IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

ANTWOORDEN VAN PROTESTANTEN

Bekijk het origineel

ANTWOORDEN VAN PROTESTANTEN

9 minuten leestijd

Wij ontvingen een brief van een r.k. lezer, waaruir we het volgende overnemen:

„Van bevriende zijde ontvangen wij regelmatig uw „strijdkreet", I.R.S. U schrijft boeiend, vandaar dat wij uw blad regelmatig lezen, hetgeen echter niet wil zeggen: met instemming.

Is het niet zo, dat aan beide zijden, èn protestant èn rooms, een massa eigensoortige ketterijen voortwoekeren? Maar als je I.R.S. leest, krijg je altijd de indruk, - ofschoon ik graag aanneem dat het beslist niet zo bedoeld is, maar de indruk geeft het wel - van: 0, wat doen wij het tach goed, en wat een ketters zijn die roomsen toch."

Ik denk dar de hieronder volgende antwoorden op ons artikel van april

„Vragen aan het protestantisme"

deze indruk geheel zullen wegnemen, want hierin worden onze protetantse zonden wel heel duidelijk aan de kaak gesreld.

Neen, wij voelen ons als mens op geen enkele wijze staan boven anderen. Alles wat wij zijn, zijn wij in Chrisrus, zijn wij door genade. Steeds weer moet de God van erbarming ons vergeven, ons onze schuld niet toerekenen omwille van Zijn Zoon, anders zouden wij weer vervallen aan Zijn oordeel.

Terug naar de wet en de getuigenis

Vragen aan het protestantisme: Waarom heeft onze synode Assen laten vallen? Waar blijven wij, als wij zo gemakkelijk omsprmgen met Gods Woord?

Wat at wordt het preken soms schraal! Men neemt een rekst, maar werkt hem niet uit, praat er maar war omheen. Waar het op aan komt, de boodschap van bekering en persoonlijk geloof, laat men weg. Gelukkig zijn er nog predikanten in onze kerken, die het Woord nog recht bedienen. Zij spreken dan ook met gezag. Maar met de anderen, die maar war sollen met het eeuwige Woord Gods, laoht men.

Terug naar de wet en de getuigenis! (Jes. 8:20) Dat alleen is het behoud van onze kerken.

Klazienaveen

Wij moeten arm worden

Ik was voor het oog en voor mezelf het type van de rijke jongeling. In de gereformeerde kerk opgegroeid en onderwezen geloofde ik dat de predikanten de volle waarheid brachten. Totdat God mij in de knel liet lopen en ik a lies, ook leer!, los moest laten en ik mij met lichaam en ziel aan Jezus overgaf en zo Gods rust kon vinden. Toen leek het also£ het àf was, maar dat was pas het begin. Een tijdje lang volle rust en vrede, maar dan komt satan met zijn vragen en problemen. Maar de Here onderwees mij door Zijn Geest: geef alles steeds weer over aan Chrisrus! Laat Hem werken in u. Want Christus is de vervuller van alles; ook van het geloof: Gal. 2:16-20; 3:22-23, opdat niemand roeme! Wij voelen ons vaak zo rijk mer al onze leerstellingen die echter zoveel kwaad hebben gesticht. Wij moeten arm worden voor God om de echte rijkdom, het leven van Chrisrus, te ontvangen.

Hardinxveld-Giessendam

De Herder maakt ons één

De gemeente van onze Heiland dient als een organische eenheid te funktioneren, vooral in onze tijd. De Heer der kerk - dat is mijn vaste geloof - zal de totstandkoming van die waarachtige eenheid niet aan de Anti-christ gunnen. Hij is reeds bezig Zijn gemeente te vergaderen in alle landen en het zal worden één kudde en één Herder!

Maar met de kerkgenootschappen heeft de Here niet van doen. Zij zullen, indien zij zich niet bekeren tot de ene ongedeelde gemeente (die immers het lichaam van Christus is), in de antichristelijke periode als een oordeel van God worden weggevaagd. De ontbinding van de denominaties is reeds in volle werking, met name ook bij Rome.

Ga voort in de kracht van de Heer, versaag niet, wees Sterk. Laat ons samen Sterk staan in de mogendheid Zijner kracht.

Amsterdam

O de heerlijkheid van Gods Geest

Verwondert het u, wanneer ik al deze en nog meer dingen moet ervaren, dat ik mij reeds meerdere malen afgevraagd heb, waarom ik de r.k. kerk verlaten heb? Waarom toch laat ik mij aanzien als „een gek" door ongelovigen, maar eveneens door protestanren, omdat ik volgens hen te veel tijd en geld besteed aan de evangelisatie? Waarom strijd ik er altijd weer voor om in de vrijheid te staan, waarmee Christus mij •heeft vrijgemaakt? Waarom een levend getuige van Christus willen zijn, terwijl het veel gemakkelijker is om een doodgewoon kerklidnummer te zijn? Waarom al tijd weer stroomopwaarts roeien naar de Bron, terwijl een „evangelic naar de mens" je ook de achting van de mensen zou brengen? Waarom? Omdat ik niet anders kan. Omdat ik niet kan weersraan aan de drang van Zijn Geest, die ons zozeer vervullen kan met zijn gloed en heerlijkheid. Laten wij in ootmoed steeds weer opzien naar Jezus, opdat Hij werkelijk de eerste zij in de gemeente.

Denderleeuw (België)

Hoe was het 50 jaar geleden?

Tegen de achtergrond van de volgende personalia enkele opmerkingen: Gereformeerd, predikantszoon, classicus, bijna 67 jaar, belijdend lid sinds 1925.

Welnu ik verba as mij over al die negatieve opmerkingen, die uit ZuidBeijerland in vragende vorm op ons worden afgevuurd. Hoe was het 50 jaar geleden? Lange diensten zonder enige afwisseling, inzonderheid voor kinderen saai; vaak daverende gebeden, die eenvoud en warmte misten.

De Avondmaalsdiensten en het afleggen van de geloofsbelijdenis misten ten enenmale een blij karakter. Met het gevoel was men enigszins verlegen. In mijn studentenrijd bleek het mij herhaaldelijk dat kinderen van predikanten nooit met hun ouders over geloofsmoeilijkheden spraken; die waren er niet! Her noemen van de naam Jezus bracht een pijnlijke stilte teweeg, - pas geleden nog zo'n ervaring gehad met een academicus, die alles in onze kerken afkeurt en averal inzinking en afval ruikt, maar ... geen woord van Jezus! En nu -ik zie graag bloemen in de kerk, geniet vrijwel zonder uitzondering van de eenvoudige hartelijke preken, - vroeger dikwijls lange referaten. De predikanten bidden niet meer in een toon, alsof ze een jubileum voor de jongelingsvereniging uitspreken. In haast al die beginselen die voor geloof werden aangezien, bestond veel valse heilszekerheid, een kille werkruigelijkheid, die het gewoonlijk onmogelijk maakte dat twistende broeders elkaar vergeving vroegen. Natuurlijk zijn et zorgwekkende kanten.

Oosterbeek

Terug naar de bevinding

In onze kerken is een tekort aan bevindelijke prediking. Er wordt te weinig gesproken over de noodzaak van bekering, over de bearbeiding door Gods Heilige Geest, over de ontdekking, de openbaring van Christus aan de ziel, over de onmogdijkheid om zalig te worden zonder bekering. Dat wordt allemaal verdrongen door een ovenrokken verbondsleer, die de prediking in onze kerken door de jaren heen totaal heeft uirgehold en vervlakr. Gelukkig heeft deze ziekte van de verbondsleer haar verwoestende werk nog niet rot het einde toe doorgevoerd. Er is nog een stuk gezonde bevinding overgeblevcn en toch gaat het steeds meer in deze richting: We zijn immers gedoopt, dus maak u niet te veel zorgen over uw zaligheid. Ik zoek echter een prediking van bevinding, van de toeleiding tot Christus, van de ontsluiting van de weg der genade in Christus, van de inplanting in Christus en nog veel meer, alles zoals het in de dagen der afscheiding gepredikt werd. Anders beleven wij het droevige einde van onze kerken.

Urk

De vrucht van een gebrekkige reformatie

Ik ben een oud man. Mag ik iets uit mijn eigen leven vertellen? Als jongen van 6 jaar nam vader mij elke zondag mee, tweemaal, naar de toen dolerende kerk. Daar heb ik de mannen van het eerste uur leren kennen: Sikkel, Veder, Gezelle-Meerburg, Oranje en zoveel anderen, mannen die alles over hadden voor de zaak van het Evangelie. Ik zat neer als opgroeiend knaapje onder hun indringende, ontdekkende prediking en ontving daar mijn eerste „indrukken". Op 18-jarige leefrijd kwam ik tot bekering. Ik voelde mij schuldig aan de overtreding van alle geboden Gods en waard om voor eeuwig door God verworpen te worden. Het Woord Gods dat ik biddend las: „Zoon, wees welgemoed, uwe zanden zijn u vergeven" gaf mij valle bevrijding. Ik mocht blij de hand op de Bijbel leggen en zeggen: „'t Is ook voor mij! Here, hoe kan ik U naar waarde danken? De eeuwigheid zal er nog te kort voor zijn." Nu heb ik al zoveel jaren de parel van grote waarde in mijn bezit, kostelijker schat dan de juwelen die de wereld biedt tot zo hoge prijs. Ziehier, een resultaat van de reformatie die uw inzender blijkbaar onvolledig acht.

Ondanks de fouten van synodes, kerkeraden, predikanten, gaat dit werk der zinsverandering in onze reformatorische kerken voort. God kan immers met kromme stokken nog rechre slagen toebrengen. En dat doet Hij.

V.

Steun niet op uw ervaring of werken

Er is een voortgaande verschraling van de prediking. Het zondebesef verflauwt al meer en meer. Er wordt op vele kansels niet voldoendc erop gewezen, dat men geslagen moet worden met de zweepslag van Gods Woord, geslagen tot verootmoediging en genade.

Niet wat wij in ons gevoelen of ervaren kan de grond zijn van vrijmoedigheid tot persoonlijke aanvaarding van Gods beloften, maar alleen het offer van Jezus Christus. Geloven is nu eenmaal vertrouwen, „aannemen", en dan in ware zekerheid. Het is een feit dat ook bij ons wetticisme een rol speelt. Men kan van zichzelf denken, dat men de geboden al aardig naleeft en zo door de werken der wet zijn zaligheid trachten te verwerven. De Bijbel leert ons, dat wij alleen door •het geloof gerechtvaardigd worden. Het gevolg daarvan is dat wij naar alle geboden Gods beginnen te leven, omdat wij God liefhebben.

Hoogeveen

Terug naat het heldere Evangelie

Het uitwerken van godsdienstige stellingen door zg. theologische wetenschapsmensen heeft miljoenen eenvoudige zielen van God vervreemd en verstrikt in de Pilatusvraag: Wat is waarheid?" Het licht dat God in de wereld zond, werd daardoor verduisterd. Daardoor werd een zinloze en goddeloze poging ondernomen om Gods bedoelingen te begrijpen en dat werd in de plaats gesteld van de eenvoud van het geloof. Eenmaal heeft de tempel van de Heilige Geest, de Gemeente van Jezus Christus, gestraald in heerlijkheid, toen Gods Zoon aan Zijn discipelen deze opdracht gaf: „Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde." „Gaar dan heen, verkondigt het Evangelie aan alle kreatuur." Laten ook wij opnieuw in alle eenvoud deze bemoedigende opdracht van Jezus vervullen.

Borssele

(wordt vervolgd)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

ANTWOORDEN VAN PROTESTANTEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's