IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Sem en Jafeth, Jood en Heiden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sem en Jafeth, Jood en Heiden

7 minuten leestijd

God is begonnen met de tenten van Sem, van Abraham. De Gemeente des Heeren in haar prille begin. Zo was Sem de oorspronkelijke bewoner. Jafeth woonde toen nog niet in de tenten van Sem. Hoewel voor hem een plaats in deze tenten was gereserveerd. Zolang Jafeth nog niet in Sems tenten zijn plaats had ingenomen, woonde Sem alleen.

Was hij, als de oorspronkelijke bewoner ook de alleenbewoner. Jafeth nam intrek in zijn tenten en werd in dit verband de medebewoner. Terwijl Sem daardoor, als de oorspronkelijke bewoner, de hoofdbewoner werd. Noachs profetie werd vervuld. Sem woonde in zijn tenten, Jafeth trok bij hem in. Sem was en bleef de hoofdbewoner. Jafeth werd en bleef de medebewoner. De Gemeente des Heeren kreeg haar gestalte, zoals God het Hem voorgesteld had. Eindelijk was het dan zover. De hoofdbewoner Sem, en de medebewoner Jafeth, vormden samen de Gemeente des Heeren. Nu kon zij aan het doel gaan beantwoorden waartoe de Heere haar gesteld had. Want de Heere had uiteraard een bedoeling toen Hij Jafeth tot Sem bracht, en beide broeders met elkander verenigde. En met welk doel anders dan tot Zijn eer en heerlijkheid? Of nog even anders gezegd, dan tot Zijn lof? Sem en Jafeth, in één Huis wonend, konden nu gaan beantwoorden aan wat Paulus schreef:

"Opdat nu, door de Gemeente, bekendgemaakt worde aan de overheden en de machten in de hemel de veelvuldige wijsheid Gods; naar het eeuwig voornemen, dat Hij gemaakt heeft in Christus Jezus, onze Heere," Ef. 3:10, 11.

Nu, namelijk in de tijd van het Nieuwe Testament. In de nieuwe en rijkere bedeling van de genade Gods. Nu kon, in gemeenschap der heiligen, beiden, Sem en Jafeth, gaan bekendmaken de onnaspeurlijke rijkdom van Christus. Want Hij is de Lof Gods! Hij is het Voorwerp van de lofprijzing die opklinkt vanuit Zijn Gemeente! Doch helaas, wat gebeurde er? Welke droevige ontwikkeling vond plaats met betrekking tot de Gemeente des Heeren?

Sem werd een verdwijnende minderheid in de Gemeente. Op een handje vol na, en de bewoner was er niet meer. Sem verdween. Jafeth. de medebewoner, bleef schier alleen over.

Hoe kon nu de lof des Heeren bezongen worden door Sem en Jafeth? Gods voornemen, door Hem gemaakt in Christus Jezus, onze Heere, kwam niet tot rijkeen heerlijke vervulling. Hij kon niet wonen en tronen op de lofzangen van Sem en Jafeth in broederlijke gemeenschap. Maar wanneer kan dit dan wel? Immers, het gaat hier om niet minder dan het eeuwig voornemen Gods in Christus Jezus, onze Heere!

Het antwoord is simpel. Het wacht op de terugkomst van onze oudste broeder. Sem moet wederkeren. Alleen dan kan het heerlijke voornemen Gods, de verkondiging van Zijn lof, uitnemende gestalte verkrijgen. Sem moet tot Jafeth gebracht. Jafeth moet Sem gaan verwachten. Een zaak die we in onze laatste overdenking hebben overwogen.

Sem en Jafeth moeten tot elkander worden gebracht. Jafeth en Sem moeten aan elkander worden verbonden. Sem als de hoofdbewoner, Jafeth als de medebewoner. Want GAAT HET OM DE LOF Gods, de aanbidding vanuit de Gemeente des Heeren, de beide broeders kunnen elkander niet missen.

Sem kan niet zonder Jafeth. Maar ook andersom, Jafeth kan niet zonder Sem. Hoe kan Sem de hoofdbewoner zijn in de tenten, zonder Jafeth als medebewoner? En hoe kan Jafeth medebewoner zijn in Sems tenten, zonder de hoofdbewoner Sem?

Neen, beide bewoners, de een als hoofdbewoner, de ander als medebewoner, gaat het om de lof Gods vanuit Zijn gemeente, ze hebben elkander nodig. We benadrukken dit. Niet zonder bedoeling.

Enerzijds om de noodzakelijkheid van de vereniging van Sem en Jafeth aan te tonen. Te laten zien aan hen voor wie Israël geen of weinig betekenis heeft. We roepen het hun toe, weet dat het hier gaat om het eeuwig voornemen Gods in Christus Jezus, onze Heere! Zijn voornemen moet gestalte krijgen. En nogmaals, dit voornemen. "Opdat nu, door de Gemeente bekendgemaakt worde aan de overheden en de machten in de hemel de veelvuldige wijsheid Gods."

Anderzijds benadrukken we dit om aan te wijzen, juist in de vereniging van beide broeders, van Sem en Jafeth, zal de lofverheffing Gods gestalte krijgen in deze wereld zoals nimmer tevoren is geweest.

Daarom troost het ons zeer dat het hier gaat om het eeuwig voornemen Gods in Christus Jezus, onze Heere. Dit voornemen moge voor een tijd als tot niet gekomen te zijn. Maar weet voorzeker: God zal op Zijn tijd en Zijn wijze dit Zijn voornemen tot heerlijke vervulling brengen. Als God werkt, wie zal het keren?

Sem, de hoofdbewoner, Jafeth. de medebewoner, beide broeders zullen worden samengebracht. Zij zullen zich met elkander verenigen. Gods eeuwig voornemen krijgt dan heerlijke gestalte, namelijk Gods lof. Op dit laatste willen we dieper ingaan. We memoreren reeds de uitspraak van Paulus: "Opdat nu, door de Gemeente, bekendgemaakt worde, enz." Dit woord voor de Gemeente des Heeren, bestaande uit Jood en Heiden.

Paulus zag het kruis van Christus als de plaats van de ontmoeting van Sem en Jafeth. Maar dit niet alleen. Hij zag ook het kruis als de grondslag van gemeenschap tussen beiden.

Welnu, Paulus ziet het kruis van Christus ook nog in een derde betekenis. Want gaat het om het bezingen van de lof des Heeren door Sem en Jafeth, het kruis van Christus is voor hem tevens de bronader, de inspiratiebron. Vandaar zijn gebruik van het woordje "nu". Immers: "Opdat NU, door de Gemeente bekendgemaakt worde, enz." Nu het kruis van Christus is opgericht, en daarmee de tijd van het Nieuwe Testament is aangebroken. Nu is het kruis voor Sem en Jafeth, de plaats van de ontmoeting. De grondslag van hun beider gemeenschap. De inspiratiebron tot de gezamenlijke verkondiging van de lof des Heeren.

Wat is zo bezien het kruis van Christus een zeer heerlijke plaats. De plaats van de ontmoeting van de hoofdbewoner Sem en de medebewoner Jafeth. De plaats van hun beider samenkomen, hun beider vereniging. Hun beider lofzang. Het kan niet anders of daar zullen zij beiden met grote eenstemmigheid zingen.

En terwijl ze met grote eenstemmigheid zingen zullen, zal de tweestemmigheid hierbij niet ontbreken. Want Sem zingt anders dan Jafeth. En Jafeth anders dan Sem. Immers is Sem de hoofdbewoner, en Jafeth de medebewoner. Maar beiden vinden elkander bij het kruis.

Voorwaar, welk een gezegende plaats is het kruis van onze Heere Jezus Christus. Welk een gezegende werking gaat daarvan uit. Nergens is er de ware ontmoeting dan daar. Nergens is de ware gemeenschap dan daar. Nergens is de ware lofverheffing dan daar. Want daar is alle zonde verzoend. Is alle schuld betaald. Is alle breuk geheeld. Is alle vijandschap teniet gedaan.

Ja, nog veel meer. Want wie zal de rijkdom, de heerlijkheid, de macht en de kracht, de genade van het kruis kunnen uitspreken? Wordt het geen tijd dat we, voorzoveel we uit Jafeth zijn, daar heengaan? Wordt het geen tijd voor de Gemeente des Heeren. voorzoveel we medebewoner zijn. dat we ons tot dit kruis bekeren? Als het kruis van Christus niet het antwoord Gods is op onze nood, op onze zonde en schuld, op onze afkerigheid, onze verscheurdheid en onze verdeeldheid, wat dan wel?

O, dat we als gebroken en verscheurde Gemeente van Jezus Christus, daar elkaar mochten vinden. "Zo laat ons dan tot Hem uitgaan buiten de legerplaats." Laten we daar onze oudste broeder Sem verwachten. Want daar gaat de Heere hem brengen. Daar zal hij God ontmoeten en God hem. Daar zullen wij hem vinden, en hij ons. Daar zullen wij ons met hem verenigen en hij met ons. Daar zullen we in diepe liefde aan elkaar verbonden, verkondigen de veelvuldige wijsheid Gods.

Ds. B. Jongejan in het Kerkblad van de Oud Gereformeerde

Gemeente te Dordrecht

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1987

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Sem en Jafeth, Jood en Heiden

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1987

In de Rechte Straat | 32 Pagina's