IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Verschrikkelijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verschrikkelijk

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

We weten intussen al, hoezeer deze paus de typisch-roomse dogma's beklemtoont, waaronder vooral de Mariaverering. Maar de toespraak die Joannes Paulus II heeft gehouden op 2 mei, moet ik zonder meer heidens noemen. Toen ik die had gelezen in de Osserv. Romano E.D. van 7 mei, vond ik de inhoud in één woord verschrikkelijk. Hoe kan men de R.-K. Kerk nog christelijk noemen, wanneer de hoogste gezagsdrager volkomen de fundamenten van het christelijk geloof verlaten heeft? We laten hieronder enkele gedeelten van deze rede tijdens de generale audiëntie vertaald volgen, voorzien van ons kommentaar.

In lijnrechte tegenspraak met Gods Woord

De paus: „Ofschoon de Evangeliën ons niet vertellen over een bezoek van de Moeder van Christus aan de plaats, waar de opstanding plaats had, desondanks denken wij allen daXzijop een of andere manier daar het eerst moet zijn geweest 1. Zij moet de eerste zijn geweest om te delen in het geheimenis van de opstanding want dat was haar recht als Moeder".

KOMMENTAAR:

Het Evangelie van Markus zegt: „En toen Jezus opgestaan was des morgens vroeg op de eerste dag der week, verscheen Hij eerst aan Maria Magdalena, uit wie Hij zeven duivelen uitgeworpen had" (16:9).

1. Wanneer wij met onze menselijke redeneringen de meest duidelijke uitspraken van de Bijbel kunnen te niet doen, dan heeft de Bijbel daarmee alle gezag verloren. Wanneer het Evangelie van Markus dat geïnspireerd werd door de Heilige Geest, zoals de christenen aannemen, zegt: , Jezus verscheen eerst aan Maria van Magdala", en wij kunnen op grond van onze redeneringen aantonen dat dit niet het geval is geweest, maar dat Hij het eerste verschenen is aan Maria, Zijn moeder, dan kunnen we beter onze rede als beslissende norm vooropzetten en de Bijbel hoogstens als naslagwerk of inspiratiebron beschouwen.

2. Wanneer Maria als moeder rechten tegenover God kan laten gelden, waarom had ze dan ook niet als „Moeder van God" - deze waardigheidstitel wordt haar door de R.-K. Kerk gegeven - van God kunnen eisen dat Hij de wereld zou verlossen en de zonden zou vergeven zónder dat haar Zoon de vreselijke kruisdood moest sterven?

3. Ook Maria was een zondig mens zoals wij allen. Ik weet dat de R.-K. Kerk dit ontkent. Maar de Bijbel zegt: „Er is niemand rechtvaardig, ook niet één" (Rom. 3:10). Ook hier gaat Rome lijnrecht tegen de Schrift in door op grond van haar redenering over de rechten van Maria als „Moeder van God" te zeggen: „Er is niemand rechtvaardig, behalve één nl. Maria".

Maar wij houden ons aan wat het Woord Gods zegt nl. „Er is niemand die goed doet, er is ook niet tot één toe". „Want zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods" (Rom. 3: 12, 23).

4. Vanuit de grondgedachte van de Bijbel nl. datjezus gekomen is om zondige mensen te redden, is het volkomen begrijpelijk dat Hij als eerste verscheen aan deze zondige vrouw, die een tijd lang bezeten was door vieze machten der duisternis. Zo ligt het ook in dezelfde lijn datjezus als eerste onder de mannen aan Petrus, die de Heere driemaal onder ede verloochend had, verschenen is (1 Kor. 15:5).

Het is dan ook een loochening van de kern van de Schrift, wanneer wij iemand van ons (Maria) naar voren schuiven als een moeder, die op God rechten kan doen gelden.

1) Het door ons gecursiveerde was ook in de Oss.Rom. gecursiveerd.

Is Maria almachtig?

De paus: „De openbaring van de goddelijke macht van de Zoon is tegelijkertijd de openbaring van de „smekende almacht" van Maria met betrekking tot haar Zoon".

KOMMENTAAR:

„Almacht" is een goddelijke eigenschap, die nooit aan een schepsel mag worden toegeschreven ook al voegt men er aan toe dat Maria die almacht slechts bezit op grond van het smekingsrecht van Maria als „Moeder van God". Als Maria werkelijk als moeder rechten zou kunnen doen gelden op God, dan kan zij langs die weg de wereld besturen.

Moet het werk van Christus „moederlijk" worden aangevuld?

De paus: „Paulus VI heeft - in zijn Geloofsbelijdenis voor het Volk van God Maria voor het eerst de titel gegeven van „Moeder van de Kerk". Deze tegenwoordigheid van Maria in het geheel van de Kerk - dat is tegelijkertijd haar aanwezigheid in het dagelijkse leven van het Volk van God over de gehele wereld. - is bovenal een moederlijke aanwezigheid. Maria heeft, om zo te zeggen, aan het zaligmakende werk van haar Zoon en aan de zending van de kerk een bijzondere vorm gegeven: de moederlijke vorm."

KOMMENTAAR:

De gedachte dat de godsdienst een moederlijke, vrouwelijke vorm moet aannemen, is volkomen heidens. In de heidense godsdiensten tref je allerlei godinnen aan als uitbeelding van de vrouwelijke vruchtbaarheid. Maar de Bijbel heeft de cultus van een vrouw altijd afgewezen en de profeten hebben Israël in de naam van God voortdurend moeten striemen wegens hun verering van de godinnen van de omringende landen.

Maria, moeder van alle mensen?

De paus: „Ik wijd de gehele wereld, alle naties op aarde, alle mensen toe aan de Moeder van Christus en van de Kerk, omdat zij de moeder van hen allen is".

KOMMENTAAR:

Waar staat dat in de Bijbel dat Maria de moeder van alle mensen is? Nergens! Mogen wij dat dan zo maar erbij fantaseren of redeneren? Wanneer het gaat over de oorsprong van en de leiding over alle mensen, dan noemt de Bijbel alleen maar God.

Het spijt me dat ik dat zeggen moet, maar wat de paus in zijn rede verkondigd heeft, is puur heidendom onder een christelijk vernisje.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1979

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Verschrikkelijk

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1979

In de Rechte Straat | 32 Pagina's