IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

»NABETRACHTING OP HET CONCILIE«

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

»NABETRACHTING OP HET CONCILIE«

4 minuten leestijd

Prof. Berkouwer bezit de gave om zich helemaal één te kunnen maken met de ander. Hij volgt in dit boek de r.k. ontwikkelingen van de laatste jaren op de voet. Dat is een enorme verdienste. Kunnen luisteren naar de ander is een van de. grondvoorwaarden voor een goed gesprek. Als je een medemens niet laat uitpraten, dan geeft dat blijk van weinig zelfbeheersing en dus van gebrek aan liefde.

Maar als de ander helemaal aan het woord is gekomen, wat dan? Hoe moet je dan die ander proberen duidelijk te maken, dat hij toch in strijd is met Gods Woord?

A la Berkouwer

Berkouwer volgt dan deze methode: Hij probeert, al meedenkend met de ander, hemzelf te laten zien, dat de Bijbel het anders leert. Dikwijls doet Berkouwer zelfs dat niet eens en tracht hij de ander alleen maar op weg te helpen naar een hernieuwde toetsing van zijn opvattingen aan de Bijbel.

Deze methode heeft verschillende voordelen. In de eerste plaats geven de boeken van Berkouwer duidelijk informatie. Wie dit boek leest, krijgt een uitstekend inzicht in de spanningen 14 binnen de r.k. kerk na het concilie.

Vervolgens worden daardoor de boeken van Berkouwer gemakkelijker gelezen door rooms-katholieken. Het is bij ons allemaal zo, dat wij een bepaalde weerzin moeten overwinnen, wanneer wij publikaties lezen, waarin onze eigen overtuigingen duidelijk als dwalingen worden aangewezen.

Een gevaar van deze methode is echter dat de ernst van het bijbelse getuigenis niet voldoende doordringt tot de lezer, omdat alles te zeer in de sfeer van het academische, wetenschappelijke, blijft hangen, terwijl het toch gaat om cle vragen van een eeuwige dood of van een eeuwig leven, die direkt onze diepste persoonlijkheid raken. En dat zou op deze manier uit het oog kunnen verloren worden.

Bijbelse methode

Welke methode volgden echter de Bijbelschrijvers bij hun benadering van de ander ?

Het lijkt mij zonder meer duidelijk dat zij niet cle methode van Berkouwer volgen. Zij stellen steeds tegenover de dwaling het klare, onomwonden „neen".

Wel zien we hoe Paulus op de Areopagus ook zoekt naar aanknopingspunten bij zijn heidense hoorders, maar 7ijn rede loopt uit op een bewogen oproep tot bekering en dan moeten zijn hoorders niets meer van hem hebben.

Wanneer het echter gaat om christenen, die de kern van het Evangelie aantasten door een verkondiging van de verdienstelijkheid van de werken, dan is hij fel, dan spreekt hij over „valse broeders" (Gal. 2:4) die de gemeente waren binnengeslopen om onze vrijheid te verspieden en zo mogelijk te ontnemen. Dan spreekt hij de vervloeking uit over hen die zulk een evangelie verkondigen, dat eigenlijk geen evangelie meer is (Gal. 1:7-9). En zelfs de „apostel der liefde", Johannes, schrijft: „Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken" (2 Joh. 10-11).

Wil dat nu zeggen, dat de methode van Berkouwer van bijbels standpunt te veroordelen zou zijn? Beslist niet. Wij vormen één lichaam des Heren, waar ieder zijn eigen roeping met de daaraan verbonden gaven van God heeft ontvangen. En vervolgens: een methode is iets anders dan een dogma, of een belijdenis.

Maar wel meen ik toch uit die bijbelse gegevens te moeten konkluderen, dat de methode van Berkouwer een uitzondering is en dat men die niet mag propageren als de eigenlijke of zelfs de enig juiste methode. Ieder moet in gebed aan de Here vragen, wat Hij van ons verlangt. Elke naaperij van een ander is dan ook letterlijk en figuurlijk uit den boze.

Wij menen in onze arbeid de methode van de Bijbelschrijvers te moeten volgen. Wij proberen ons van de ene kant volledig in te leven in cle gedachtengang, de leefsfeer en in de ontwikkeling binnen de r.k. kerk, maar van de andere kant menen wij ook steeds duidelijk de dwaling als dwaling te moeten aanwijzen. Wij weten dat we daardoor hoorders verliezen, maar we menen dat te moeten aanvaarden, zoals Paulus dat ook heeft aanvaard. Hij is voortgegaan met zijn klare oproep tot bekering, ook na zijn mislukte (?) rede op de Areopagus.

Om nu tot slot terug te komen op het boek van prof. Berkouwer, u zult wel begrepen hebben dat het een zeer geschikte bron is van objektieve informatie omtrent het huidige roomskatholicisme.

Warme liefde

„Bij ons op het dorp is momenteel een inzamelaktie gaande van gastoestellen in verband met de overschakeling op aardgas. Voor mijn oventje kreeg ik ƒ 25.— terug. Per giro doe ik u deze kleine bijdrage voor het zoveel omvattende werk van I.R.S. toekomen. U en uw medewerkers Gods zegen en liefdevolle nabijheid toegewenst".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

»NABETRACHTING OP HET CONCILIE«

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's