IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

7 minuten leestijd

"Ik vind het altijd nog heel moeilijk om de Bijbel te lezen en te geloven dat hetgeen er staat het onfeilbare Woord van God is. Soms doet het me niets en bekruipt me het gevoel dat ik gewoon een stukje literatuur lees uit een bepaalde tijd. Hoe moet ik de Bijbel lezen? Er komen zoveel vragen bij me op. Is de Bijbel niet tijdgebonden? Heb je in de Bijbel met een bepaald soort literatuur te maken? Waarom is de Bijbel geschreven? Hoe moet je de goddelijke inspiratie zien? Iedere bijbelschrijver heeft zijn eigen stijl. Hoe kan de Geest dan alles gedicteerd hebben? Wat ik ook moeilijk vind is hoe je zeker kunt weten dat de Bijbel het Woord van God is." Tot zover de vragen van een jongere over het gezag van de Bijbel, naar aanleiding van mijn artikelen in IRS.

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik je heel goed kan begrijpen. Je bent een echte 21-ste eeuwer met zijn twijfels en vragen, zeker als het gaat over de dingen die zo absoluut gesteld worden: de onfeilbaarheid van de Schrift als de enige ware openbaring van de levende God en dat je zonder de Bijbel niet zalig kunt worden. Iúat ik beginnen met de gestelde vraag: hoe moet ik de Bijbel lezen?

Biddend en onderzoekend lezen

Het gaat er om dat je biddend en onderzoekend de Bijbel leest. Daar is ook geduld voor nodig. Je kunt niet alles tegelijk verstaan. Dat gaat langzamerhand. Die kennis van de Bijbel moet groeien. De Heere Zelf wil je door Zijn Heilige Geest onderwijzen. Het is net als op school. Daar begrijp je ook niet alles in 'een keer. Je kunt in een schooljaar niet alles leren. Hoe gaat het als jullie wiskunde, frans en geschiedenis onder de knie willen krijgen?

Wel, dan vraag je of je leraar of lerares de moeilijke stof nog een keer uitlegt. Je gaat ook extra je best doen om het te begrijpen. Dat is trouwens je plicht. Zou je dan als het over de dingen van de eeuwigheid gaat en over de wil van God in je leven van elke dag niet je uiterste best doen om erachter te komen wat God bedoelt? Wie biddend en onderzoekend de Bijbel leest, zal het goud uit de goudmijn mogen opdelven.

Je moet daarvoor de middelen gebruiken: een bijbelverklaring. Soms wordt onder een preek een bepaald gedeelte uitgelegd en geactualiseerd, zodat de betekenis van dat gedeelte ook voor jouw leven duidelijk wordt. De Heere heeft beloofd: "Ik zal u onderwijzen en u leren van de weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn" (Ps. 32:8). Je ziet dat ook gebeuren in het leven van de moorman uit Ethiopië (Hand. 8:26 40). Hij reist van Jeruzalem naar Gaza. Deze minister van financiën had in Jeruzalem een boekrol gekocht. Op de terugweg naar zijn land leest hij daarin. Hij leest hardop. Dat is goed om de aandacht erbij te houden. Hij begrijpt niet veel van deze Jesajarol, maar hij legt hem niet terzijde. Hij zegt niet: Dit is veel te moeilijk, ik begrijp er toch niets van. Hij leest door met een hongerig hart. Hij vraagt zich af wie het Lam is uit Jesaja 53.

De Heere weet er blijkbaar ook vanaf, want Hij heeft Filippus uit Samaria weggehaald en naar die woeste en eenzame weg gezonden. Je ziet hoe belangrijk de binnenkamer is, de eenzaamheid, waar alle stemmen zwijgen. Daar kan God spreken. Daar onderwijst Filippus de moorman. Hij vraagt:

"Verstaat gij ook hetgeen gij leest"?

Nee, zegt de moorman, hoe zou ik dat kunnen als er niet iemand is die mij onderwijst. Zo mag jij ook aan de Heere vragen om onderwijs. De Heere geeft dat in de regel via de middellijke weg: bijbelstudie, iemand die het je uitlegt. Vraag erom als er mensen zijn van wie je weet dat ze je verder kunnen helpen. Vraag echter vooral om de verlichting van de Heilige Geest. Filippus onderwijst de moorman over Christus en deze man komt zo tot het geloof in Hem. Als bezegeling daarvan wordt hij gedoopt. En als hij terug gaat naar zijn land, reist hij zijn weg met blijdschap. Dat is de heerlijke vrucht van het eerbiedig en gelovig lezen van Gods Woord. Een haalbare zaak (door genade), ook voor jou!

Is de Bijbel tijdgebonden?

In hoeverre moet je de Bijbel lezen in het licht van de tijd, waarin hij geschreven is? De Bijbel is geen natuurwetenschappelijk boek. Het bijbelse wereldbeeld is anders dan het onze.

De Bijbel spreekt over 'de wateren, die onder de aarde zijn' (Ex. 20:4) en de 'zon, die stilstaat in Gibeon' (Joz. 10: 12,13). Wij geloven nu dat de aarde rond is en dat de zon stilstaat. Is het dan niet waar, wat er in de Bijbel staat? Voel je aan om welke vraag het hier gaat? We mogen echter nooit zeggen dat de Bijbel tijdgebonden is, wel dat een een zekere tijdbetrokkenheid is waar te nemen. De bijbelboeken zijn in een bepaalde cultuurperiode ontstaan en spreken in de taal, de beelden en het wereldbeeld van die tijd. De waarheid van het Woord is echter eeuwig geldig. Als Paulus op grond van Gods heilige wet de homofiele praxis veroordeelt is dat niet tijdgebonden voor de tijd van Paulus. Dan kun je niet zeggen: nu zijn we verder in onze ontwikkeling en we weten het beter dan Paulus. Nee, de Bijbel geeft ons altijd-geldende normen.

Welk soort literatuur?

Bij het bijbellezen moet je jezelf duidelijk afvragen met welk soort literatuur je te maken hebt. Is het hoofdstuk dat je leest een historische stof, dan is alles wat er staat letterlijk zo gebeurd. Denk aan de vijfhoeken van Mozes, de boeken van Samuel en Koningen, Ezra en Nehemia e.d. Bij profetische literatuur is de betekenis heel wat moeilijker te achterhalen. Vaak kom je daar beeldspraak tegen, die niet letterlijk bedoeld is.

Dichterlijke boeken hebben ook zo hun eigen genre. De Psalmen geven vaak een neerslag van wat de dichters hebben ervaren. Maar toch is het meer. God spreekt erdoor. Ze hebben ook nu nog normatief gezag. Het Hooglied zul je allegorisch moeten opvatten. Dat is ook de reden waarom dit boek in de canon van de Bijbel is terecht gekomen. De omgang tussen Salomo en Sullamith tekent ons de omgang van de hemelse Bruidegom Christus met Zijn bruidskerk op aarde. Een allegorie is een uitgewerkte beeldspraak, die berust op overeenkomst of op vergelijking. Met het "allegoriseren" van geschiedenissen en gelijkenissen moeten we heel voorzichtig zijn. Neem bijvoorbeeld de woestijnreis van de Israelieten. We mogen daar zeker een beeld in zien van de wijze waarop God Zijn volk leidt door de woestijn van dit leven, maar we moeten wel goed beseffen, dat we niet elk onderdeel mogen vergeestelijken. Sommige bijbelgedeelten hebben een symbolische uitleg nodig (denk maar aan die getallen in Openbaringen) en andere hoofdstukken vragen om een typologische verklaring: Jozef, Mozes, Jozua, David en dergelijke oudtestamentische figuren zijn in bepaalde gebeurtenissen in hun leven een heenwijzing naar Christus. Dit alles vraagt best wel veel studie. Maar je weet, wie ijverig graaft in de goudmijn van de Bijbel, delft grote schatten op. Bepaalde gedeelten van de Bijbel zullen best moeilijk voor je blijven, maar de Heere wil je soms zo door de verlichting van de Heilige Geest laten zien wat het betekent.

Vooral ook wat het betekent voor jou! Gods Woord is een lamp voor onze voet en een licht op ons pad (Psalm 119:105).

Waarom is de Bijbel geschreven?

Uit heel Zijn openbaring aan de mens heeft God door mensen zelf op schrift laten stellen wat we noodzakelijk moeten weten. Datgene wat nodig is tot onze zaligheid. Niet alles dus.

God had er een doel mee: onze zaligheid. God wil dat je zalig wordt en daartoe gaf Hij Zijn Woord. Voor nieuwsgierige mensen staat er misschien niet genoeg in de Bijbel, maar voor leergierige mensen wel.

Alle bijbellezen en bijbelstudie is geen doel op zichzelf. Het lezen, overdenken en bestuderen van de Bijbel is alleen maar zinvol als het in ons leven iets uitwerkt, als we hetgeen we gelezen hebben in verband brengen met onze problemen, onze zorgen, onze zonden en wat we moeten doen om naar de wil van God te leven. Het gaat erom dat het ons mag brengen tot het geloof en tot een beter verstaan van Gods leiding in ons leven. Het gaat niet om de kennis. De kennis maakt opgeblazen, zegt Paulus. Daar prik je zo doorheen. Nee, het gaat om het contact met God. De Heere wil ons ontmoeten in Zijn Woord. Het gaat om de liefde. Jakobus zegt: "Zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders" (Jak. 1:22).

Het uiteindelijke doel van het bijbellezen is: dat wij mogen geloven in de Heere Jezus Christus en leven naar de wil van God. Guido de Bres zegt in art. 3 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: "Daarna heeft God, door een bijzondere zorg, die Hij voor ons en onze zaligheid draagt, Zijn knechten de profeten en apostelen geboden Zijn geopenbaarde Woord bij geschrift te stellen". Dat brengt me op het volgende aspect van de Bijbel, waar de vragensteller mee zit.

Hel vervolg van dit artikel leest u in het volgende nummer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's