IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Billboard

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Billboard

PERSPECTIEF

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In veel christelijke gemeenten is het een goed gebruik: van tijd tot tijd worden er evangelisatiefolders verspreid. De respons daarop is vaak gering: bij velen gaat de folder rechtstreeks in de oudpapiercontainer. Maar soms is er wel een reactie: verrassend en ongedacht. Ook een eenvoudige folder kan door de Heere gebruikt worden.

Wat zouden we echter van een andere aanpak vinden?: geen huis-aan-huisfolders meer, maar een grootse aanpak. Het Evangelie op billboards. In bushokjes, op grote zuilen, in elke stad met grote letters de boodschap van vrije genade. Velen zullen nu toch hun wenkbrauwen wel fronsen. Sommige christenen kiezen voor deze confronterende benadering. Velen respecteren hun ijver, maar betwijfelen of dit wel de goede aanpak is.

Wachten

Toch is dit wat de profeet Habakuk moest doen. Deze niet al te bekende profeet leeft in een periode waarin het met zijn volk niet zo best gesteld is. Goddeloosheid en onrecht zijn aan de orde van de dag. Habakuk moet als profeet de komst van de Babyloniërs aankondigen, die als gesel in Gods hand vreselijk zullen huishouden onder Gods volk. Het is geen wonder dat je gebukt gaat onder het brengen van zo’n boodschap. Het geeft Habakuk zelf ook diepe vragen: waarom toch? Habakuk slikt al die vragen niet in, maar hij brengt ze bij het beste Adres waar we onze waaromvragen kunnen brengen: voor de troon van God. En vervolgens… wacht hij. Wat kunnen we daar veel van leren. Een antwoord op onze gebeden komt niet altijd direct. Habakuk wacht rustig op antwoord, met gespitste oren: “Ik hield wacht om te zien, wat Hij in mij spreken zou.”

Dan geeft de Heere antwoord in de vorm van een merkwaardig bevel. Habakuk krijgt van de Heere een antwoord dat hij moet opschrijven op “tafelen”, zodat het leesbaar is voor ieder die voorbijloopt. Wij zouden zeggen: hij moet een uithangbord maken, een billboard. Op dat bord komt onder andere dit te staan: “De rechtvaardige zal door zijn geloof leven.” Een boodschap die iedereen moet zien en iedereen moet horen. En zo is het nog.

Wennen

Er was eens een oude predikant die vertelde over de jaren dat hij in Amerika woonde. Hij reed vaak langs een metershoog bord met daarop de overbekende woorden uit Johannes 3:16: Alzo lief heeft God de wereld gehad… De eerste keer dat hij er langsreed, zette hij zijn auto langs de kant en stond eerbiedig stil bij de wonderlijke boodschap van deze woorden. De tweede keer dat hij er langsreed, las hij ze weer, de derde keer ook. Maar na honderd keer zag hij het bord nauwelijks meer. Zo gaat het vaak met het Woord van God: we verwonderen ons erover, maar na verloop van tijd went het.

Waarachtig

Het woord van Habakuks billboard mag echter niet vergeten worden. De rechtvaardige zal door het geloof leven. Deze tekst wordt in het Nieuwe Testament verschillende keren geciteerd, onder andere in de Romeinenbrief, waardoor voor Luther het licht opging. Hier klopt het hart van het Evangelie. Hier gaat een streep door alle menselijke verdiensten. Maar het geloof verlaat zich op een Ander. De gelovige mag leven door de gerechtigheid van een Ander, Jezus Christus. Ten diepste is in alle eeuwen deze boodschap dezelfde: wie in de Zoon van God gelooft, heeft het leven, wie in Hem niet gelooft, heeft het leven niet. Het geloof houdt de Heere voor waarachtig. Het verlaat zich op Zijn Woord. Letterlijk betekent het: amen zeggen. Dat is wat het geloof doet: het verlaat zich op de beloften van het Evangelie. Datzelfde Woord beschuldigt je en klaagt je aan. En je moet zeggen: Het is waar! Maar het geloof verlaat zich óók op het Woord van God. Door het geloof in Christus is er leven. Het geloof zegt amen op wat de Heere zegt.

Amen

Onze jongste zoon van bijna twee heeft pas het woordje “amen” geleerd. Het gebeurt regelmatig dat hij al lang voor het einde van het gebed hard en herhaald “amen!” door de kamer roept. Heel storend natuurlijk. Maar het heeft ook iets heel beschamends. Zeiden we maar meer “amen!”. Want amen zeggen is ten diepste: geloven. Het is: de Heere voor waarachtig houden. Geen vraagteken meer, maar een uitroepteken. Dat was ook de boodschap die Habakuks billboard vertolkte. Want Gods Woord ís de waarheid.

“De rechtvaardige zal uit het geloof leven,” evenals:

✓ Abraham

Habakuk

De Romeinen

De Galaten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 2013

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Billboard

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 2013

In de Rechte Straat | 16 Pagina's