IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

En toch…!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En toch…!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie over: "Evenwel is God mijn Koning vanouds af, Die verlossingen werkt in het midden van de  aarde."  Psalm 74: 12

De Heere alleen overhouden! Daar komt steeds weer de gelovige terecht op de leerschool van genade. Het hele leven lang. Psalm 74 begint met de 'waarom-vraag'. Jeruzalem en tempel liggen in puin. De Heere toornt tegen de schapen van Zijn weide. Zou Hij nog willen denken aan Zijn erfenis Israël? Aan de tempelberg Sion, waar Hij woonde? Laat de Heere toch opklimmen tot de ruïnes van de tempel. Zelf alles bezien op de plaats waar eens Zijn heiligdom stond. Met de botte bijl hebben de vijanden van God alles kort en klein geslagen. Het vuur verwoestte Salomo's tempel. Trekt nu de Heere ook Zijn handen af van Zijn volk? O Heere, dat niet! Maar dan ineens staat het de dichter voor ogen, hoe de Heere de Almachtige is. Maar ook: de trouwe Verbondsgod, de Hoop Zijner ellendigen. En dat maakt dat zijn geloof door de duisternis heenbreekt: "Evenwel is God mijn Koning vanouds af….". En de zonde van het volk dan? Er is toch maaeen oorzaak waarom Jeruzalem en tempel zijn verwoest? Israël heeft zijn God verlaten! Daarom is het volk weggevoerd. Geen profeet is ook overgebleven. Ezechiël is al elf jaar in Babel; Jeremia is meegenomen naar Egypte. En dan toch die vaste belijdenis:

"Evenwel is God….". Inderdaad! Want de psalmist mag terugvallen op de Heere en Zijn verbond; "Aanschouw het verbond….", zo bidt hij in vers 20. De pleitgrond die het volk heeft verworpen, maar de Heere, ja de HEERE heeft niet losgelaten!

Misschien komt de psalmist ons wat nader. De 'waarom-vraag' is niet van de lucht in onze dagen. Hoe gebroken is het leven, de smart, de pijn, de wonden. In het groot van de volken. In het klein van een enkel mens. Wat een duisternis, vrees, moedeloosheid.

Mokerslagen lijken de kerk van God te treffen, zo hulpeloos sleept zich het gemeenteleven voort. Ach, en ook nu ligt op de bodem van alle vragen de zonde als eerste oorzaak. Hoe weinig opgemerkt! Het verbond? Er wordt mee gespeeld, gesjoemeld, afscheid van genomen. Ongedoopte generaties breiden zich uit. De kennis van het Woord, van Jezus Christus taant. Wie is Hij nog, en Wie mag Hij nog zijn? Is het wonder, dat het gebed opstijgt: "Heere, waar bent u toch, HEERE, waar blijft U toch?" Echter; doorbreken blijft het, telkens weer. Daar zorgt de Heere Christus Zelf voor door Zijn Geest; "Evenwel is God mijn Koning…". Zoals de HEERE boven de puinhopen van Jeruzalem oprees in Psalm 74, zo rijst Christus nog uit boven alle stukken en brokken, die van Zijn gemeente zijn overgebleven. Stad, tempel en ark waren te verwoesten. Maar onaantastbaar is het volbrachte werk van Christus, het Lam, van de Vader gegeven. Daarom ook in 2001 dat wonder, dat de HEERE geeft: "Evenwel is God mijn Koning….".

Wat verrassend: "vanouds af….". Eeuwen kan de dichter teruggaan in zijn gedachten. Wanneer was de HEERE er niet? Abraham, Israël in Egypte,

Mozes, Kanaan. Nooit liet Hij varen het werk van Zijn handen. Zoals de Heere dat ook nu als trouwe Verbondsgod niet doet. Ga de eeuwen maar na, heel dichtbij in eigen land, in eigen geslacht… Verstaan wij ze wel, het geslacht dat Gods aangezicht kende, roemde in de Heere als Koning? Een geslacht dat Zijn 'werken-vanouds-af verheerlijkte, zich er aan troostte. Maar er ook door het geloof vastheid in vond voor de komende generaties, opgedragen aan de troon van Gods genade. Ach, het zijn toch onze vrienden, onze metgezellen? "Ik geloof de gemeenschap van de heiligen….".

En dan: "Die verlossingen werkt in het midden van de aarde". Wat een Koning! Verlossingén, in het meervoud. Wat rijk, als we daarvan weten. Loopt er een draad door ons leven, waardoor we zeggen: 'Ja Heere, toen, en toen, en toen… Zo leidt de Heere toch door Zijn Woord en Geest. En zo gaat Christus Zijn weg met een mensenhart. Dan gaan we terugdenken. Maar ook moed grijpen voor de toekomst. Want Hij Die verloste, verlost nog, en zal verlossen! 't Wordt ook wel als enkelvoud gelezen: 'verlossing', 'overwinning' die de

Heere werkt in het midden van de aarde. "In het midden van de aarde". Wat is dat eigenlijk? "Zichtbaar voor ieder als van een hoge plaats" (Calvijn). Of: "De aarde is toneel, maar ook tegelijk getuige van 's Heeren werken". Luther houdt het op: "midden in het land, dat is Jeruzalem". Een aantrekkelijke gedachte, die we toch maar een keer gebruiken willen. Jeruzalem, Gethsémané, Golgotha. De berg Sion, middelpunt van de aarde. Mag het zo voor een keer? Daar leefde een gemeente in het maanlicht, bij offers en altaren. Maar daar ging ook het volle zonlicht op, waardoor schaduwen verdwenen, en Christus alléén Zijn werk volbracht in lijden, kruis, dood en opstanding. "Die verlossing, overwinning werkt in het midden van de aarde…". Dat ene grote heil, waardoor hier beneden voor de schuld werd betaald, de vloek werd weggenomen, de dood werd overwonnen en eeuwig leven werd bewerkt.

Wat een belijdenis! Reeds onder het Oude Testament! Uitgegroeid tot de roem in Christus, van de Vader gegeven in het Nieuwe Testament. Hier zijn de schatten die de 'Heilige Geest wil ontvouwen voor een mensenhart; ook hier beneden, op de aarde. O, gelooft toch het Woord, dat uit de mond van de Heere is uitgegaan, terwijl wij leven onder 'de schatten van Zijn verbond en woorden'. Hoeveel vragen verstommen onder deze belijdenis! Al is niet alles daarmee opgelost. Maar ook: hoe rijk is de zekerheid, die door het geloof hart en ziel vervullen gaat:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

En toch…!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's