IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

IK WAS GEVANGEN....

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IK WAS GEVANGEN....

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze redaktie ontving een schrijven van een gereformeerd predikant, waaruit wij het volgende overnamen:

„Waarde Collega,

Daar ik sterk sympathiseer met Uw blad: „In de Rechte Straat", heb ik ingesloten artikel opgenomen in ons Contactblad." (Dit artikel bevatte een oproep om ons werk te steunen.)

„Ik heb altijd behoefte gevoeld aan een positief-thetisch blad voor onze arbeid onder Rome.

Ja, hier ligt een verzuim van de reformatorische kerken. Een ernstig verzuim! Eens bezocht ik een rooms-katholiek, die er al enkele jaren niets meer aan deed. Waarom? Volkomen teleurgesteld! Het dééd hem eenvoudig niets. Toen ik met hem over het Evangelie sprak, zoals het werkelijk in de Bijbel staat, kreeg ik van hem een verwijt te horen, dat ik nooit meer kan vergeten. Hij vroeg, terwijl hij mij bedroefd in de ogen keek: „Waarom hebt U of iemand van uw Kerk mij niet éérder bezochtf"

Een ander had jaren geworsteld om tot het licht te komen. Hij had ontzaggelijk veel gelezen, en zelfs een eigen belijdenis opgesteld, die, wat de aangeroerde onderwerpen betreft, veel leek op de vijf artikelen tegen de remonstranten. Aan een vriend vroeg hij om een dominé op te zoeken, die het volkomen eens was met de drie formulieren van Enigheid. Zo kwam ik met hem in kontakt. Na enkele gesprekken reeds brak het volle licht van het Evangelie door. Weer was daar die vraag: „Waarom hebt U met uw Evangelisatiewerk niet systematisch de hele stad afgewerkt, dan had U mij éérder gevonden, en had ik niet zolang hoeven te worstelen om het licht."

Op zijn ziekbed deed hij belijdenis van zijn geloof.

Later werd hij geopereerd aan zijn reeds jaren bestaande en verwaarloosde kwaal. Zelf had hij niet veel hoop op beterschap. Toen het moment aanbrak dat hij naar de operatiekamer gebracht zou worden, sprak hij tot de zuster: „Wilt U dit bijbeltje onder mijn kussen leggen, want ik kom er niet door, ik ga naar Jezus en dit bijbeltje heeft mij altijd veel troost gegeven."

Hij kwam er niet door, God nam hem op in Zijn eeuwig huis....

Later vond men zijn bijbeltje, op tal van plaatsen was een tekst rood onderstreept. Wat een worsteling om tot het licht te komen!

Dit gebeurde gelukkig ook met zijn vriend, die mij op hem attent maakte. Hij deed met zijn vrouw op een oudejaarsavond belijdenis van het geloof. Hun kinderen werden later gedoopt. Ook een broer van de overledene kwam met zijn vrouw tot het nieuwe leven in gemeenschap met Jezus Christus. En anderen volgden.

Er is, zoals Uzelf uit ervaring weet, nog steeds grote behoefte aan het volle en zuivere Evangelie in de oude rooms-katholieke kerk. Ik wens U Gods zegen toe op uw prachtig en zegenrijk werk.

Lezers! Misschien wacht ook in uw omgeving een rooms-katholiek op uw verlossend woord. Hij is het misschien innerlijk niet meer eens met allerlei dogmata van zijn kerk, maar door allerlei angsten is hij nog gebonden, gevangen in dit stelsel.

Laten we in elk geval als reformatorische christenen van Nederland ons verzuim inhalen en onze rooms-katholieke landgenoten in kontakt brengen met het volle en zuivere Evangelie van Jezus Christus en Dien gekruisgd en verheerlijkt!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's

IK WAS GEVANGEN....

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's