IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

PROTESTANTSE KERKEN GESLOTEN IN SPANJE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PROTESTANTSE KERKEN GESLOTEN IN SPANJE

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De foto, die wij op de voorpagina afdrukten, geeft een verzegelde deur weer van een protestantse kerk in Spanje.

Op het zegel staat te lezen: Dirección General de Seguridad - Comisaria General de Investigación Social - Sexta Brigada - Secretaria - Barcelona. En door dit zegel heen, met de hand geschreven: 7 de junio de 1961.

Voor beter begrip hiervan het volgende:

De Spaanse politie is in twee afdelingen verdeeld: de criminele en de sociale opsporingsdienst. De criminele opsporingsdienst houdt zich bezig met algemene delikten, zoals: diefstal, moord en andere misdaden. De sociale opsporingsdienst behartigt de veiligheid van de staat. Zij gaat de aktiviteiten na van verenigingen die niet door de staat zijn erkend zoals klandestiene politieke partijen en jeugdverenigingen.

Wat dit laatste, de jeugdverenigingen, betreft, nog deze toelichting. La Falange is de staatspartij. Zij heeft het uitsluitende recht op de politieke en sociale opvoeding van de jeugd.

Sinds drie jaar heeft echter de rooms-katholieke kerk ook het recht gekregen om er eigen padvindersorganisaties op na te houden. Deze padvinders mogen echter slechts in uniform verschijnen binnen de kerk, in het verenigingslokaal, of ook in de kampen. Op straat echter mogen alleen de padvinders, die zich volledig aan het gezag van de Falange onderwerpen, in uniform verschijnen.

Dit is echter ongeveer het enige wrijfpunt tussen de rooms-katholieke kerk en de staat in Spanje. Voor het overige ontvangt de staat alle steun van de roomskatholieke kerk.

In ruil daarvoor staat de regering de rooms-katholieke kerk bij in haar poging om de opmars van het protestantisme te stuiten door allerlei discriminerende maatregelen en door allerlei belemmeringen, zoals het sluiten van protestantse kerken.

Een vervolgende kerk vouwt haar handen

Wanneer wij al die berichten uit Spanje lezen, dan kunnen wij alleen maar een gevoel van weerzin krijgen, als wij „Misereor" lezen, het blad van de Nederlandse Bisschoppelijke Vastenactie. Daarin worden de rooms-katholieken van Nederland opgeroepen om te bidden voor de rooms-katholieke kerk, die achter het IJzeren Gordijn vervolgd wordt.

Hoe erg die vervolging in Rusland wel is, wordt aldus beschreven: „De gelovigen mogen in hun kerken de H. Geheimen vieren, maar zij kunnen hun kinderen niet onttrekken aan doelgericht anti-religieus onderwijs". In Spanje echter kunnen de protestanten niet alleen hun kinderen niet ontrekken aan doelgericht anti-protestants onderwijs, maar worden dikwijls hun kerken gesloten, zodat ze niet eens de H. Geheimen samen kunnen vieren.

Misereor schrijft verder: „Zij kunnen sacramenten ontvangen, maar als de nieuwe generatie niet deelneemt aan de pseudo-religieuze riten van de godloze jeugdbeweging, heeft zij maatschappelijk geen toekomst". Maar als in Spanje de soldaat, Genero Redrero, weigert om te knielen voor de Hostie, omdat hij dat met zijn geweten als reformatorisch christen niet overeen kan brengen, dan wordt hij in de gevangenis geworpen.

Wij stellen de eenvoudige vraag: Kan het gebed van een kerk, die zich vervolgd weet achter het IJzeren Gordijn, aangenaam zijn aan God, wanneer diezelfde kerk aan deze zijde van het IJzeren Gordijn evengoed de christenen vervolgt? Is zulk een gebed niet een zeer onsmakelijke geschiedenis?

Een brief uit de gevangenis

In de Zendingsbode van april 1962 las ik:

Onze vrienden in Engeland kregen de volgende brief van Genero Redrero, de soldaat, die tot 30 maanden dwangarbeid veroordeeld is, omdat hij weigerde in aanbidding neer te knielen bij een militaire misbediening.

Fuerto de Rostro Gordo Melilla, Noord-Afrika.

Geliefde broeders en vrienden in onze Here Jezus Christus, moge onze Vader in de hemelen u in rijke mate Zijn genade en vrede schenken.

Geliefde broeders, weest dankbaar en verheugt u in de vrijheid, die gij geniet. Maar verheugt u nog meer daarover, dat gij behoort tot de kudde van onze Here Jezus Christus, Die ten allen tijde en overal waakt over Zijn schapen…

Wij danken God, Die ons de ware vrijheid gegeven heeft, die niemand van ons nemen kan, omdat het de vrijheid is, die niet van deze wereld is. Daarom, ook al zijn wij in de gevangenis, wij zijn gelukkig en vrij in Hem.

Ik dank alle christelijke broeders voor hun bezorgdheid over mij. Ik maak het goed en heb geen gebrek dank zij uw goede zorgen. U weet, dat ik voor de krijgsraad geweest ben, en veroordeeld ben tot 30 maanden militaire tuchthuisstraf. Ik heb er over gedacht in hoger beroep te gaan, zoals Paulus deed, die zich op de keizer beriep. Ik heb dat niet gedaan, maar ik heb het vonnis aanvaard, omdat ik u niet meer moeite wilde veroorzaken.

Mijn hoop is op God, en als het Zijn wil is, zal Hij op één of andere wijze de de deuren van de gevangenis openen. Voor God is het nooit te laat. Menigmaal tijdens de terechtzitting vatte ik moed door de woorden van onze Here: Vrees niet voor hen die het lichaam kunnen doden, maar de ziel niet kunnen doden. Doet u de groeten aan mijn predikant en aan onze gemeente. Mijn boodschap aan oen is: Psalm 54 : 3: O God, verlos mij door Uw Naam, en verschaf mij recht door Uw kracht.

GENERO REDRERO.

Onze Engelse vrienden hebben ter dezer zake de volgende brief gezonden aan kardinaal Benjamin de Arriba y Castro te Tarragona, Spanje.

Eerwaarde Heer,

De protestanten van Groot-Brittannië richten zich tot u in het belang van de soldaat Genero Redrero, oud 22 jaar, die als evangelisch christen weigerde te knielen bij de misbediening op 12 juni 1961 te Melilla.

Als gevolg daarvan werd hij door het hoog Militair Gerechtshof te Madrid veroordeeld tot 30 maanden tuchthuisstraf.

Deze jongeman is evenals zijn familie lid van de protestantse kerk, en vóór bovengenoemde misbediening maakte hij zijn bezwaar tegen deelname kenbaar aan zijn militaire chef.

Hij ondergaat nu zijn straf in de militaire gevangenis te Rostro Gordo in Marokko.

Wij mogen u herinneren aan de woorden, die u op 21 januari bij de viering van de bevrijding van Tarragona tot uw congegratie richtte.

U sprak toen naar aanleiding van een ontvangen brief van een bisschop uit Oost-Duitsland, die leed onder de druk van de communisten, en u dankte God voor de geestelijke vrijheid die u in Spanje genoot.

Wij verzoeken uw eerwaarde u in te denken de gevoelens van de protestanten in Groot-Brittannië, die enerzijds van uw lippen horen uw juichen over de godsdienstige vrijheid in Spanje, en anderzijds vernemen hoe uw kerk door geweld en lijden haar geloof wil opdringen aan leden van onze evangelische kerk. Ons is bekend de hoge positie die uw eerwaarde in uw land bekleedt, en wij zouden het zeer op prijs stellen, wanneer u zo vriendelijk wilde zijn het onrecht, dat soldaat Redrero aangedaan is, te doen herstellen.

Van U, Eerwaarde, enz. (volgt ondertekening)

De World Protestant Union, die een en ander publiceerde in de English Churchman, verzocht ons om ook in Holland de nodige stappen te doen om de invrijheidstelling van Redrero te bevorderen.

We hebben moeten antwoorden, dat wij daar geen kans toe zien, omdat de grote Nederlandse protestantse kerken en politieke partijen helaas niet genegen zijn iets te ondernemen, dat hun plannen om te komen tot een oekumenische en politieke samwerking met de roomsen zou kunnen schaden. B. Dominees en priesters samen aan liefdemaal Ja, dat kan wel in ons lieve vaderlandje. Dat zal n.1. gebeuren met pinksteren van dit jaar in de Haagse „Dierentuin" op 7 juni, om 8 uur. Zestig priesters en (jominees uit het hele land zullen dan samen met duizend leken „pinksteren vieren als een oecumenische herdenking van de stichting der kerk" Aldus de Haagsche Courant van 12 mei. „De intentie van de intiatiefnemers is van de komende viering een nationaal geestelijk evenement te maken, dat, hoopt men, in heel het land navolging zal vinden. Reeds zijn er pogingen daartoe in Zwolle en Almelo". „De maaltijd bestaat uit brood, kaas en wijn". De leiding berust bij „radiopastoor A. Klamer uit Hilversum, Open-Deur-dominee P. Lugtigheid, ds. E. Pijlman, gereformeerd predikant en pater S. Jelsma". Hoe is het toch mogelijk, dat predikanten hier in Nederland samen aanzitten aan een liefdemaaltijd, terwijl daarginds een protestantse broeder in het geloof zucht in de gevangenis, omdat hij het geconsacreerde brood van de Mis niet wilde aanbidden? Waar gaan wij met onze protestantse kerken naar toe, als een predikant, die zondag 30 van de Heidelbergse Catechismus heeft ondertekend, er zich zo weinig van blijkt aan te trekken, dat een geloofsgenoot in Spanje voor de l^lijdenis van zondag 30 in de gevangenis zit? Wij doen vanuit deze plaats een dringend beroep om deze liefdemaaltijd niet te doen doorgaan, tenzij deze soldaat, Genero Redrero, ontslagen wordt uit het militaire tuchthuis. Wij vragen aan deze organiserende predikanten: „Proeft u dan geen enkele wrange bijsmaak, als u de wijn drinkt samen met een priester, die vertegenwoordiger is van de ene, grote rooms-katholieke wereldkerk, waarvan de paus het hoofd is, bekleed met een absoluut gezag, en die toch de vervolgingen in Spanje niet verbiedt? Wij twijfelen geen moment aan de goede bedoelingen van deze predikanten, maar wij zijn overtuigd, dat deze liefdemaaltijd van Bijbels standpunt uit niet te rechtvaardigen is. In 1 Kor. 11 : 17 - 34 worden de misbruiken ook bij de liefdemaaltijd gehekeld. En dan eindigt Paulus: „Daarom, mijn broeders, als gij samenkomt om te eten, wacht op elkander". Ik ben overtuigd, dat Paulus het nooit zou goedkeuren, dat wij liefdemaaltijd vieren met de officiële vertegenwoordigers van een kerk, die broeders in het geloof vervolgt. Hij zou zeker zeggen: „Als gij samenkomt om te eten, wacht dan totdat ook broeder Genero Redrero uit de gevangenis is vrijgelaten". En als wij ons daar niets van aantrekken en deze broeder rustig in de gevangenis laten, dan zou het wel eens kunnen zijn dat wij ons ook bij deze liefdemaaltijd een oordeel eten en drinken. En dan is het ook mogelijk, dat wij later te horen krijgen: „Ik, Jezus, was in de gevangenis van Rostro Gordo in Marokko en gij hebt Mij niet bezocht".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

PROTESTANTSE KERKEN GESLOTEN IN SPANJE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1962

In de Rechte Straat | 32 Pagina's