De prediking van het Evangelie
Meditatie over: "En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden onder alle volken, beginnende van Jeruzalem."
John Bunyan schrijft over dit vers: "Deze tekst is een van de helderst schijnende sterren in de Bijbel, omdat daarin het allergrootst denkbare genadeaanbod aan de mensenkinderen is vervat. Maar voor hen die onder dit Woord verloren zullen gaan, zal deze tekst een van de heetste kolen in de hel zijn".
Christus geeft aan Zijn apostelen een korte beschrijving van de inhoud van de evangelieverkondiging en wijst op:
• de Zender: in Zijn Naam;
• de inhoud : bekering en vergeving der zonden;
• het adres : onder alle volken, beginnend van Jeruzalem.
Het staat hier zo ruim en onbeperkt, dat vergeving van 'alle zonden aan 'alle volken gepredikt moet worden. God zegt, God proclameert, God verkondigt hier zonder enige reserve: het is voor alle volken bestemd en betreft in beginsel alle zonden zonder enige inperking. God opent Zijn hart voor alle mensen: Hij is de mens welgezind. Het gaat hier over de instelling, de geneigdheid, toeneiging van het hart van God jegens de gehele wereld, Die de zondaar al wat hij heeft misdreven, hoeveel het zij genadig w'il vergeven! Hoe kan dat, vraagt u? Is daar grond voor? Dat staat in ons vers: IN ZIJN NAAM. Daarom kan God naar recht genade aan zondige mensen bewijzen en kan de mens tot een heilig God komen. Wegens de bloedstorting van de Heere Jezus is daar vergeving bij God altijd geweest. Omdat God heeft gezien wat er op het kruis is gebeurd. O, dat wij enigszins zouden zien, wat God daar zag aan het kruis. Daar is God door Zijn Zoon zo wonderbaar verheerlijkt en grootgemaakt dat Hij zegt: Nu bied Ik aan alle mensen het allergrootste en heerlijkste aan: Mijn eigen hart, Ik open Mijn hart voor alle gevallen schepselen. Dat kan God doen omdat er een kruis is geweest en Christus het zondoffer is geworden, waardoor Vaders gekrenkte deugden alle op het heerlijkst zijn opgeluisterd. Vergeving is het hart van het evangelie en het hart van God. Welzalig hij wiens zonden zijn vergeven, die van de straf voor eeuwig is ontheven.
Ja, maar daar is toch geloof voor nodig om dat te ontvangen en te genieten? Jazeker, maar geloof is als een luik van een huis. Het zonlicht buiten straalt al helder en warm, maar de luiken van mijn ziel zijn dicht. Er dringt geen licht binnen, het blijft koud en donker. Toch blijft het zonlicht schitteren! Geloof is nu dat God de luiken van mijn ziel opengooit, zodat de stralen der vergevende liefde Gods mijn hart binnenvallen. Dat doet de Heere juist na Pasen: openen! Lukas 24 staat er vol van: een geopend graf, geopende ogen, geopend verstand, geopende Schriften. Deze boodschap moesten de apostelen gaan prediken, uitbazuinen, als herauten van de Koning bekend gaan maken.
In Mijn Naam. Zeg het aan alle mensen uit Mijn Naam dat er vergeving der zonden is te verkrijgen voor een ieder! Ik sta er achter en Ik kom er straks, op de jongste Dag, ook op terug. Je kan zo'n boodschap niet ongestraft naast je neerleggen! Deze zeer blijde Boodschap heeft Petrus ook verkondigd, bijvoorbeeld in Handelingen 10 aan de heiden Cornelius: "dat een ieder die in Hem gelooft, vergeving der zonden ontvangen zal door zijn Naam".
Daar staat ook BEKERING. De inhoud van het Evangelie is de toezegging van de vergeving in de weg der bekering. Dat is nodig van onze kant: je toewenden tot God, besef en berouw over je zonde, belijdenis van je zonden op je knieën voor God, met de zonden breken. Nu is dat geen wettische eis en plicht, want niet in de Naam van Mozes moet bekering gepreekt worden, maar in Jezus' Naam. Dat wil zeggen: Hij beveelt 'en bewerkt het ook in het zondaarshart. Bekering, een wonder dat de Heere nog roept: "Hierheen, keert weder!" Dat Hij zo'n slang als ik ben nog aan Zijn boezem wil drukken, dat Hij opstandige rebellen nog wil ontvangen. Mensen, die Zijn Geest weerstaan, Zijn genade geweigerd hebben, met hun ongerechtigheid God vermoeid hebben, zulken roept Hij nog toe: "Keert nochtans weder tot Mij en Ik zal uw afkeringen genezen". Bekering en vergeving: geen verkiezing en vergeving. Bekeert u. Dat wordt dus gezegd tot onbekeerde mensen.
Dat is ook het ADRES. Tot wie? Alle volken, te beginnen bij Jeruzalem. De meest schuldige stad, de bloedstad, die profeten gedood en gestenigd heeft. Die Christus buiten haar poorten geworpen heeft en haar eigen Messias gekruisigd heeft. Waar het klonk door de straten: "Kruist Hem, weg met Hem!". Waarover Jezus tranen geweend heeft: "Och, of gij bekende wat tot Uw vrede dient". Die stad die met Zijn tranen gewassen en met Zijn bloed besproeid was. Die stad met haar vele godsdienstige mensen: 'zware' (Farizeeën) en 'lichte' (Sadduceeën) mensen en wereldgezinde mensen (Herodianen). Een stad vol Christusverwerpers. En tot zo'n stad met zulke inwoners gezonden! O, de Heere laat een mens niet zo gauw los. De Heere maakt het ons moeilijk om verloren te gaan. Dat gaat niet zomaar! De grootste der zondaars, de ergste, slechtste, diepst gezonkene, die het eerst, want die heeft het het hardst nodig. Begin daar maar, discipelen, om te betonen dat God in gunst en niet in wraak zijn lust vindt en dat er meer kracht ligt in het bloed des Lams om mij te verzoenen dan er kracht ligt in mijn zonde om mij te verdoemen. Te beginnen bij Jeruzalem: u mag uw eigen naam en adres invullen. Christus wijst op u, u bij name geroepen, opgeroepen: "bekeert u" en aan u wordt geproclameerd: "daar is vergeving voor u verkrijgbaar in Zijn Naam". Christus houdt Zijn handen de ganse dag uitgebreid tot een wederspannig volk en Hij heeft Zijn armen uitgebreid op het vloekhout: Zijn ene doorboorde hand uitgestrekt naar het oosten en Zijn andere doorboorde hand naar het westen, om te betuigen: zo ver het oosten is van het westen zo ver doet Hij onze overtredingen van ons!
De goddeloze verlate daarom zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2001
In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2001
In de Rechte Straat | 16 Pagina's