IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

EX-PRIESTER DE LEÓN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EX-PRIESTER DE LEÓN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

We kregen van ex-priester José M. de León, mederedacteur van onze Spaanse editie, onderstaande brief:

Heel hartelijk dank voor IRS. Ik word telkens weer opgebouwd door de gezonde en diepe uiteenzetting van de bijbelse artikelen. Ook de getuigenissen die erin voorkomen, zijn een bron van geestelijke bezieling voor mij.

Hier in Montevideo is er een priester, een gedelegeerde van het Vaticaan, die in een van de kranten een lang artikel publiceerde over de protestantse kerken, die hij als sekten betitelde, Ik heb hem via diezelfde krant geantwoord, maar men vond mijn artikel te lang; ik moest het inkorten. Daarom stuur ik u mijn oorspronkel ijke, lange artikel in de hoop dat u het wilt opnemen in uw blad.

MIJN ANTWOORD

… op het artikel van Julio Elizaga, gedelegeerde van het Vaticaan in Latijns Amerika.

Laat ik mij eerst aan u voorstellen. Ook over mij zijn, net als over u, bij mijn priesterwijding de woorden uitgezongen: "Tu es sacerdos in aeternum - Gij zijt priester in eeuwigheid". Maar ik weet dat ik thans door genade mag behoren "tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus" (1 Petr. 2:5).

Gedurende negen jaar ben ik priester geweest in Spanje en daama nog één jaar in Uruguay. Hier in dit land waar de vrijheid gerespecteerd wordt, kon ik eindelijk de Bijbel onderzoeken zonder bedreigd te worden met straffen en beperkingen door een dictatoriaal inquisitie-systeem dat Spanje in zijn greep had van 1940 tot 1973.

Ik heb twee jaar filosofie en vier jaar theologie gestudeerd en daarna nog cursussen gevolgd aan de universiteiten van Barcelona en Madrid. Ik zeg dat niet om daarmee te pronken, maar in navolging van Paulus die om het Evangelie te verdedigen, schreef: "Indien iemand anders meent te betrouwen in het vlees, ik nog meer" (Filip. 3:4).

Natuurlijk denkt u zoals zovele anderen, dat ik de R.-K. Kerk verlaten heb, niet om geestelijke, bijbelse redenen, maar vanwege vleselijk begeren. Ik wil daarom twee redenen noemen, die mij tot die stap brachten.

Waarom ik de rooms-katholieke godsdienst verlaten heb? Omdat - schrik niet en scheur niet vol verontwaardiging uw kleren - die godsdienst voor mij tot drek, tot vuilnis was geworden. Maar sta mij toe nader te verklaren wat ik met dat woord 'drek' bedoel.

Het is Paulus die met dat woord de Joodse godsdienst betitelde, waarmee hij gebroken had. Hij schrijft: "Om Wiens (= van Christus) wil ik al die dingen schade gerekend heb en ik acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen" (Filip. 3:8).

Paulus was niet aan alcohol of drugs verslaafd en hij was evenmin een hoerenloper. Hij was onberispelijk en een godsdienstig ijveraar. Maar juist dat hele systeem van de door de Farizeeën gepredikte godsdienst noemde hij drek. Alles wat hem niet diende om Christus te gewinnen, bestempelde hij als vuilnis.

Hij getuigde: "Wij zijn van nature Joden en niet zondaars uit de heidenen; doch wetende dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden" (Gal. 2:15,16).

Of om het wat meer in hedendaagse taal in te kleden, wij geloven niet dat de uiterlijke ceremoniën (zoals de mis) de genade geven aan de levenden en de doden. Wij geloven dat wij zalig worden langs de weg van het geloof in Christus alleen. En daar geven we dan getuigenis van. "En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anders is de genade geen genade meer" (Rom. 11:6).

Een tweede reden waarom ik mijn ambt als priester heb neergelegd? Omdat ik het betere heb gevonden.

Paulus schrijft: "En dit bid ik God dat uw liefde nog meer en meer overvloedig worde in erkentenis en alle gevoelen" (Fil. 1:9). En geloof me: de aanbidding in geest en in waarheid (Joh. 4:24) is beter dan welke andere vorm van godsdienst dan ook.

Beter is de zaligmaking door het geloof dan door de werken. Beter is het kruisoffer van Christus dat een oneindige waarde heeft, dan de vele herhalingen van dat offer in de mis. Beter is het unieke priesterschap van Christus volgens de ordening van Melchizedek, dat heilig, onbevlekt en zonder zonde is, dan het vleselijke priesterschap van de R.-K. kerk. Beter is de kennis die wij verkrijgen door de zalving van de Heilige Geest, dan alle ijdele spitsvondigheden en lege filosofieën, zie Kol. 2:1. Daarom schrijft Johannes: "Gij hebt niet van node dat iemand u leert; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij waarachtig en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven" (1 Joh. 2:27).

Deze zalving van de Heilige Geest kan niet samengaan met het imperialistische gezag van keizer Constantijn of van Karei de Grote, met de terreur die de Inquisitie heeft uitgeoefend, met de onverzoenlijke geest van het concilie van Trente, met de syllabus van Pius IX die beweerde dat Kerk en Staat samen de wereld zouden moeten vormen zoals ze dat eeuwenlang hadden gedaan, waarbij de staat aan de kerk onderworpen moest zijn, ook wanneer de Kerk tot volledige onverdraagzaamheid tegenover andersdenkenden aanspoorde.

Waar was de zalving van de Heilige Geest bij Pius XII, toen die zweeg over de holocaust van 6 miljoen Joden in de laatste wereldoorlog en bij Johannes Paulus II, toen hij voor het eerst Argentinië bezocht en zweeg over de 30.000 die tijdens "de vuile oorlog" gemarteld en gedood zijn door de toenmalige regering?

U spreekt verachtelijk over de protestantse zendelingen, die betaald worden door Noord Amerika. Maar hoeveel buitenlandse priesters, Spanjaarden, Italianen enz., zijn er niet werkzaam in Uruguay, omdat er niet voldoende inheemse priesters zijn? En hoeveel financiële steun ontvangt de R.-K. Kerk van Uruguay niet van het buitenland, vooral van Duitsland? Op z'n minst zou u daarom wat voorzichtiger moeten zijn in uw aantijgingen, want in dit geval verwijt de pot de ketel dat hij zwart is.

Bovendien: hier zijn heel wat predikanten, die door een betrekking in het gewone leven in hun onderhoud voorzien en in hun vrije tijd voor hun gemeente werken. Hoeveel r.-k. priesters doen dat?

Waarom is het roomse Latijns Amerika zo arm en het protestantse Noord Amerika zo rijk? Is dat niet, omdat de R.-K. Kerk de mensen in Latijns Amerika dom heeft gehouden en geremd heeft in hun pogingen tot zelfstandig, creatief denken?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

EX-PRIESTER DE LEÓN

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 1992

In de Rechte Straat | 32 Pagina's