WORSTELING OM EEN (ON) WAARHEID
Verschijningen
In de bovengenoemde jaren zou een eenvoudige ongehuwde vrouw verschillende verschijningen van Maria hebben ontvangen. Daarbij zou de Moeder Gods zich als "Vrouwe van alle Volkeren" hebben voorgesteld en boodschappen hebben gegeven met betrekking tot de ontreddering van de mensen na de oorlog.
Redding zou alleen mogelijk zijn wanneer alle volkeren werden samengebracht rondom de vrouw "die eens Maria was".
De mededeling van Mgr. Bomers komt na een lange reeks van onderzoeken en afwijzingen van officiële erkenning van dit fenomeen.
Congregatie voor de Geloofsleer
De Congregatie voor de Geloofsleer (R.-K. Kerk, red.) schreef in 1956 aan de toenmalige Mgr. Huibers, bisschop van Haarlem, een uitvoerige brief over deze zaak. Eind jaren '60 liet Mgr. Th. Zwartkruis een nog grondiger onderzoek instellen.
Dit onderzoek werd in 1972 afgesloten met dezelfde negatieve uitslag. Deze uitslag werd weer aan het Heilig Office voorgelegd hetwelk de uitslag op 29 mei 1972 bevestigde. In 1981 heeft de Congregatie opnieuw gegevens opgevraagd bij het bisdom Haarlem, maar daarin geen aanleiding gevonden om haar standpunt te wijzigen.
Negatieve uitslag
Oorzaken voor de negatieve uitslag: "Met betrekking tot de beweerde verschijningen en openbaringen van de "Vrouwe van alle Volkeren" acht de Heilige Congregatie voor de Geloofsleer het opportuun het volgende te verklaren:
• dat de bovennatuurlijke oorsprong van de verschijningen niet vaststaan.
• dat verspreiding van de beeltenis van de "Vrouwe van alle Volkeren" (zie afbeelding bij dit artikel, red.) en de openbare verering van haar verboden is.
De Heilige Congregatie herhaalt, na nieuwe onderzoeken, haar standpunt:
"Het eerder uitgesproken oordeel van de bevoegde kerkelijke overheid berust op goede gronden. Daarom roept de congregatie priesters en lekengelovigen op elke propaganda inzake de genoemde verschijningen van de "Vrouwe van alle Volkeren" achterwege te laten. Tegelijkertijd worden allen aangespoord hun devotie tot de heilige maagd, koningin van de schepping, tot uitdrukking te brengen in door de Kerk erkende en aanbevolen vormen."
Brief van Bomers
In de mededeling van 31 mei 1996 schrijft Mgr. Bomers o.a.: "Reeds geruime tijd en in toenemende mate bereiken ons vele verzoeken uit binnenen buitenland om eindelijk helderheid te verschaffen over de status van de verschijningen van Maria als "Vrouwe van alle Volkeren". Na rijp beraad en officiële instanties te hebben geraadpleegd, menen wij de volgende beleidslijn te moeten aanhouden met het oog op de gewenste pastorale duidelijkheid."
In het vervolg van de brief maakt hij duidelijk dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen verschijningen en aanroepen onder deze naam. Het bovennatuurlijke van de verschijningen wordt door hem niet bevestigd. Het gebed aan de "Vrouwe van alle Volkeren" heeft vanaf 1951 kerkelijke goedkeuring van de toenmalige bisschop. Ook tegen openlijke verering vindt hij geen bezwaar bestaan.
Het slot van de brief luidt:
"In een tijd waarin rassen, volkeren en culturen steeds meer op elkaar zijn aangewezen - niet in de laatste plaats in Amsterdam - menen wij dat juist deze titel een helder licht werpt op het universele moederschap van Maria en op haar unieke vrouwelijke rol in Gods heilsplan."
Advertentie
In het Katholiek Nieuwsblad van 12 juli jl. verscheen prompt een 'bedankadvertentie' (het bij dit artikel afgebeelde bidprentje stond boven de advertentie afgedrukt, red.) van het Haags actiecomité voor de "Vrouwe van alle Volkeren":
"Hartelijk dank aan de bisschop en hulpbisschop van Haarlem voor de duidelijke verklaring van 31 mei 1996 wat betreft de "Vrouwe van alle Volkeren". Daardoor is nu een geheel andere situatie ontstaan. Immers, het voorheen geldend verbod van de openbare devotie tot Maria onder de titel van VROUWE VAN ALLE VOLKEREN is vervallen, zodat in alle kerken en kapellen de beeltenis van de "Vrouwe van alle Volkeren" vereerd mag worden en haar gebed openlijk gebeden mag worden. Ook mag iedereen zeggen en schrijven dat deze zaak, naar persoonlijke overtuiging, van bovennatuurlijke oorsprong is; dat 'staat iedereen vrij'. Van een aansporing om geen propaganda te maken voor de devotie tot Maria onder de titel van "Vrouwe van alle Volkeren" is zeker geen sprake meer. Met dit alles heeft de Kerk ruime erkenning gegeven aan het belang van de "Vrouwe van alle Volkeren"."
De devotie tot Maria als "Vrouwe van alle Volkeren" is "een heel goede devotie" (…), "een devotie die in deze tijd zeer te pas komt", aldus Mgr. Bomers in zijn preek tijdens de uitvaart ("thuisvaart") van Ida Peerdeman (Amsterdam, 20 juni 1996).
Waarom deze aandacht?
Omdat we in een steeds sneller veranderende samenleving hoe langer hoe meer geneigd zijn tot tolerantie. We zoeken (gelukkig) niet meer de strijd met elkaar over geloofszaken.
In ons land gaan katholieken en protestanten elkaar niet meer te lijf om elkaars standpunt. Dit is heel positief. We moeten immers samen in één land wonen. Goed met elkaar omgaan is een eerste vereiste voor christenen. Maar dat wil nog niet zeggen dat we elkaar niet op gevaarlijke situaties mogen wijzen. Ik denk dat dit op grond van Gods Woord heel uitdrukkelijk noodzaak is.
Wat gebeurt er bij de verering van de "Vrouwe van alle Volkeren"?
Een heleboel. Ik wil hier niet op alles ingaan, maar de naar mijn gevoelen en op grond van de Bijbel allerbelangrijkste zaak aanwijzen.
Neem het prentje voor u
Eerst het gebed. "Heer Jezus Christus, zoon van de Vader, zend nu Uw Geest over de aarde. Laat de Heilige Geest wonen in de harten van alle volkeren, opdat zij bewaard mogen blijven voor verwording, rampen en oorlog."
Een gebed dat wel op ieders lippen zou mogen zijn, iedere dag van ons leven. Maar dan die zinsnede tot afsluiting! Dat is in strijd met Gods Woord. Als wij bidden tot Jezus Christus, dan bidden wij tot onze Voorspreker bij de Vader (1 Johannes 2:1: "…en indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige).
Er is geen mensenkind nodig tussen ons en deze Voorspreker bij God de Vader. U en ik, wij mogen tot God gaan in Jezus' Naam, zonder enige tussenkomst van een ander mens, al is deze ook nog zo bevoorrecht, ook niet al is zij de moeder van Jezus. Zullen wij wijzer zijn dan God, Die ons in Zijn Woord leert dat de weg tot Gods Vaderhart door het lijden en sterven van Jezus Christus een geopende weg is…. een verse en levende weg? In de Petrus Canisius vertaling van de Bijbel (r.-k.) staat het als volgt in Hebreen 10:19 e.v.:
"Welnu dan broeders, daar we de vaste zekerheid hebben, dat door het bloed van Jesus de weg tot het Heiligdom ons open staat - een nieuwe en levende weg, die Hij ons heeft gebaand door het Voorhangsel heen, namelijk dat van Zijn vlees - daar wij eveneens een Hogepriester over Gods Huis hebben;
zo laat ons toetreden met een oprecht hart en in volle geloofsovertuiging…. Laat ons onwrikbaar vasthouden aan de belijdenis der hoop… want wanneer we, na kennis der waarheid te hebben ontvangen, wetens en willens zondigen, dan is er geen offer voor de zonde meer in uitzicht…"
De andere zijde van het prentje
Daar zijn de restanten van het christelijk geloof nog te zien, vaag en op de achtergrond voor iemand die het weet. Een houten kruis met een vrouw. Het opschrift is duidelijk: "Vrouwe van alle Volkeren".
Is Maria gekruisigd? Is Maria gestorven voor onze zonden? Zij, die eens een vrouw was van vlees en bloed, net als wij, zij beneemt het uitzicht op Jezus geheel en al. Zij die door God uitverkoren was om de Zaligmaker der wereld te baren. De Zaligmaker wordt geheel voor de mensheid verborgen.
Dat is niet Maria's schuld, maar de schuld van hen die deze devotie doorvoeren.
Maria met haar voeten op de aarde. Maria met haar nodigende en zegenende handen is zo alleen een sta-inde-weg voor onze zaligheid.
Zelf heeft zij op de bruiloft in Kana (Johannes 2) gezegd: "Wat Hij (Jezus) zegt, doet dat". Dat woord is ook nu nog van kracht. Wat Jezus zegt, dat is de weg ter Zaligheid en tot redding der volkeren. Hij zegt overduidelijk: "Ik ben de Weg", en op een andere plaats: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij".
En nog een andere plaats: "Wie in Mij gelooft zal leven".
Als we niet waken verwordt het christelijk geloof op allerlei wijze tot een heidens geloof met christelijke invullingen!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1996
In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1996
In de Rechte Straat | 32 Pagina's