IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Jezus leeft!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus leeft!

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding.” Fil, 3:10a

Wij zagen hoe in het Nieuwe Testament bij het voorbeeld van Jezus telkens gewezen werd op Zijn nederigheid, Zijn volstrekte gehoorzaamheid aan de wil van de Vader.

Toch wil dit ook weer niet zeggen, dat de overdenking van het lijden van Christus de voornaamste plaats moet innemen in ons gebedsleven en in onze stille tijd.

Paulus zegt uitdrukkelijk: „Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt (Rom. 8 : 34). Inderdaad, het is de levende Heiland, die ons kracht geeft voor levensheiliging. Wij moeten Jezus toch altijd weer zien in de stralenkrans van Zijn opstanding, in de gloed van de Paasmorgen.

Zijn sterven is het bewijs van Zijn grote liefde, maar Zijn opwekking uit de doden is de garantie, dat de Vader in de hemel het kruisoffer aanvaard heeft. Het kruis is het teken der verzoening, maar het lege graf is het bewijs van de verzoening.

Wij moeten dan ook altijd zoeken naar de levende Christus. Elke predikant weet tegenwoordig, dat wij Christocentrisch moeten preken. De Bijbel is niet te verklaren als wij Christus niet in het centrum van de Godsopenbaring zien. Maar wij kunnen soms in een Schriftgedeelte prachtig aantonen hoe Christus er het middelpunt van is, terwijl wij toch niet de levende Christus hebben gepredikt. Het is namelijk mogelijk, dat wij dan alleen het begrip, Jezus Christus, als het sluitstuk van de Bijbel hebben verkondigd.

Het begrip, Jezus Christus, is echter in zichzelf nog dood. Het is alleen maar een denkschema, zoals al onze begrippen.

Als wij de levende Christus preken, dan wil dat zeggen, dat wij Hem aan de gemeente aanwijzen: Kijk daar staat Hij midden onder ons, dan moet de gemeente uit onze gebaren, uit onze ogen, uit heel onze prediking merken dat wij Jezus ook inderdaad voor ons zien staan, niet met de ogen van het lichaam, maar met de ogen des geloofs.

Ik herhaal het nog eens: Geloof is niet een aannemen van waarheden, maar de houding van het volstrekte vertrouwen in Jezus Christus.

Bron: Ds. H.J. Hegger. IRS-magazine, 1 mei 1959

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jezus leeft!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019

In de Rechte Straat | 16 Pagina's