IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

VERVLOEKEN GEZEGEND

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERVLOEKEN GEZEGEND

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Gal. 3:10 wordt de vloek Gods over mij, over elk mens, uitgesproken. Daar zegt de Heilige Geest dat elke overtreding van Gods wet, ook de geringste, Gods toorn over ons afroept. DUS:

… als ik toegeef aan dat strelende gevoel van ijdelheid, wanneer anderen mij prijzen;

… als ik mij kwaad maak, wanneer anderen mij hinderen;

… als ik tekort doe aan de goede naam van medemensen door roddelpraatjes te verspreiden of er gretig naar te luisteren

… als ik gulzig aanval op eten, drinken of welke andere genieting ook;

… als ik niet in liefde over een ander denk, maar meteen het kwade veronderstel;

… als ik steeds maar weer erop uit ben om zelf zoveel mogelijk aan mijn trekken te komen;

… als (vult u zelf maar in).

Dan staat God voor mij, voor u, en moet op grond van Zijn innerlijke heiligheid zeggen: „Gaat weg van mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur" (Matth. 25:41).

U kunt dit slechts begrijpen, wanneer u God hebt gezien in Zijn heiligheid. Dan ziet u die eeuwige, goddelijke Wil, die vastheid van Zijn besluit, die Wil die alles regeert en opwelt uit heel Zijn ondoorgrondelijke wezen. En daartegenover uw eigen willetje, dat willetje van u die als een strostoppel vervluchtigt in dit verterende Vuur, dat willetje dat nee zegt tegen deze Wil van de Almachtige.

Maar ook al hebben we Gods heiligheid niet ervaren door een innerlijke aanraking, we zullen dit tóch moeten geloven, want de Bijbel zegt het.

Maar ook al verdien ik elke dag en elk uur en elke minuut Gods vervloeking, er is een Ander en die heeft voor mij verdiend Gods rijkste zegen elke dag, elk uur en elke minuut.

En die Ander is Gods eigen Zoon, die mens werd om voor hen die in Hem geloven, de vloek te veranderen in zegen. „Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een ieder die aan het hout hangt…, opdat de zegening van Abraham tot de heidenen komen zou in Christus Jezus (en) opdat wij de belofte des Geestes verkrijgen zouden door het geloof' (Gal. 3 : 13-14).

Ook dat is alleen te begrijpen, wanneer het je vergund is in het Vaderhart van God te zien. Dan zie je daar die oeverloze liefde, die barmhartigheid die op jou gericht is, zo maar opkomend uit God Zelf, zonder enige aanleiding in jou.

God Zelf nodigt je dan uit om je tegen die liefde aan te vleien, om erin te rusten en erin te roemen.

Dat zien is niet nodig om die zegen deelachtig te worden. De zegen komt over je alleen langs de weg van geloof, van het eenvoudige, kinderlijke vertrouwen in de belovende God.

Maar het is wel heerlijk, wanneer de Heilige je iets onthult van Zijn liefde, waaruit die belofte ontlook.

En het is ook een genot om te verwoorden wat je dan ziet, al zul je daar nooit helemaal in slagen.

Dan is het alsof een wolk over je heen komt en alle lieflijkheid in je begint te tokkelen en te twinkelen, alsof de bloemen overal openspringen en je met hun warme kleuren aankijken, alsof de geuren van de mooiste lente je ziel openademen..

„Kom gezegende Mijns vaders…". O, die zegen van deze grote God, die tegelijk je Vader wil zijn op grond van het zoenoffer van Zijn Zoon! Die zegen zinkt in je neer en gaat zingen door heel je ziel, je geest, je lichaam.

Die zegen maakt je tot een zegen voor de anderen om je heen. Dan wil je vrede rondom je heen verspreiden. Dan wil je iedereen vertellen over die vrede, „die alle verstand te boven gaat" (Fil.4 : 7), die bovenwereldse vrede (Joh. 14 :17), die alleen Christus geven kan en die Hij geven wil aan een ieder die in Hem gelooft.

Dan wil je de wereld rondom je heen bekijken met de gloed van de barmhartige liefde, die jezelf in God hebt gezien. Dan wil ook jij vergeven, altijd weer vergeven. Dan wil je weldoende rondgaan, zoals Christus dat deed.

Lezer(es), kom en aanvaard die zegen van God uit genade, om niet, door het gelovig vertrouwen in Christus alleen. „Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in de hemel in Christus" (Ef. 1 : 3). Zalig zij die niet zien en toch geloven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

VERVLOEKEN GEZEGEND

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's