zich daartegen hebben verzet.

Zullen er ook nu priesters zijn, die zich verzetten zullen tegen dit grove onrecht, tegen deze uitroeiing van miljoenen gemengd gehuwden door de eeuwige dood? Of laten ze het alleen bij woorden?

Wanneer ineens een tweeduizend priesters in Nederland uit protest hun ambt zouden neerleggen, dan zou de paus waarschiinlijk wel van koers gaan veranderen. Dan zou hij weten. dat hij niet maar kan doen wat hij wil, en naar believen miljoenen de eeuwige dood in kan jagen.

Maar het is niet gemakkelijk om tegen de stroom op te roeien. Wij, priesters, die wèl ons ambt hebben neergelegd, omdat wij ons niet konden verenigen met het onrecht, dat deze gruwelijke dictator van Rome aan miljoenen aandoet wij weten wat voor een verguizing je als priester te wachten staat van je geloofsgenoten en van je eigen confraters, wanneer je je gewetensprotest ook in daden omzet, en het niet wilt laten bij grote woorden, die zo ontzettend goedkoop kunnen zijn.

Oecumene van paus: één grote huichelarij

We kunnen het nu ook niet anders zien: Wanneer de paus spreekt over de afgcscheiden broeders en zusters en over oecumene, dan is dat een groot stuk huichelarij. Hoe kan hij ons broeders en zusters noemen, wanneer hij van onze jongens en meisjes eist, dat zij een belofte atleggen tegen hun geweten in, en hun huwelijk ongeldig verklaart, als ze dat weigeren?

Ik weet, dat er in Nederland heel wat priesters zijn, die wel een oprechte oecumenische instelling hebben. Maar dan vraag ik aan deze mensen: Waarom wilt u dan in uw ambt blijven en aldus mede de verantwoordelijkheid dragen voor het onrecht, wat uw leider in Rome zoveel miljoenen christenen aandoet?

protestanten protesteert!

Protestanten, aanvaardt it dat maar rustig, dat iemand die beweert de plaatsbekleder van Christus te zijn, de huwelijken van miljoenen protestanten ongeldig verklaart?

Nederlandse staatsburgers, aanvaardt u het, dat een buitenlandse mogendheid nl. het Vatikaan, zich inmengt in onze binnenlandse aangelegenheden en de overeenkomstig onze Nederlandse wetten geldig gesloten huivelijken ongeldig verklaart, enkel omdat de protestantse partner niet tegen zijn geweten in wilde handelen?

Protestanten protesteert

Wat is concelebratie?

In „De Protestant" van 29 jan. 1966 stond een artikel van prof. dr. L. J. van Holk over de concelebratie, waarover op het concilie ook gesproken is. Het blijkt echter dat prof, van Hoik niet de eigenlijke bedoeling van de concelebratie begrepen heeft.

Men moet n.l. onderscheid maken tusscn een ceremoniële cn sacramentcle concelebratie in de mis.

De certmoniële concelebratie houdt in, dat meerdere priesters (of bisschoppen) tegelijk dezelfde ceremonies verrichten over hetzclfde brood en dezelfde wijn, echter met deze uitzondering, dat zij niet tesamen de consecratiewoorden uitspreken.

De sacramentele concelebratie wil zeggen, dat meerdere priesters (of bisschoppen) ook de consecratiewoorden uitspreken over hetzelfde brood en dezelfde wijn. Prof, van Holk schreef alleen over de eerste concelebratie, maar daar ging het op het concilie niet over. De vraag ging juist over de sacramentele concelebratie. Vroeger was die alleen geoorloofd bij de priester- en bisschopswijding. Ik heb aan zulk een concelebratie dan ook slechts één keer deelgenomen, n.l. bij mijn priesterwijding. Wij moesten dan zorgen de woorden van de consecratie precies gelijk uit te spreken. Want als één van de priesters dc woorden vóór de bisschop en de andere priesters zou uitspreken, dan zouden brood en wijn door de woorden van die ene priester veranderd worden in het lichaam en bloed van Christus, en zou de mis daardoor geen sacramentele, maar slechts een ceremonieie concelebratie zijn.

„STRAKS VALLEN KERKMUREN WEG"

Wij ontvingen een brief met f 100,— van een predikant van de Gereformeerde Gemeente, die wij hier afdrukken. Daar de Gereformeerde Gemeente echter maar weinig predikanten telt, leek het ons niet verstandig om de initialen van deze predikant te vermelden, daar hij dan, tegen zijn zin, bekend zou zijn. Hier volgt de brief:

„Zo juist ontvingen wij het maart-nummer van „ln de Rechte Straat". Het is in ons hart om iets van het vele wat de Heere ons gegeven heeft, af te zonderen voor het buitengewoon mooie werk wat u voor Hem doet. Hij stelle u tot een grote zegen voor velen. Straks vallen kerkmuren ert talen weg en zal het lied van de opgeschrevenen in het boek des levens zijn: ,Gij hebt ons Gode gekocht met Uw bloed". Met een broederlijke groet......"

Wat ik bijzonder vertroostend vond, waren de woorden: „Het is in ons hart om iets van het vele wat de Heere ons gegeven heeft, af te zonderen voor......"

Dan merk je weer eens duidelijk, dat het de Here is die voor ons zorgt. Hij geeft het Zijn kinderen in het hart om dit werk te gedenken in hun gebeden en in hun offers.

Van N.N. f 2.000,—

Wij ontvingen op onze giro een storting van f 2.000,—. Er was een naam en adres in Laren op vermeld. Wij schreven een brief om de goede ontvangst te vermelden, maar kregen die als onbestelbaar terug. Blijkbaar wil deze gever enbekend blijven. Daarom willen we langs deze weg onze hartelijke dank uit spreken en de goede ontvangst mededelen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1966

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DEZE gruwelijke DICTATOR

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1966

In de Rechte Straat | 32 Pagina's