IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Het beste ?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het beste ?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meermalen treft men bij 'n overgang naar de r.k. kerk de volgende zin aan: „Ik hoop het beste van de reformatie mede te dragen binnen de roomse kerk".

De vriendelijke mgr. Bekkers

Onlangs nog zei mgr. Bekkers dat „de authentieke waarden van de reformatie niet bij de rooms-katholieke voordeur moeten worden achtergelaten, maar dat ze ingebracht moeten worden en tot bloei gebracht binnen de roomse kerk".

Telkens heb ik mij afgevraagd: wat bedoelt men nu hiermee? Ik geloof dat ik in 'n boekje van prof. Louis Bouyer „Woord, kerk en sacrament in het katholicisme en protestantisme" het gevonden heb. Daar lees ik immers dat „de meest positieve waarde" van het protestantisme de Bijbel is. Eri dan niet de Bijbel zoals hij daar ligt; maar de Bijbel zoals hij daar door de reformatoren werd gelezen. De intuïtie van Luther „uit het geloof alleen" is juist, zegt schrijver. Verder voegt hij er aan toe dat voor het levend protestantisme de Bijbel het boek is waaruit men én als gemeenschap, én als enkeling leeft. Ook het „alleen uit genade" is volgens schrijver heel juist en ook niet in strijd met de rooms-katholieke traditie.

Met de ene hand nemen, wat men met de andere hand geeft

Wanneer het er echter op aan komt, hieruit nu de juiste conclusies te trekken, gaat de schrijver 'n ietwat eigenaardige weg bewandelen. „Niet om iets af te doen aan datgene van wat hij gezegd heeft" maar wel om „na te gaan wat de protestantse bijbelbeweging aan onaanvaardbaars met zich mee heeft gebracht". Wanneer men dan de vraag stelt: wat is het „onaanvaardbare" in het protestantisme? dan krijgt men te horen dat men „het lezen van de Bijbel losgemaakt heeft van de traditie van de r.k. kerk! M.a.w. wordt hier dus gezegd: dat men de Bijbel lezen moet zoals de r.k. kerk hem leest op grond van de door haar vastgestelde dogmata.

Werkelijk gezegd geloof ik dat deze schrijver niets anders doet dan met de ene hand geven, datgene wat hij met de andere terugneemt. Neem nu b.v. voor wat aangaat de r.k. sacramentenleer. Telkens zegt Rome: hier wordt in de Bijbel dit of dat sacrament gevonden, dan moet de bijbellezer zonder meer „ja" zeggen. Hetzelfde geldt voor de manier waarop de tegenwoordigheid van Christus in brood en wijn wordt beleden.... en zo zouden we verder kunnen gaan.

Een eerlijk geluid

Daarom geloof ik dat het wel verstandig is dat we dit artikel met 'n citaat uit 'n ander boek besluiten nl. uit het boek van Gustave Thils, professor aan de Leuvense universiteit. Deze schrijft in zijn boek „Oriëntaties in de Theologie" op pag. 134 het volgende:

„Men moet hun (de afgescheidenen) ongetwijfeld zeggen, dat ze bij hun terugkeer in de (r.k.) Kerk niets verliezen van het goede dat tot dusver door Gods genade in hen werd tot stand gebracht, maar dat wel door hun terugkeer dit goede wordt aangevuld en tot volmaaktheid gebracht. Men moet nochtans vermijden over dit punt op zulk een wijze te spreken, dat men zich zou gaan inbeelden aan de (r.k.) Kerk een substantieel deel terug te schenken dat ze tot heden toe ontbeerde" en verder „Het is noodzakelijk de (r.k.) geloofsleer zuiver, ondubbelzinnig en in haar geheel uiteen te zetten, voornamelijk op die punten die met de terugkeer van onze afgescheiden broeders verband houden

STUUR ONS A.U.B. FOTO'S

U weet onderhandwel, voor wat voor soort foto's wij interesse hebben. Zoudt u dan met ons willen meewerken? Misschien hebt u interessante foto's liggen,die dienst kunnen doen voor ons blad. Of anders gaat u wellicht dergelijke foto's maken, als u straks met vakantie gaat. Denk dan eens aan ons. Vereisten: 1) H e t moeten wit - zwart foto's zijn, dus geen kleurenfoto's of dia's; 2) het moet een afdruk zijn, dus geen negatief; 3) de afdrukken moeten scherpzijn.

Bijzonder prettigishet, wanneer u bij die foto's tegelijk ook dokumentatie zendt; b.v. niet zo maar een fotovan een kerk, maar ook een boekje of brochure, waarin de betekenis van die kerk wordt uiteengezet.

Vrienden van Genk

Welicht hebt u reeds in de pers gelezen of via de radio gehoord over de aktie van de „Stichting Vrienden van Genk". Ook de televisie heeft hierover reeds twee uitzending gegeven.

Het spreekt vanzelf, dat wij, die de arbeid in België liefhebben, gaarne deze aktie willen steunen, en hartelijk bij u willen aanbevelen.

Om dat wij echter steeds te veel aan kopij hebben, konden we geen plaatsruimte geven aan deze aktie. In plaats daarvan 'heeft het bestuur van onze stichting goed gevonden, dat een folder over de „Vrienden van Genk" in dit nummer zal worden ingesloten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1964

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Het beste ?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1964

In de Rechte Straat | 32 Pagina's