IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

waarom verliet ik de r.k. kerk?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

waarom verliet ik de r.k. kerk?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een kort getuigenis

Neen, ik had dat nooit gedacht, dat ik nog eens mijn kerk zou verlaten. Mijn kerk, waar ik zo mee vergroeid was, de kerk van mijn jeugd.

En toch is het zover gekomen. Ik, die priester was en professor in de filosofie aan het groot-seminarie van Tietê in Brazilië, ik heb mijn priestertoog verwisseld voor een gewoon burgerpakje. U wilt weten hoe ik daartoe gekomen ben?

Men moet Goil meer gehoorzamen dan de mensen

In de eerste plaats omdat ik tot de ontdekking kwam, dat de r.k. kerk meent haar eigen gezag te mogen stellen boven het gezag van het geschreven Woord van God. Immers, wanneer een r.katholiek, door de overdenking van de Bijbel, is gaan menen dat bepaalde r.k. dogma's in strijd zijn met Gods Woord, dan mag hij toch niet dat inzicht volgen dat door de studie van de Bijbel bij hem gegroeid is, maar is verplicht om vast te houden aan de tegenovergestelde r.k. dogma's.

Zelfs de vrijwillige twijfel aan een dogma van de r.k. kerk wordt gestraft met de hel. In de encycliek, waarin Pius XII de Maria-ten-hemel-opname tot dogma verklaart, zegt hij: „Indien iemand het waagt om wat wij tot dogma hebben geproklameerd, ofwel te ontkennen ofwel te betwijfelen, hij wete dat hij van het goddelijke en katholieke geloof totaal is afgevallen".

Ik vond echter nergens in de Bijbel ook maar één tekst, waarin God van ons vraagt om de verklaring die anderen van Gods Woord geven, te stellen boven het inzicht dat wij door eigen gelovige studie van de Bijbel verworven hebben. Nergens las ik, dat God van ons vraagt, dat wij onze geest volkomen en onvoorwaardelijk zouden moeten overgeven aan de uitspraken van een ander mens. De r.k. kerk probeert wel met allerlei redeneringen dat uit de Bijbel te bewijzen. Maar het is juist Petrus, de z.g. eerste paus, die ons waarschuwt voor hen „die u met verzonnen redeneringen als koopwaar behandelen" (2 Petr. 2:3).

En op zekere dag zag ik ineens in, dat God zulk een blinde gehoorzaamheid aan anderen niet alleen niet gebiedt, maar zelfs verbiedt. Ik las weer een woord van Petrus: „Men moet God meer gehoorzamen dan de mensen" (Hand. 5:9).

Ik koos de vrijheid

Een tweede reden:

Ik las in de Bijbel voortdurend over de vrijheid van de kinderen Gods. Ik kon het echter geen vrijheid noemen, wanneer ik mij onvoorwaardelijk moest schikken naar het absolute gezag van de paus, die mij met de hel kan dreigen als ik zijn bevelen niet opvolg. (Volgens de voetnoot van de nieuwe r.k. vertaling van het N.T. bij Matth. 16:18 heeft Jezus aan de pausen gegeven: het absolute leergezag en de absolute bestuurs- en rechtsmacht.) Christus echter bood mij in de Schrift de waarachtige vrijheid aan, de vrijheid als een geschenk van Zijn H. Geest. Ik aanvaardde vol vreugde die vrijheid.

Ik vond de blijdschap

Een derde reden:

Evangelie betekent: goede, blijde boodschap. Ik kon echter mijn leven als r. katholiek, vooral als kloosterling, geen blijdschap noemen. Net als de Schriftgeleerden ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde, leefde ook ik onder allerlei wetten en wetjes. Sommige moest ik onderhouden op straffe van de hel, andere op straffe van het vagevuur.

Christus echter verzekerde mij in Zijn Woord, dat Hij alle straffen voor mij heeft gedragen en dat ik voortaan Gods geboden niet meer zou behoeven te vervullen uit angst omdat ik anders voor eeuwig verloren zou gaan, maar uit dankbaarheid omdat Hij voor mij het eeuwige leven verdiend had. Toen viel de last van mijn ziel af. Ik ademde ruim. Ik kon nu blij zijn met zulk een heerlijk vooruitzicht, met deze geloofszekerheid, dat ik eenmaal voor altijd bij God zou zijn in de hemel.

Nooit heb ik spijt gehad van mijn keuze

Hoe zou het ook anders kunnen? Wanneer een mens zijn geweten volgt doordat hij God meer gehoorzamen wil dan de mensen, dan zal God zulk een geloofsgehoorzaamheid nooit beschamen.

Zeker, het heeft mij heel wat pijn gekost om de kerk van mijn jeugd los te laten, de kerk van mijn familie. Maar Jezus zegt: „Iedereen die zijn huis, broers of zusters, vader of moeder, vrouw, kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn Naam, zal het honderdvoudig terugkrijgen en eeuwig leven ontvangen" (Matth. 19:29). Welnu, ik kan ervan getuigen, dat ik het honderdvoudige heb teruggekregen. De vrede in Christus, waarvan ik nu genieten mag, gaat alle begrip te boven.

Christus leeft nu in mij

Al die heerlijkheden zijn mijn deel geworden, doordat de H. Geest mij innerlijk heeft omgevormd. Hij heeft in mij het geloof gewekt en door dat geloof is mijn ziel opengegaan en is Jezus bij mij binnengekomen (Openb. 3:20). Nu mag ik met Paulus juichen: „Christus leeft in mij!" (Gal. 2:20). Ik weet mij volkomen afhankelijk van Christus. Hij heeft mij uit mijn diepe verlorenheid opgeraapt. God had mij voor eeuwig van Zich moeten werpen vanwege mijn zondigheid, maar Christus heeft de verzoening tot stand gebracht tussen de hemelse Vader en mij. Ik roem nu vol dankbaarheid in deze genade van God. Ik verheug mij nu met een „verheerlijkte en onuitsprekelijke vreugde" (1 Petr. 1:8).

Rooms-katholieke lezer,

Misschien bent ook u er niet meer zo zeker van, dat God aan de paus zulk een absoluut gezag zou hebben gegeven. Misschien rijst ook bij u de twijfel of u uw geest wel zo onvoorwaardelijk moogt onderwerpen aan een ander mens.

Gooi dan toch uw christelijk geloof niet helemaal overboord, zoals helaas velen doen. Zoek dan verder naar „de schat in de akker", „de parel van onvergelijkbare waarde", waar Jezus over spreekt. „Wie zoekt, zal vinden", zo verzekert Hij ons.

Mogen wij u helpen?

Wij weten het: Aangeboden diensten zijn zelden welkom. Maar Christus zelf geeft ons de opdracht om Zijn blijde boodschap te verkondigen aan iedereen. En daarom menen wij dat het niet onbeleefd is om langs dit geschriftje ongevraagd bij u binnen te komen. De liefde van Christus dringt ons daartoe en daarom smeken wij u in Zijn naam: Laat u met God verzoenen (2 Kor. 5:14, 20) Om te beginnen willen wij u gratis een brochure aanbieden, waarvan de titel luidt: „Hoe kom ik tot rust?". Ik heb daarin uitvoeriger uiteengezet hoe een zondig mens de vrede van Christus kan vinden die alle begrip te boven gaat.

Moge de Here ook u vervullen met Zijn onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde.

H. J. HEGGER

WELK TRAKTAATGENOOTSCHAP

beschikt over fondsen om dit korte getuigenis te laten drukken, zodat het gratis onder onze r.k. medemensen kan worden verspreid? Of welke abonnee van ons blad wil helpen om de verschijning van dit getuigenis in traktaatvorm mogelijk te maken? Eventueel ook voor uitgave in andere talen?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1966

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

waarom verliet ik de r.k. kerk?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1966

In de Rechte Straat | 32 Pagina's