NIEUWE NOODKREET uit Italië
Salerno, 18 nov. 1966
Zeer geachte Ds Hegger,
Ik ben een ex-priester. Ik was pastoor van het bisdom Amalfi (Salerno). Vier jaar geleden heb ik mijn ambt neergelegd, nadat ik 23 jaar priester was geweest. Jaren van innerlijke strijd, van nadenken en van gewetensvragen zijn daaraan voorafgegaan. Ik was echter overtuigd, dat ik die stap moest doen.
>
Ik ben uitgetreden in de grootste armoede (poverissimo), zonder ook maar iets te bezitten. Ik sta op de keien, ik ben werkeloos en leef in de zwartste ellende.
Ik ben gehuwd en over ongeveer twee maanden verwachten wij onze baby. Ik weet niet wat ik doen moet. Daarom wend ik mij tot u. U zult mij begrijpen. Zoudt u ook iets voor ons kunnen doen?
Ds Poggioli kent onze droevige toestand en hij heeft ons de raad gegeven u te schrijven en u om hulp te vragen. Doe iets voor ons, als het mogelijk is. Ik heb al twee maanden de huishuur niet betaald en de huisbaas zal ons op straat zetten, als we niet spoedig betalen. We hebben bijna niets om te eten en we zien met angst uit naar de dag dat ons kind zal ter wereld komen in deze ellende.
In Italië is er niemand die mij helpen wil. Stuurt u ons daarom a.u.b. wat hulp. Ik ben zeker dat u begrip voor ons hebt en verblijf met vriendelijke groeten ...
Wat is ons antwoord?
Daar hier blijkbaar sprake is van onmiddellijke en uiterste nood, hebben wij meteen wat geld gestuurd, zodat ze de huishuur kunnen betalen en niet op straat worden gezet en voorlopig wat te eten hebben.
Maar moeten we blijven helpen? Of moeten we onze ogen verder maar sluiten voor deze verschrikkelijke armoede en maar afwachten of misschien een grote onbekende hen op een goede dag als door een wonder helpen komt? Velen van ons hebben het vreugdefeest van de geboorte van hun eerste kind meegemaakt. Moeten wij toelaten, dat bij dit echtpaar de geboortedag van hun kind een dag van tranen wordt?
Hadden ze maar niet moeten trouwen
Zo zal misschien iemand zeggen. Maar dan zouden wij willen antwoorden: Mee dit motief kunnen we ons aan elke hulpverlening onttrekken. Dan hadden we ook de mensen van India in de miserie kunnen laten zitten. Als zij niet meer zouden trouwen, dan zou de hongersnood binnen afzienbare tijd voor goed zijn opgelost in India.
En bovendien: wanneer een priester zijn ambt neerlegt, dan raakt hij ineens alle vroegere vrienden en kennissen kwijt, vooral in specifiek roomse landen. Dan valt er een volstrekte eenzaamheid over zijn leven. En dan is het toch psychologisch heel goed te verklaren, dat hij in de liefde van een vrouw een stukje eenzaamheid probeert op te heffen.
Kan dat geloof zaligmaken?
„Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit?" (Jak. 2:16).
Vrijzinnigheid
....sterk verbreid in r.k. Nederland
De vrijzinnige stroming binnen de r.k. kerk van Nederland is veel sterker dan ik aanvankelijk dacht. Dat is mij gebleken uit een artikel van prof. dr. P. J. A. M. Schoonenberg S.J. in De Tijd van 17 dec. 1966. De Tijd stond immers nog altijd bekend als gematigd tegenover de zeer vooruitstrevende „Volkskrant".
Geen erfzonde, geen engelen, geen maagdelijke geboorte
Volgens prof. Schoonenberg wordt in de Nieuwe Katechismus terecht de mening uitgesproken, dat er geen erfzonde bestaat en dat de Adam van de Bijbel een fiktie is.
Verder zegt hij: „Het Nieuwe Testament als geheel wekt de indruk dat de maagdelijke geboorte een dichterlijke uitdrukking is van Jezus' unieke goddelijke zoonschap". En: „Het lijkt mij wijs dat de Nieuwe Katechismus de vraag open laat", nl. of engelen en duivelen werkelijk bestaan of dat zij alleen als stijlfiguren dienst doen in de Bijbel.
ROME GRIJPT EN
De generaal van de dominikanen te Rome heeft de afzetting geëist van de redaktie van De Bazuin. Tevens is bekend geworden datéé van de vier redakteurs zijn priesterambt neerlegt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967
In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967
In de Rechte Straat | 32 Pagina's