IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Aanbid God alleen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aanbid God alleen.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor protestanten is het zeer stotend als zij zien, dat rooms-katholieken neerknielen voor beelden en voor priesters en kloosteroversten. Voor de rooms-katholieken is het vaak onbegrijpelijk, dat men hen aanbidding verwijt van Maria, de heiligen, de beelden, de paus e.a.

Men begrijpt elkaar wederzijds niet en men beticht elkaar wederzijds van dingen, die men van beide kanten afwijst. Enige bezinning is voor beide partijen van groot belang, opdat men elkaar gaat begrijpen.

WAT IS AANBIDDEN?

Als we in het Nieuwe Testament een onderzoek instellen naar de inhoud van het „aanbidden", dan blijkt, dat één en hetzelfde Griekse woord, dat „aanbidden" betekent, n.l. proskuniein, op verschillende manieren vertaal d is geworden. Wij gaan niet af op de vertalingen, maar op de plaatsingen, waar dat woord proskuniein voorkomt. We zien dan, dat het een daad van verering is. Een daad, die „in de geest en in waarheid" behoort te geschieden. (Joh. 4:23-24) Het is een daad, waarbij men het lichaam gebruikt om uitdrukking te geven aan een inwendige gezindheid: een totale toewijding, een algehele gehoorzaamheid. Het is een daad, die door Petrus werd afgewezen als zijnde niet passend voor hem. Het is iets, dat zelfs door een engel afgewezen wordt. Als Jezus zelf zegt, dat God alleen aanbeden mag worden, dan blijkt daar overduidelijk uit, dat dat proskuniein een daad van Godsdienstigheid is. Het blijkt een daad van religieuze onderwerping te zijn. Men „prosterneert" zich voor Iemand, aan Wien men geheel toebehoort, die men in alles gehoorzaam moet zijn, die volstrekt souverein, ja, transcendent is, iemand, die alle andere wezens en dingen te boven gaat. Voor Diegene doet men een „voetval", werpt men zich als blijk van zijn onderwerping neder. Men aanbidt Hem.

Het feit, dat men zich voor koningen en keizers „neerwierp", dat men voor hen een voetval deed en voor hen neerknielde, doet niets af aan het feit, dat dat knielen een daad van Godsverering is. Is het niet veelzeggend, dat satan er op uit was om de Here Jezus een voetval voor hem te laten maken? „Alles zal ik u geven, indien gij u nederwerpt en mij aanbidt" (Matth. 4:9). Is het niet veelzeggend, dat in liet boek der Openbaring als grote zonde keer op keer wordt aangegeven, dat men het beest en zijn beeld aanbidt? Waar onze strijd niet tegen vlees en bloed gaat, daar kunenn wij er ons aan verwachten, dat satan deze „aanbidding" zal trachten te doen ontsporen. De geschiedenis is daar, om ons te tonen, tot welk een dwaasheden satan de mensen gebracht heeft, het maaksel van eigen handen ging men aanbidden.... en satan grijnsde. Mensen van vlees en bloed veroverden de macht en lieten zich als goden vereren en aanbidden.... en satan was tevreden. God verbood heel uitdrukkelijk het maken van gesneden beelden (Genisis 20:4) en het buigen daarvoor, omdat satan de mens tot afgoderij verleidt. Neen, Hij, de Here, onze God, Hij noemt Zich een naijverige God, die Zijn eer niet aan een ander geeft. Deze uitwendige daad blijkt dusdanig innig verbonden te zijn met de godsdienstigheid, met de totale onderwerping, dat dit nederwerpen uitsluitend voor God mag geschieden.

ROOMSE PRAKTIJKEN EN LEER.

Wanneer wij vanuit deze wetenschap de rooms-katholieke gebruiken gaan bezien: het zich prosteneren (plat ter aarde werpen) voor kloosteroversten, het knielen voor de priesters, het kussen van de voet van de paus, het knielen voor heiligenbeelden, enz. dan is het toch wel heel erg begrijpelijk, dat evangelische christenen daarover het hoofd schudden met het harde verwijt: wat een afgoderij. Toch is het van belang, dat een protestant begrijpt waarom een rooms-katholiek dit verwijt niet aanvaardt. De rooms-katholieke kerk verbiedt namelijk heel uitdrukkelijk om buiten God iemand of iets anders te aanbidden. Ook Maria, de moeder van Jezus mag men niet aanbidden. Dat weet elke rooms-katholiek.

„Aanbidding komt God alleen toe, dat is dus de rooms-katholieke leer. Men heeft niet de bedoeling om heiligen of mensen of beelden te aanbidden en het is daarom, dat men het verwijt van afgoderij of heiligenaanbidding met verontwaardiging afwijst. Maar intussen.... doet men een heleboel, dat door de Bijbel, door Gods eigen Woord als aanbidden wordt bestempeld. Het is hier, dat de rooms-katholieke theologie tussenbeide komt met een onderscheid tussen de uitwendige en de inwendige daad, de „intentie" of de bedoeling. Zolang men de bedoeling niet heeft, dan is wat men ook doet géén aanbidding. Ook het knielen niet, ook het branden van wierook niet.... aldus de rooms-katholieke leer.

GOD HEEFT GESFROKEN.

Wie maakt er echter uit wat aanbidden is? De mens of God? Als God bepaalde daden verbiedt, omdat het daden zijn, die zo eng verbonden zijn met de godsdienstigheid, dat het aanwenden daarvan tegenover iets anders dan tegenover God afgoderij is, dat heeft niemand het recht om te zeggen: ja, maar ik bedóél er iets anders mee. Knielen voor een kloosteroverste geeft uitdrukking van een algehele gehoorzaamheid, welke men aan God alleen verschuldigt is, welke God alleen toekomt. De uitwendige daad van knielen voor een beeld is door alle eeuwen heen zulk een „naaste gelegenheid' 'tot zondigen geweest, dat God het maken van zulke beelden en het buigen voor beelden uitdrukkelijk verboden heeft. De Bijbel noemt het knielen en prosterneren aanbidden. Wie heeft dan het recht om te zeggen: en ik vind, dat het géén aanbidden is, als ik maar de bedoeling om te aanbidden uitsluit? Hebben er niet vele mensen hun bloed en hun leven gegeven, omdat van hen de uitwendige daad van aanbidding van een mens of beeld werd gevraagd en zij dat geweigerd hebben, in gehoorzaamheid aan Gods Woord? Hadden zij het roomse onderscheid van uit- en inwendige daad toe gepast, dan hadden zij hun leven kunnen redden, maar.... zij zouden ongehoorzaam zijn geweest aan Gods bevel door Zijn eigen Zoon: gij zult God alleen aanbidden!


ELKE BETALENDE ABONNÉ MAAKT ÉÉN GRATIS ABON-NEMENT VRIJ VOOR EEN ROOMS-KATHOLIEK. WERF ALDUS PAPIEREN EVANGELISTEN! VERKONDIG DE BOODSCHAP VAN DE VOLLE GENADE!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1960

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Aanbid God alleen.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1960

In de Rechte Straat | 16 Pagina's