Het Evangelie doorleefd
Ook al is Paulus' brief aan Filémon maar klein, toch heeft hij ons, gelovigen in Jezus Christus, grote dingen te zeggen. Het is bekend waarover de brief gaat: de apostel Paulus stuurt een ontsnapte slaaf terug naar zijn heer. Die heer was Filémon, een vroegere medearbeider van Paulus. De slaaf, Onésimus, was in de tijd dat hij met Paulus gevangen zat tot het Evangelie bekeerd, en de apostel schrijft dan een brief aan Filémon met het verzoek zijn vroegere slaaf weer aan te nemen, maar nu als een broeder. En als hij je schade heeft toegebracht of iets schuldig is, dan zal ík je dat betalen. Zet het maar op mijn rekening, schrijft Paulus (vs. 18).
De woorden van Paulus in deze brief maken indruk. Hij vraagt Filémon met de volgende woorden Onésimus weer aan te nemen en weer in zijn huis toe te laten: "Doch gij, neem hem, dat is mijn ingewanden, weder aan"(vs. 12). Inderdaad, Paulus noemt Onésimus "mijn ingewanden." Door Onésimus weer aan te nemen, ontving Filémon het meest intieme, het meest dierbare van de persoon van Paulus.
Het doel van dit verzoek is dat Paulus zelf door de handelwijze van Filémon een reden tot vreugde in de Heere mag ontvangen.
Ongetwijfeld had Paulus het verzoek om Onésimus weer aan te nemen in gedachten, toen hij schreef dat hij bad dat de gemeenschap aan zijn geloof krachtig (effectief) zou worden, in het leren kennen van alle goed, dat in u is door Christus Jezus (vs. 6). Het geloof van Filémon moest in praktijk gebracht worden, werkzaam worden, uit eigen ondervinding komen tot de kennis van al het goede dat de Heere ons heeft gegeven. Het gaat over een bevindelijke, levende kennis van het Evangelie.
Dit alles spreekt van de inhoud van het Evangelie. Het Evangelie heeft een diepe aantrekkingskracht. Het is een geheel van door God geopenbaarde waarheden, die de beloften van de onvoorwaardelijke liefde van God verwoorden. Dat alles wordt werkelijkheid in het leven van personen. Het Evangelie vernieuwt levens, herstelt relaties, met God en de naaste. Het Evangelie is niet vaag, maar juist heel persoonlijk. Daarin nodigt God eenieder concreet, met naam en toenaam. En wie door het werk van de Heilige Geest aan die nodiging gehoor geeft, ontdekt de wonderen van het "goed" van God, dat Hij ons in Jezus Christus heeft gegeven. Daarom laat het Evangelie ons niet onberoerd. Het dringt door tot de ingewanden van concrete mensen, tot in hun diepste kern.
Daarom heeft het Evangelie ook geen hulp van buitenaf nodig om te bewijzen dat het echt is. Het Evangelie bewijst zijn eigen echtheid. Het Evangelie geeft een ontwijfelbaar getuigenis dat het de waarheid is. En geraakt door het Evangelie weten we ons dan ook met zekerheid geplaatst voor de waarheid. Immers de Waarheid Jezus Christus is persoonlijk. God schiep de mens –door Hem die én het Woord én de Waarheid is– in volmaaktheid en oprechtheid om voor de waarheid te leven (Joh. 1:1-4).
In onze postmoderne tijd zijn alle absolute waarheden uit het bestaan van onze medemensen verdwenen, te beginnen bij de fundamentele Waarheid, de Waarheid van God. En daarom is er niets vast, blijvend, er is geen geschiedenis, en net zomin is er identiteit. Alles, al wat er geloofd wordt, alle gedragingen, al wat men doet, tot het slechtste toe, wordt geaccepteerd op grond van het feit dat men er voldoening van ondervindt of denkt te zullen ondervinden. En wanneer dat niet gebeurt, wordt hun toestand gaandeweg erger, worden ze steeds meer verhard en steeds meer teleurgesteld in hun nihilisme. Het ergste is dat deze absolute vernietiging zich voordeed in de korte tijdsspanne van één enkele generatie: de meesten van onze tijdgenoten zijn gevormd in het kader van een traditionele religie die formeel aanspraak maakte op het Evangelie, ook al was daar maar al te dikwijls weinig van te merken.
Waarschijnlijk het enige argument waarnaar onze tijdgenoten nog willen luisteren, is dat het Evangelie dat wij uitdragen echt en persoonlijk doorleefd is, ons raakt tot in ons binnenste, tot in onze "ingewanden". Dan ontvangen zij van ons wat Filémon van Paulus ontving: het meest intieme, het meest dierbare.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2006
In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2006
In de Rechte Straat | 16 Pagina's