IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Kan de Paus in de hemel komen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kan de Paus in de hemel komen?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Het is mij onbegrijpelijk dat u in uw interview dat u gehad hebt met de publicist Rik Valkenburg, gezegd hebt, dat de paus ook nog wel in de hemel kan komen. Wat moet hij als plaatsvervanger van Christus daar doen? Romeinen 3 zal hij wel niet kennen, want hij ziet zichzelf als volmaakt en heilig. Ik hoop dai u het een en ander recht zult zetten."

Mevr. A. van Peursen

ONS ANTWOORD:

Allereerst dit: Mevr. van P. begrijpt niet goed, wat de onfeilbaarheid van de paus betekent volgens de r.k. leer. Dat betekent NIET, dat hij volmaakt en heilig zou zijn. Ook in de r.k. geschiedenisboeken kunt u lezen over slechte en zelfs misdadige pausen. Dit dogma betekent alleen dat volgens de r.k. leer de paus als hij een dogma proklameert, niet kan dwalen.

Vervolgens: iedereen kan in de hemel komen, mits hij tot waarachtige bekering is gekomen, voordat hij sterft.

En ten derde: het komt niet ons toe om over de harten te oordelen. Wij hebben slechts de boodschap van het Evangelie te verkondigen. Op grond van dat Evangelie kunnen we b.v. zeggen: Een mohammedaan, een buddhist gaat verloren, want hij aanvaardt Christus niet als zijn Zaligmaker. Maar als mijnheer Pietersen die mohammedaan was, en mijnheer Jansen die buddhist was, zijn gestorven, dan mag ik niet de konklusie trekken: Dus mijnheer Pietersen en mijnheer Jansen zijn nu in de hel. Hoe logisch deze gevolgtrekking ook lijkt, toch meen ik dat wij dit niet mogen zeggen, omdat we ons dan zouden zetten in de rechterstoel van God.

Zo zullen we ook moeten verkondigen: Iemand die in overeenstemming met de leer van het concilie van Trente meent dat hij „op grond van zijn goede werken waarlijk de hemel kan verdienen", gaat verloren. Maar we mogen nooit van iemand die tijdens zijn leven deze leer heeft aangehangen, zeggen dat hij nu DUS in de hel is.

God ziet het hart van de mens aan en oordeelt daarover. Wij kunnen nooit weten wat er zich in de diepte van een mensenhart afspeelt.

God heeft ons geroepen om het Evangelie te verkondigen, maar niet om uit te maken wie van de doden thans in de hel is en wie niet. Dat is Zijn zaak. „Mijne is de wraak en de vergelding" (Deut. 32:35).

ERGO, DERHALVE

„De reden waarom ik mijn abonnement opzeg, is deze: Uw artikel in het oktobernummer, waarin u schreef over ware oecumene met een r.k. priester. Als men sterft in de r.k. kerk, sterft men buiten Christus, in de duisternis. Ergo kan er van ware oecumene geen sprake zijn, al is die nog zo aardig, van karakter als mens, maar dit moet niet verward worden met het werk van God, de Heilige Geest."

Delft

ONS ANTWOORD:

Deze redenering hoort men ook wel in deze vorm: Als een rooms katholiek een echt kind van God zou zijn, dan zou de Here hem wel vóór zijn sterven uit de r.k. kerk hebben gevoerd.

Wat mij als ex-rooms-katholiek hierin zozeer verbaast, is dat men aldus zich schuldig maakt aan de fouten die men aan Rome verwijt. Zo heeft de r.k. kerk op het eerste concilie van het Vatikaan verklaard, dat iemand die de r.k. kerk verlaat, een zwaar zondig leven achter de rug moet hebben, want het lidmaatschap van de r.k. kerk is een grote genade, en God neemt zulk een genade niet weg tenzij als straf op een zwaar zondig leven.

Alleen de Schrift

Wat mij steeds in het protestantisme geboeid heeft, is het beginsel: ALLEEN DE SCHRIFT! Ik meen echter, dat men aldus dit beginsel geheel en al verlaat en zich op de paden van Rome begeeft, die bv. ook mensen tot heiligen verklaart.

Gods soevereiniteit

Wat mij in het calvinisme steeds heeft geboeid, is die nadruk op de volstrekte soevereiniteit Gods. Daar kan ik van harte amen op zeggen. God is de eeuwige, de ondoorgrondelijke, die niet afhankelijk is van menselijke beslissingen, die ook niet door ons is na te rekenen.

Des te meer verwondert het mij, dat juist in bepaalde calvinistische groepen men meent op grond van dergelijke redeneringen God te kunnen bereiken en te kunnen achterhalen, hoe Hij met sommige mensen, zelfs met hele groepen, handelt.

Laten wij toch vast houden aan de aanbidding van Paulus: „O diepte des rijkdoms beide der wijsheid en der kennis Gods! hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen. Want wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest?" (Rom. 11:33-34).

De feiten

Een belangrijk deel van de reformatie is dat er geen onderscheid is tussen doodzonde en dagelijkse zonde, en dat het onjuist is om te zeggen, dat liegen maar dagelijkse zonde zou zijn. Zij die de leugen liefhebben en doen, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven.

En op grond van de waarheidsliefde mag ik de feiten niet ontkennen of verdraaien. Het is nl. een feit - het staat historisch vast -, dat meerdere roornskatholieken, priesters en leken, de dood zijn ingegaan met een diepe verootmoediging over hun zondig leven en een vast vertrouwen op de barmhartigheid Gods alleen.

Het kan voor een verwoede anti-papist jammer zijn dat de feiten zo liggen, maar laten we a.u.b niet overgaan tot de leuze: „Het doel heiligt de middelen" en onwaarheden gebruiken om Rome te bestrijden.

In de kaart van Rome

Ik ben het geheel en al eens met de heer Laros, als hij schrijft, dat oecumenische vriendelijkheid niet verward moet worden met het werk van de H. Geest. Het is juist daartegen dat ons blad voortdurend waarschuwt, en het is daarom dat wij ons de vijandschap van zovele verwoede oecumenisten op de hals halen. Maar des te meer betreuren wij het, dat men dan zijn abonnement opzegt, als men in ons blad niet volledig eigen mening terugvindt. Zo spelen dergelijke mensen, die zo hevig anti-rooms zijn, de r.k. kerk in de kaart. Ons blad is het enige grote blad - met een abonnementenaantal van rond de 20.000 -, dat zich speciaal bezig houdt met het vraagstuk Reformatie—Rome en dat standhoudt tegen de steeds toenemende oecumenische verwatering en het beginselloos aanpappen met en over de kuif strijken van Rome. (Zie bv. in dit nummer ons artikel: „De dominees zeggen het zelf".)

Elk verlies van abonnementenaantal van ons blad betekent winst voor Rome

Rome lacht om dat protestantisme, dat elkaar op allerlei ondergeschikte punten bestrijdt.

Laten we toch de gelederen aaneensluiten; niet omdat wij aardse macht zouden begeren, maar omdat wij samen een machtig getuigenis willen laten horen in deze wereld, het getuigenis van het heilige Evangelie, de oproep tot bekering en geloof, de verkondiging van Gods soevereine genade in Jezus Christus, tot lof en eer van Zijn grote Naam.

ONZE EX-PRIESTERS

Wij mogen op dit moment zorgen voor het levensonderhoud van negen exgeestelijken van de r.k. kerk, nl. drie Spanjaarden, drie Italianen, een Nederlander, een Argentijn en een Vietnamees.

Straks hebben ze onze hulp niet meer nodig, want dan zijn ze klaar met hun studies. Laten wij daarbij de woorden van Jezus gedenken: „Het is zaliger te geven dan te ontvangen" (Hand. 20:35).

ZUIDAFRIKAANSE LEZERS,

die een nieuwe abonnee aanbrengen, hetzij van de Nederlandse hetzij van de Engelse editie, ontvangen van ons „Jesus boei my".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1967

In de Rechte Straat | 40 Pagina's

Kan de Paus in de hemel komen?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1967

In de Rechte Straat | 40 Pagina's