IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

wie is de plaatsvervanger van Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

wie is de plaatsvervanger van Jezus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat is een heel belangrijke vraag. Want Jezus is nu eenmaal opgevaren ten hemel. Hij is niet meer op deze aarde. Pas aan het einde der tijden zal Hij wederkomen. Op de wolken des hemels. Met grote macht en majesteit. Maar hoe zal het zijn in die tussentijd? Laat Hij ons dan alleen? Of heeft Hij iemand aangesteld, die zijn plaats zal innemen? Inderdaad heeft Hij ons niet alleen gelaten. En Hij heeft zijn plaatsvervanger ook zeer duidelijk aangewezen. Die plaatsvervanger van Jezus Christus is n.l. de Heilige Geest.

DE HEILIGE GEEST ONZE LERAAR.

Wij zitten met de moeilijkheid: God heeft zijn openbaring schriftelijk laten vastleggen in de Bijbel. Wie zal nu die Bijbel voor ons verklaren? Wie heeft Jezus daarvoor aangewezen? Dat is de Heilige Geest. Leest u maar: „Dit heb ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; maar de Trooster de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb" (Joh. 14:25). Hier wordt dus duidelijk de tegenstelling gemaakt: Terwijl Jezus nog bij hen is, onderricht Hij hen zelf. Maar als Hij is heengegaan, wordt die taak overgenomen door de Heilige Geest.

„Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen" (Joh. 16:12-14). — Weer dus dezelfde gedachte: De taak van Jezus om te onderrichten wordt door de Heilige Geest overgenomen, die bij het onderricht van Jezus aansluit en het tot voltooiing brengt.

Nog duidelijker: „Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen...." (Joh. 16:7, 8). Hier wordt dus de nauwste band gelegd tussen het heengaan van Jezus en het komen van de Heilige Geest.

Nergens lezen we daaromtrent de geringste aarzeling. Nooit zegt Jezus: Ik ga wel heen, maar ik vertrouw u toe aan Petrus. Nergens zegt Hij dat andere mensen zijn lege plaats zullen innemen. Neen, dat is juist het goddelijke in Jezus, dat Hij de Heilige Geest in zijn plaats zendt naar deze aarde.

DE HEILIGE GEEST ONZE TROOSTER.

Tijdens zijn omwandeling op aarde was het Jezus, die de discipelen troostte, als ze in moeilijkheden zaten, als er minder gunstige berichten waren binnengekomen van hun familieleden, als ze overal tegenwerking ondervonden van de joden, vooral ook als ze teneergeslagen waren vanwege hun eigen zonde.

Wie zou die taak overnemen, als Jezus zou zijn heengegaan?

Rome zegt dat Jezus die taak heeft opgedragen aan Maria. In de litanie van Onze Lieve Vrouw wordt zij aangeroepen als de Troosteres der Bedroefden.

Nergens in de Bijbel lezen wij, dat Jezus zulk een opdracht aan Maria zou hebben gegeven.

Integendeel, ook hierin is de Heilige Geest zijn plaatsvervanger geworden. „Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid' '(Joh.14:16). Duidelijker kan het toch niet: „een andere Trooster". De Geest zal dus de plaats innemen van de eerste Trooster, Jezus zelf.

En is het niet erg, als men durft beweren, dat de Heilige Geest die taak niet goed vervult en nog de aanvulling nodig heeft van een ander mens?

Neen, ook dàt behoort tot de onbegrijpelijke rijkdommen van Gods goedertierenheid, dat de Vader en de Zoon ons hun eigen Heilige Geest zenden, die als een zelfstandig goddelijk persoon in ons woning komt maken. Die Heilige Geest wil ons onderrichten in de diepten Gods, die Hij alleen peilt. Maar Hij doet dat op zijn eigen geheimnisvolle wijze, en niet zoals wij dat graag zouden willen: door het proklameren van scherp afgebakende dogma's. Hij maakt ons de woorden van Jezus indachtig en doet ons de heerlijkheid daarvan smaken. En evenzo troost Hij ons op onuitsprekelijke wijze zoals geen moeder troosten kan, door in ons en met onze geest te getuigen dat wij kinderen Gods zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's

wie is de plaatsvervanger van Jezus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's