IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

EEN IN DEZELFDE DWALING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN IN DEZELFDE DWALING

3 minuten leestijd

De Nieuwe Katechismus op pag. 330-332

„Niet een toornige God moest verzoend worden met de mens, maar de boze mens moest verzoend worden met God".

„Het (= de leer dat Jezus' dood een offer was ter genoegdoening van onze zonden) is het middeleeuwse idee dat de misdaad of zonde een rechtsorde vernielde".

„Gods gerechtigheid is niet een ijzeren „rechtvaardigheid" die straf eist tot de laatste druppel, maar creatieve macht van God die ons rechtvaardig en goed maakt".

„De Vader had Jezus' pijn niet nodig als plaatsvervangende straf, maar als plaatsvervangende liefde".

„Zo is Jezus' bloed niet zozeer gave, aan God, maar van God. Jezus geeft zijn bloed niet aan een strafeisende Vader, maar aan ons".

„De Vader wilde geen pijn en dood, maar een mooi en goed leven. Dat het op zo'n dood uitliep, lag aan ons. Jezus is toen niet teruggeschrokken".

„Het goedmaken gaat nu niet door pijn en straf, maar door excuses, werken en liefde".

„Gods antwoord op onze zonde is barm- hartigheid, door de vingers zien, ver- geving" (p. 338).

Door dr. H. Wiersinga in zijn dissertatie

„Er hoeft geen toorn „gestild" te wor- den. Wij ontkomen er eenvoudig aan door de gemeenschap met Christus" (p. 29).

„De God van de rechtsorde is een voorstelling van romeins-germaanse signatuur" (p. 49). (N.B. Aldus typeert deze predikant dus ook de God van de belijdenisgeschriften die hij onderte- kend heeft. H.J.H.)

„Gods gerechtigheid wordt in het N.T. niet gekwalificeerd als een „straffen- de" gerechtigheid", maar „als Zijn heil- brengend handelen" (p. 87).

„Ook als er — in verband met het kruis — sprake is van Christus' plaats- bekledende liefde…" (p. 124)

Deze uitspraak wordt met instemming door Wiersinga aangehaald op p.150.

„Het was niet de bedoeling dat het lij- den, of zelfs kruisiging werd. God wil- de anders, maar de mensen hebben niet anders gewild" (p. 188)

„Het eerste effekt (van het zien van de Gekruisigde. H.J.H.) is wel het be- rouw". „Daardoor" komt de mens vrij van de… schuld" (p. 190).

Dat is eveneens de grondstelling van Wiersinga: God vergeeft zonder ge- noegdoening, uitboeting van de zonde- straf te vragen.

KONKLUSIE: niets nieuws onder de zon; oecumene in de verloochening van een kernstuk van het Evangelie; niet de r.-k. kerk is de richting opgegaan van de bij- belse en reformatorische leer, maar dr. Wiersinga heeft de leer van de rechtvaar- diging om niet, door het geloof alleen, velaten en ingeruild voor de r.-k. leer van de zaligheid door de werken, met name van het berouw.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 1971

In de Rechte Straat | 40 Pagina's

EEN IN DEZELFDE DWALING

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 1971

In de Rechte Straat | 40 Pagina's