IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

HET CHRISTENDOM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET CHRISTENDOM

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paulus schrijft aan de Filippensen (3 : 1) dat het voor hem helemaal niet onprettig is als hij meerdere keren hetzelfde aan hen moet schrijven. Hij voegt eraan toe dat hij in die (schijnbare) herhalingen valt om zeker te zijn dat ze hem goed begrepen hebben. Daarom hoop ik dat u ook mij het niet kwalijk neemt, wanneer ik bepaalde grondbeginselen van de Bijbel telkens weer benadruk.

Afgelopen week had ik een lang gesprek met een rooms-katholiek, die 11 jaar geleden tot g iloofsovergave aan Christus kwam. Hij was echter terecht gekomen in een heiligingsbeweging. Hij had zich daar helemaal door laten meeslepen en was zodoende aan de rand van de overspanning geraakt.

Telkens kreeg hij te horen:, Jaagt de vrede na met allen en de heiligmaking, zonder welke niemand de Heere zien zal" (Hebr. 12 : 14).

Natuurlijk laten wij dit Schriftwoord zonder meer staan, maar we mogen het niet losmaken uit de gehele brief en evenmin uit de gehele Bijbel.

En juist de brief aan de Hebreeën laat zo duidelijk zien dat wij niet door eigen offers, door eigen inspanning, maar enkel door het éne offer van Christus eens en voor altijd geheiligd zijn.

Het jagen naar de persoonlijke levensheiliging moet dus altijd aanvangen vanuit de heiligheid, die wij reeds in Christus hebben, Zijn heiligheid die ons puur langs de weg van geloof, dus op geen enkele wijze op grond van een of andere prestatie van onze kant, wordt toegerekend.

Doen we dat niet, dan vervallen we onvermijdelijk in geestelijke hoogmoed en in een kramphouding. Dan bereiken we de persoonlijke levensheiliging juist nooit.

We zitten in dezelfde coupé, de klasse van de bedelaars

Paulus wil het er bij ons inhameren dat wij slechts als goddelozen gerechtvaardigd worden én gerechtvaardigd blijven.

Nooit zal er een grond binnen in ons gevonden worden, waardoor wij behagelijk zouden zijn aan God. Die grond ligt alleen buiten ons. Die grond is alleen Jezus Christus en Zijn heilige leven en verzoenende sterven.

Daarom zijn er onder de kinderen Gods ook geen geestelijke standsverschillen. Er zijn geen elite-christenen en arme aankomertjes. We reizen allemaal in één klasse naar het eeuwige vaderhuis nl. in de klasse van de zondaars, de bedelaars, met een gratis kaartje dat Christus ons verschaft heeft.

Aan alle gelovigen wordt maar één gerechtigheid toegerekend nl. de gerechtigheid van Christus. Door het geloof hebben allen daarom op hetzelfde moment deel aan dezelfde volle rijkdom van de genade, die er is in Hem; zonder enig onderscheid. Denk aan de gelijkenis van de werkers in de wijngaard (Matth. 20 : 1-16).

Zoek het niet in de hoogte noch in de diepte van uzelf

Paulus schrijft: „Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid die uit de wet is, (zeggende): De mens die deze dingen doet, zal daardoor leven. Maar de rechtvaardige die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in de hemel opklimmen? Dat is Christus (van boven) afbrengen. Of wie zal in de afgrond neerdalen? Dat is Christus uit de doden opbrengen. Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord" (Rom. 10: 5-13).

Je kunt diepe mystieke ervaringen hebben, waarin je Gods nabijheid heel intens doorleeft, maar je wordt daardoor op geen enkele wijze rechtvaardiger voor God. Paulus werd opgenomen in de derde hemel, maar hij werd daardoor geen beter christen. Mozes mocht als een vriend met God omgaan, maar hij bleef een zondaar die van genade moest leven. Misschien heeft de Heere - om óns dat te leren - hem daarom die pijnlijke straf laten ondergaan dat hij, dé leider van Israël, niet met zijn volk mee mocht trekken in het beloofde land. Elia mocht de Heere horen in het ruisen van de zachte stilte, maar hij bleef „een mens van gelijke bewegingen als wij" (Jak. 5 : 17).

We kunnen de genade Gods dus nooit bereiken door in mystieke vervoeringen te trachten naar God op te stijgen.

Maar we kunnen die genade evenmin vinden door af te dalen in de afgrond van onze ziel, door te speuren naar de duisternis en de dood van de zonde in ons. We kunnen liggen te kermen van berouw, van zelfaanklacht, van wanhoop over onze zonden; we halen daardoor Christus niet uit de afgrond van onze dode ziel naar boven.

Nabij u is het Woord!

Christus is alleen te vinden in het Woord Gods. En dat Woord is ons nabij, nl. in de Schrift.

En in dat Woord vinden we slechts één Christus: „Want éénzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen die Hem aanroepen" (Rom. 10 : 12). Rijk voor allen, „want er is geen onderscheid noch van Jood noch van Griek". „Want een ieder die de Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden".

„Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid". Met het „hart" bedoelt de Bijbel niet de zetel van de emoties. In die zin gebruiken wij in het Nederlands meestal het woord „hart".

De Bijbel verstaat onder „hart" ons eigenlijke zelf, ons „ik". „Geloven met het hart" kunnen we dus ook omschrijven met: „oprecht geloven", dus niet een geloven met woorden alleen of met je verstand alleen. Geloven met je hart is dus ook steeds een oprecht vertrouwen in Christus als Zaligmaker van jou; want zó openbaart Hij Zich in het Woord.

Nabij u is het Woord! Waajrom gaat u dan niet naar dat Woord om daar en daar alleen Christus te vinden? Nogmaals, u vindt Hem nooit in uzelf, niet in de hemelse wolken van de hoogste mystiek, en evenmin in de hel van uw ellende, in de zwarte nacht van uw zonde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

HET CHRISTENDOM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's