Ik ben de Opstanding en het Leven
Paasmeditatie over:
We hebben pas het Paasfeest gevierd: het feest van het leven. De Heere Jezus is uit de doden opgestaan, Hij lééft! Zelfs de wereld praat over 'het nieuwe leven'. Maar weten we ook wat HET LEVEN eigenlijk is? Want onze mond kan vol zijn over het leven. Maar wat stelt dat leven eigenlijk voor? Dat zien we duidelijk in de geschiedenis van Johannes 11. Maria en Martha rouwen om de dood van hun broer Lazarus. Ze hebben de Heere Jezus er nog bij geroepen. Maar het was te laat. En toen klonken de woorden uit Jezus' mond: "Uw broeder zal weder opstaan!" Hoe kan Hij dat nu zeggen? Martha begrijpt er niets van. Zij schuift het leven voor zich uit. "Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding ten laatste dage." Maria en Martha zijn geconfronteerd met de dood. En vroeg of laat komen wij allemaal in aanraking met de dood. Totdat wij er zelf door worden weggenomen. De dood slaat diepe wonden. En wat doen wij dan met woorden die spreken van leven? Zolang er leven is, is er hoop. Maar daarna is alles weg. Zo schuift ook Martha alles van zich weg. Leven? Daar ligt haar broer, die zij zo lief had, in het graf. De weg gegaan van alle vlees. Wie zal God loven in het graf?
Maar midden in dit verdriet dient de Heiland zich aan. "Ik ben de Opstanding en het Leven." De Opstanding en het Leven. Zo dient Hij zich aan. In Zijn Woord. In de prediking. Als degene die Zelf dood geweest is, maar die leeft. Het leven is niet ver, is niet vaag. Maar in Hem komt het leven zelf tot ons.
Het leven in onze dood. Want hoe wilt u anders ons bestaan hier op aarde typeren? Je kunt de gedachte koesteren dat het leven dat we bij onze geboorte ontvangen hebben, het leven is. Je kunt van mening zijn dat het ook zo blijft. En je duwt de gedachte aan de dood maar ver voor je uit. Je klemt je aan dit leven vast. Jezus zegt: "Ik ben de Opstanding en het Leven". Buiten de Heere Jezus is geen leven. Dat leven dat wij leven vinden, is het leven niet. Het gaat onherroepelijk voorbij. Er is geen pardon. En daarbij komt dit nog: ons leven is een gestadige dood. Het leven is niet alleen te zien als een leven, dat eenmaal aan de dood moet worden prijsgegeven. Maar ons leven is dood. Dood voor God. Dood in de zonde. Wij zelf hebben de levensader afgesneden. Wij zijn geestelijk dood, van huis uit, van nature. En mét de lichamelijke dood verdienen we de eeuwige dood onder de toorn van God.
"Ik ben", zegt de Heiland. Welnu daartegenover staat het: u bent. "Ik ben de Opstanding en het Leven" en u bent… dood. En nu komt het er op aan dat we onszelf zo leren kennen voor God, als dood in de zonde en de misdaden. Wilt u er aan? Ja, om dat te belijden, kost heel veel. Want wij willen er niet aan. "Ik?"…. "dood?" En al onze goede eigenschappen en geestelijke ervaringen worden opgesomd: onze vroomheid, onze rechtzinnigheid en wat niet al, dragen wij aan. Zo zoeken we het leven toch nog in onszelf. Zo proberen we onder het vonnis uit te komen. En toch… u en ik komen niet verder dan: dood, dood in de zonde.
En midden in dit oordeel dat op u en mij rust, klinken de woorden van de Heere Jezus: "Ik ben de Opstanding en het Leven!" Hij komt als Degene, Die de banden van de dood doorbreekt. Hij is in de dood gegaan. De deuren van de gevangenis van de dood zijn voor Hem opengegaan. De dood kon Hem niet houden. Hij is opgestaan. Hij die zich door de Vader tot zonde liet maken, heeft de zonde en de dood overwonnen. Deze Heiland biedt zich aan als de opstanding en het leven.
Daarom is het zo'n verschrikkelijke belediging voor deze Enige Verlosser als mensen nog met eigen werken aankomen, of als naast Christus een driekwart of een halve verlossersplaats wordt toegekend aan Maria (die deze Jezus als haar Zaligmaker noemt en roemt) of aan gestorven heiligen, die zelf geen andere pleitgrond kenden dan het volbrachte werk van de Enige Middelaar Jezus Christus. Door Jezus is Pasen het feest van de opstanding, omdat Hijzelf de opstanding is. Opstanding betekent: begin van het nieuwe leven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1999
In de Rechte Straat | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1999
In de Rechte Straat | 16 Pagina's