IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als Johannes de Doper Jezus ziet, kondigt hij Hem aan met een tekst die voor ons heel bekend is maar die toch ook heel wonderlijk is: Zie het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt. Het is natuurlijk wonderlijk om een mens als lam aan te duiden. We weten dat dit naar Jezus’ offerdood verwijst, maar voor Israël in de tijd van Jezus was dat onbegrijpelijk.

In het Oude Testament lezen we van offerdieren die plaatsvervangend voor zonden geslacht en geofferd worden. In Exodus lezen we van het Paschalam en in Jesaja van het lam dat ter slachting wordt geleid (Jes. 53:7). Maar dat de Messias een offerlam is dat voor onze zonden geslacht wordt, dat was nieuw voor Israël en niet alleen dat, het was schokkend. Daarom lezen we in de Evangeliën dat aanvankelijk niemand begreep waarom Jezus gekruisigd werd. Deze genadehandeling van God is te groot voor ons om zomaar te kunnen bevatten.

De ware betekenis van deze woorden van Johannes is pas met de kruisiging duidelijk geworden. De almachtige God heeft Zijn eigen Zoon naar de aarde gezonden om aan het kruis als offer de zondenstraf, de toorn over de zonden op Zich te nemen en zo Zelf een offer te worden dat plaatsvervangend voor de zondaar geslacht wordt (Ef. 5:2), voor alle zondaren die in Hem geloven. Wij mensen zijn zondig en we kunnen helemaal niets doen om het ook maar een beetje goed te maken. God Zelf maakt het goed: niet wij verzoenen ons met Hem maar Hij verzoent Zich met ons door Zijn Zoon aan het kruis te offeren. Dit is menselijk gezien zo ongelooflijk. En toch is het waar, omdat onze God vol van genade en liefde is.

Maar er is meer: Jezus is het Lam dat getriomfeerd heeft en nu regeert. Want Johannes ziet een Lam, geslacht midden in de troon (Openb. 5:6, 12, 22:1-3). Een Lam op de troon? Ook dat is de betekenis van het kruis. Aan het kruis, toen het erop leek dat Jezus verloren had, heeft Hij de zonde, de Satan en de dood overwonnen. Ook dat is de betekenis van het kruis. Met de vergeving en de verzoening krijgen we ook een nieuw leven, zijn we een nieuwe schepping (2 Kor. 5:7). Deze zondige wereld met al haar lijden, corruptie en onrecht zal voorbijgaan, omdat Jezus getriomfeerd heeft en regeert! Daarom breekt eenmaal de nieuwe dag van de nieuwe schepping aan waarin alle gelovigen in heerlijkheid eeuwig met God leven zullen. Zo mogen we in deze wereld Goede Vrijdag en Pasen vieren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 2022

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 2022

In de Rechte Straat | 16 Pagina's