IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

EEN ROOMS-KATHOLIEKE SCHRIJFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN ROOMS-KATHOLIEKE SCHRIJFT

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ons kommentaar

Dat deze rooms-katholieke zo schrijft, komt vermoedelijk omdat zij niet op de hoogte is van de r.-k.leer. Zij weet blijkbaar niets of heel weinig van het Concilie van Trente en evenmin van het nieuwe kerkelijke wetboek dat in 1983 (27 nov.) van kracht is geworden.

Daarin wordt aan de ambtsdragers van de R.-K.Kerk opnieuw de verplichting opgelegd (zie IRS dec.83) om onder ede niet slechts de leer van de Reformatie, maar ook de verkondigers van die leer te vervloeken.

Hoe kan zij dan menen dat wij van de kerk waartoe zij behoort, een waarachtige oecumenische houding moeten verwachten, een „open staan voor elkaar, een positief luisteren naar elkaar".

Wanneer je de ander vervloekt vanwege de leer die hij verkondigt, dan is dat wel precies het tegenovergestelde. En wij kunnen niet anders dan elke vorm van vriendelijkheid van dit Rome verdacht vinden en we moeten elkaar daar dan ook voor waarschuwen.

Zij:

Opblz. 7, in het verhaal van de twee priesters die braken met Rome, vertelt u dat deze daardoor De Weg Christus als de enige en volkomen Zaligmaker, vonden. Waar haalt u de p/retentie vandaan, weg „De Weg" te noemen? Als u een getuigend gesprek met Rome aangaat, dient u zich toch eerst wel eens op de hoogte te stellen van wat Rome eigenlijk leert. Als rooms-katholieke kan ik u mededelen, dat mij reeds als kind is bijgebracht datJezus Christus onze enige Zaligmaker is, en dat ik met de Bijbel ben grootgebracht. Als er r.-k. gelovigen zijn die een overdreven nadruk op de heiligenverering leggen of die te weinig de Bijbel lezen, dan wil dat nog niet zeggen dat „Rome" zo is. En een priester dient niet tussen God en de mensen te staan, maar de mensen te helpen op hun weg naar God, net zoals een dominee.

Ons kommentaar

Ik heb nooit beweerd dat Rome niet zou leren dat Christus de enige Zaligmaker is, maar in ons blad heb ik herhaaldelijk aangetoond dat Rome onder bepaalde uitdrukkingen iets heel anders verstaat dan wat de Bijbel, en in aansluiting daaraan de Reformatie, leert.

Rome leert dat Christus de enige Zaligmaker is als eerste oorzaak van alle zaligheid, maar niet als enige oorzaak.

Christus is de enige Zaligmaker inzoverre alle zaligheid haar oorsprong vindt in Zijn kruisoffer. Dat leert ook Rome. Zonder dat kruis zou er voor niemand na de zondeval nog hoop op eeuwig leven overgebleven zijn.

Maar, zo leert Rome vervolgens, Christus heeft de uitdeling van dat heil, die zaligheid, helemaal uit handen gegeven.

1. Allereerst aan Maria.

Zij wordt genoemd de Middelares van alle genaden. Alle genaden gaan door haar handen. Geen enkel mens, evenmin een reformatorisch christen, ontvangt ook maar enige genade tenzij doordat Maria, ook zonder dat zulk een gelovig protestant dat weet, heeft bemiddeld bij haar Zoon.

Maria wordt door de R.-K. Kerk ook genoemd de Omnipotentia Supplex = de Smekende Almacht. Men leert: Een goedgeaarde zoon zal aan zijn moeder alles geven wat zij van hem vraagt, indien hij daartoe in staat is. Welnu Jezus is een goedgeaarde zoon van Maria. Dus.. Wat blijft er dan nog over van Christus als de enige Zaligmaker, wanneer Hij aldus zou gehoorzamen aan de minste wenken van Zijn moeder en Zijn almacht zou hebben overgedragen aan haar?

2. Vervolgens aan de R.-K.Kerk.

Volgens Rome schenkt Christus de zaligheid die Hij voor ons verdiend heeft, enkel door middel van de sacramenten van de R.-K. Kerk; hetzij doordat men die sacramenten werkelijk ontvangt, hetzij op grond van het (impliciete) verlangen daarnaar.

Wie een onvolmaakt berouw heeft over zijn doodzonden, maar die niet aan een priester heeft willen biechten, gaat volgens Rome voor eeuwig verloren; maar indien hij ze wél aan een priester biecht, mag hij naar de hemel.

Wat blijft er dan bij zulk een leer nog over van Christus als enige Zaligmaker? Niet Hf j beslist dan over het eeuwig heil, maar de priester. Is er een priester aan iemands sterfbed, dan kan hij door de biecht behouden worden, althans indien die priester hem de absolutie (de sacramentele vrijspraak van de zonden) verleent. Weigert de priester dat, dan gaat zulk een mens toch nog naar de hel.

U zegt dat u met de Bijbel bent groot gebracht. Dan vraag ik u: Waar vindt u in de Bijbel datjezus op déze manier „de enige" Zaligmaker is? Steeds weer, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament kunnen we lezen dat God slechts geloof vraagt. Heel uitdrukkelijk zegt Jezus: „Wie in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven" (Joh. 6 : 47 ) - dus niet: wie de sacramenten ontvangt, heeft het eeuwige leven.

En ook in het overige gedeelte van het N.T. komt het als een refrein telkens terug: „Door het geloof, door het geloof…". Lees bv. Hebr. 11.

U kent de leer van uw kerk blijkbaar niet, wanneer u zegt dat een priester dezelfde funktie heeft als de dominee. De priester staat, volgens Rome, wél tussen God en de mensen om het heil te bemiddelen via de sacramenten, die, nogmaals volgens Rome, hij alleen en niet de dominee geldig kan bedienen.

De Avondmaalsbediening van een dominee heeft volgens Rome geen enkele sacramentele waarde, maar de mis die door een priester wordt opgedragen, is een „echt en waar verzoeningsoffer voor levenden en doden" (Trente).

Zij:

De tweede priester zegt op blz. 12: zo u niet elke zondag naar de mis gaat, verliest u opnieuw de liefde van God. Hoe komt deze priester erbij? Weet hij dan niet, dat God ons altijd blijft liefhebben, ook al maken wij het nog zo bont? Toen hij onder de bekoring van het boeddhisme kwam, veranderde hij van geloof Dat is zijn goed recht. Hij had ook een oplossing kunnen zoeken in het zich meer verdiepen in zijn eigen geloof. In het huis van mijn Vader zijn vele woningen. Maar dat hij zijn eigen geloofeen trap na geeft door op blz. 13 te spreken van een roomse leugen, dat vind ik niet erg christelijk.

Ons kommentaar.

De leer van u: „God blijft ons altijd liefhebben, ook al maken wij het nog zo bont" is niet alleen in strijd met de leer van uw eigen kerk, maar ook met de leer van de Bijbel. Wat dat betreft leren Rome en Reformatie hetzelfde.

Als Christus straks tot de verdoemden zal zeggen: „Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur" ( Mt. 25 :41), dan spreekt Hij dat eeuwige doodsvonnis uit, niet uit liefde, maar uit toorn, omdat ze Hem niet in geloof hebben aangenomen. Want wanneer ze dat wél hadden gedaan, zouden ze ook de vrucht van de werken der liefde hebben voortgebracht (Joh. 15 : 5; Gal. 5 : 22). Wat betreft de vraag over de roomse leugen, zou ik u aanraden om het boek van Hans Kúng te lezen over de (on)waarachtigheid van de kerk.Overigens, u weet toch ook dat volgens Rome liegen slechts dagelijkse zonde is, waardoor je dus nooit de hel, maar slechts het vagevuur verdient. Maar wij weten dat volgens Openb. 22:15 ook de leugenaars die niet tot geloof in Christus zijn gekomen en de leugen niet hebben afgelegd (Ef. 4 : 25), geworpen worden in de poel des vuurs.

Zij:

Bij de bespreking van het Opus Dei treedt u dit genootschap niet onbevangen tegemoet, maar dicht u het van meet af aan gruweldaden toe. „De Spaanse inquisitie had ook een mooie naam bedacht voor haar gruweldaden". Met hetzelfde recht zou een buitenlander kunnen zeggen: die Rechte Straat, dat kan niet veel soeps zijn, want uit Nederland kwamen vroeger ook de slavenhandelaren die in Indonesië opereerden".

Ons kommentaar:

Deze vergelijking gaat totaal niet op. Het Nederlandse volk is niet een gemeenschap van mensen die beweren dat God hen onfeilbaar door alle eeuwen heen leidt door Zijn Heilige Geest zoals Rome dat van zichzelf zegt.

Nooit heeft Rome openlijk de gruweldaden van de Spaanse Inquisitie afgekeurd. Deze paus heeft bij zijn bezoek aan Spanje, oktober 1982, slechts gezegd dat die Inquisitie wel eens wat te ver gegaan is. Wat bedoelde hij? Dat ze hun slachtoffers wel eens wat al te veel gefolterd hebben? Dat ze die wél op de brandstapel mochten brengen, maar niet radbraken of door paarden laten vierendelen?

En waarom werkt Opus Dei in het geheim? Het zijn niet protestanten, maar roomskatholieken die aan deze ondergrondse organisatie de naam hebben gegeven van de „Witte Maffia".

Tegenover het Joodse Sanhedrin stelt Jezus er een eer in om te verklaren: „Ik heb vrijuit gesproken tot de wereld… en in het verborgen heb Ik niets gesproken" (Joh. 18 : 20 ).

In mijn boek „Het zwaard over de herder" heb ik op p.65-67 geschreven over Opus Dei. Ik wil daaruit slechts een citaat overnemen van de bekende r.-k. theoloog Urs von Balthazar: „De kern van Opus Dei bestaat uit geheime cellen, met daaromheen een wijdere groep, die haar invloed uitoefent op de gehele samenleving. Ze hebben een vaste greep op het bankwezen en de pers".

We weten dat ook het communisme werkt met geheime cellen, maar dit stiekeme gedoe is de kerk van Christus geheel en al onwaardig. En evenals wij griezelen van dit in het donker wroetende communisme, griezelen wij van dit Opus Dei dat zozeer in de gunst staat van deze paus.

Zij:

Er komt een Spaanse pastor naar Maastricht om dienst te doen onder de studenten. Dit is een r.-k. priester in een overwegend r.-k. provincie. Dat vindt u niet leuk, maar u gaat toch ook met „uw" evangelie naar Brabant en Limburg (blz.22) ? Een vriend van mij in Albacete (Spanje) vertelde mij eens met tranen in de ogen hoe een Nederlandse protestant bij hem was binnengekomen onder een vals voorwendsel (Duitse lessen), en er toen bij hem op had aangedrongen zijnfamiliebijbel weg te gooien en zijn protestantse Bijbel aan tepakken… De man voelde zich tot in het diepst van zijn hart gekrenkt. Ik kan wel blijven schrijven. DieJuan Riveiraop blz. 22 die volgens zijn zeggen r. -katholiek en dus vijand van de Heer was!

Ons kommentaar:

Ik ben zelf Nederlander en breng het Evangelie aan Nederlanders in Brabant en Limburg. Ik ben bovendien zelf in Limburg geboren en opgegroeid. Dat maakt wel enig verschil.

Als deze Nederlandse protestant onder een vals voorwendsel bij uw vriend is gekomen en wanneer hij heeft aangeraden om diens familiebijbel weg te gooien, dan keur ik dat eveneens af.

Maar is het zo verschrikkelijk dat hij ook een protestantse vertaling van de Bijbel aanbood? Moet je je daardoor diep gekrenkt voelen? Moet je daarom tranen in de ogen krijgen?

U weet blijkbaar niet dat het verbod om protestantse boeken te lezen niet meer herhaald is. Volgens de vroegere Codex zoudt u door het lezen van In de Rechte Straat de kerkelijke ban hebben opgelopen, die op bijzondere wijze aan de Heilige Stoel was voorbehouden, zodat u van die excommunicatie slechts ontslagen zou kunnen worden door de paus ( canon 2318 par. 1).

Wat betreft Juan Riveira hij schreef niet dat hij vijand van God was vanwege zijn lidzijn van de R.-K.Kerk, maar omdat alle mensen, zolang ze niet tot geloofsvertrouwen in Christus zijn gekomen, door God als vijanden van Hem worden beschouwd (zie o.a. Rom. 5 : 10).

Zij:

Als ik niet genoeg wist van hetprotestantisme om er een grote waardering voor te hebben, zou ik na lezing van uw blad nooit meer iets met een protestant te maken willen hebben. Is dat de bedoeling van uw „getuigendgesprek"? De Geest verdeelt niet, maar maakt één. Om mijn indrukken van uw zgn. Rechte Straat samen te vatten: ikproef hierin niet de inwerking van de Heilige Geest, het is een liefdeloos blaadje. Van welke geloof stak gaat het eigenlijk uit? Ik hoop dat deze brief u een beetje aan het denken zet en dat u hem als opbouwende critiek wilt beschouwen. Ik wens u Gods zegen toe bij uw verdere werk.

Ons kommentaar:

De Geest wil ons niet op één hoop gooien met de dwaling. Paulus die zozeer vervuld was van de Geest, schrijft:„Doch al ware het ook dat wij, of een engel uit de hemel, u een Evangelie verkondigden buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt" ( Gal. 1 : 8).

En in die brief wijst hij juist radikaal de leer van uw kerk, dat de mens door zijn goede werken waarlijk het eeuwige leven verdient, af. Zie o.a. Gal. 3 : 6-14.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

EEN ROOMS-KATHOLIEKE SCHRIJFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's