IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

God is dichtbij'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God is dichtbij'

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Tongeren is deze zomer door de gemeente van ds. Vanhuysse met hulp van een groep 'Hollanders' een tentweek gehouden. Op allerlei manieren is het Evangelie aan jong en oud bekendgemaakt. We mogen vol dankbaarheid en verwondering terugzien op een 'bijzondere' week. We willen u in dit artikel een indruk geven van de tentweek, die als thema had: 'God is dichtbij'.

Mooi weer

De week vóór de tentweek was een echte regenweek. Op vrijdag 11 augustus viel de laatste bui. Diezelfde avond arriveerde de tent, die we onder een stralende zon mochten opzetten. Vrijwel de hele week heeft God gezorgd voor mooi en droog weer, zodat alle activiteiten door konden gaan. "En de Heere wrocht mede…!"

Gebed

De week begon met een gebedsavond op zaterdag. Broeder Van Deun bepaalde ons bij Exodus 17, waar we de noodzaak zagen van zowel strijden als bidden. Het werk van strijders als Jozua gaat alleen goed als er ook bidders en ondersteuners als Mozes, Aaron en Hur zijn. Vanuit de gemeente en de groep is er die week doorlopend gebeden en hebben we vele grote en kleine verhoringen mogen zien. God geeft gebed, Hij leert ons bidden en Hij verhoort de gebeden!

Tongeren, stad Gods

Op zondag preekte ds. Vanhuysse over Jona 3. De heilsboodschap van God voor een hopeloos slechte stad. En het wonder dat de hele stad gehoor geeft aan de oproep zich te bekeren. Ninevé is een stad Gods, omdat Hij er zijn boodschapper heenzendt. Zo is ook Tongeren een stad Gods. Machtig is de Naam van de Heere! Bij Hem is raad voor de meest hopeloze gevallen. De stad Tongeren is als Ninevé, vol duisternis: Mariaverering (in elke straat kom je vele malen de poster over de Mariafeesten van 2002 tegen), vol materialisme (onder andere de bloeiende antiekmarkten) en vol occultisme (er is een satanskerk). Maar niet afgeschreven. Ouderling Jamaer verzekerde ons: "Onze God deelt geen faillissementen uit; Hij zal Zijn gemeente beschermen, hoe klein en bestreden ze ook is".

Sing-in

Die zondagavond hebben we samen met de gemeente en mensen uit de wijk Paspoel een zangdienst gehouden. Het was bemoedigend om te zien hoe sommige mensen de gezongen en gesproken woorden vol honger en dorst ontvingen. Intense aandacht was van sommige gezichten af te lezen. Ook verheugend was het dat een aantal christenen uit andere kerkverbanden die avond present was om mee te zingen en te luisteren. Wat zou het groot zijn als God ook in Tongeren bijeenbracht wat bij elkaar hoort.

Kinderwerk

Elke morgen hebben we een kinderclub gehouden. Bijbelvertellingen, werkjes, liederen, teksten en een vervolgverhaal. Kortom, een vol en gevarieerd programma, waarmee we in totaal zo n veertig kinderen mochten bereiken. Ongeveer dertig van hen waren onbekend met het Evangelie. Hele wezenlijke vragen kwamen op ons af. Zoals van Joeli, die na de gelijkenis van de koninklijke bruiloft vroeg: "Is dat écht waar? En hoe kan ik dan bij die Koning komen?" Voor het eerst had hij begrepen dat de Koning der koningen ook hem, eenvoudig vluchtelingenkind uit Kosovo, echt uitnodigt en tot bekering roept. De meesten zagen we ook 's avonds weer terug bij de poppenkast en de spelletjes. Het kinderwerk stelde ons ook in staat kennis te maken met de ouders van de kinderen.

Bijbelcursus

Speciaal voor de ouders hadden we ook een bijbelcursus georganiseerd, die gelijktijdig met de kinderclub werd gehouden. Ouders brachten hun kinderen naar de kinderclub en kwamen dan zelf naar de cursus. In totaal hebben we acht mensen bereikt, van wie er drie de hele week bij ons kwamen. Het zijn bijzondere bijeenkomsten geweest, waarbij we steeds een gedeelte uit de Schrift hebben besproken en toegepast in het leven van mensen van nu. Eerlijke gesprekken, waarin ook levensleed, pijn en zorg op tafel kwamen. Waar ook de diepste vragen van het hart gesteld werden. En waar we aan verschillende mensen mochten merken en van hen horen dat het Woord van God hen tot diep in de ziel had geraakt. We werden stil van blijdschap toen we hoorden: "Ik ben helemaal nieuw geworden, ik kan niet meer zonder de Bijbel leven", of van een ander: "Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest als hier aan deze tafel en er is iets in mij opengebloeid". De bijbelcursus houdt niet op na de tentweek, maar verschillende deelnemers komen nu naar een uitgebreidere cursus en ook met hun kinderen naar de zondagse diensten.

Tienerwerk

De wijk Paspoel is een sociaal zwakke wijk. Dat blijkt uit het feit dat negentig procent van de kinderen die we op de vakantiebijbelclub ontmoetten uit een gebroken gezin komt evenals uit de vele drugsgebruikers onder de tieners. We moesten met pijn constateren hoe jongeren vergeleken met vorig jaar dieper weggezonken zijn in het moeras van de zonde. Toch mochten we ruim dertig jongeren bereiken met gesprekken, sport en spel, bijbelstudies en met avondactiviteiten. Er is gezaaid en aan God mogen we de wasdom overlaten. De avond met ex-verslaafden van 'De Hoop' was een succes. Tot laat in de avond is er op straat doorgepraat. De ex-verslaafden, die door Gods kracht vrijgekomen waren van de drugs, hebben de jongeren van de wijk met kracht voorgehouden hoe alleen God bij machte is hen vrij te maken. Een van de jongeren vroeg de ex-verslaafden voor ze vertrokken met klem of ze met hem wilden bidden. Duidelijk bleek hoe hij er naar verlangde los te komen uit de greep van de drugs.

Straatwerk

Een andere groep is de hele week met 'straatwerk' bezig geweest. Ze hebben deur-aan-deurwerk gedaan, gefolderd, fruit bezorgd in het ziekenhuis en gezongen voor de bejaarden in het rusthuis Sint-Jacobus en op de Markt van Tongeren. Via een schetsbord met een rebus kwamen er vaak goede gelegenheden om over het Evangelie te praten. De rebus voerde bijvoorbeeld tot de oplossing "Wie kan niet tot honderd tellen?"

En dat gaf stof om even het verhaal van het verloren schaap toe te lichten. Of: "Eén keer drinken, nooit meer dorst!" Uiteraard begreep men deze oplossing niet. Zeker niet op een warme dag. Maar dat gaf ons de kans om te spreken over de geestelijke dorst van de Samaritaanse vrouw. Zo is ook in de straten van Tongeren en aan de huizen het Evangelie gebracht.

God is dichtbij

Het thema van de week was: 'God is dichtbij'. In grote letters hing het in onze tent. Op een van de evaluatieformulieren die onze gasten invulden, stond te lezen: "Ik vond alles positief. Het thema 'God is dichtbij' is heel mooi, vooral omdat ik in deze week ervaren heb dat God dichtbij is". Op de zondag na de dienst zongen de kinderen van de gemeente het lied dat ze hadden geleerd:

"Ja, God is dichtbij, wat Hij zegt dat zal Hij zeker doen. Vertrouw maar op Hem, wat Hij zegt dat doet Hij echt".

En 'recht staande' zongen we daarna samen:

"U zij de glorie, opgestane Heer, U zij de victorie, nu en immermeer!"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

God is dichtbij'

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's