Wat vindt ú van “Rome en Reformatie”?
Wat vinden we als protestanten anno 2021 van de Rooms-Katholieke Kerk? En wat denken we van de toenadering over en weer? IRS peilde het met een digitale enquête: we zijn verdeeld, erg verdeeld. Want Rome en Reformatie, ze gaan nog steeds niet samen, al is er steeds meer gesprek. En we denken heel verschillend over Rome: We waarderen of waarschuwen, we zoeken toenadering of benadrukken juist de verschillen. En jong denkt net weer anders dan oud. Wat betekent dit allemaal voor IRS en onze gezindte? Waar richten we ons op en waarom?
De aanleiding
IRS is er voor een goede bezinning op het gesprek tussen Rome en Reformatie, voor betrouwbare voorlichting en het leggen van verbindingen. Maar ook voor het levend houden van de kernnoties van de Reformatie en het delen van de vreugde van het Evangelie! Maar waar en hoe kan IRS dienstbaar zijn nu er zoveel veranderd is in de zestig jaar na de oprichting van de stichting? Of is er in de kern niets veranderd? Daarvoor was het nodig te peilen wat er in de gereformeerde gezindte leeft en hoe er gedacht wordt over Rome. De respons was boven verwachting, we zijn dankbaar voor de grote hoeveelheid reacties die we ontvingen.
Wat vinden we van Rome?
Zij die aangaven wat gewaardeerd wordt, noemen het volgende: de katholiciteit van de eeuwenoude kerk, het hebben van dezelfde God en Bijbel, de orthodoxe leer over Jezus Christus en de medisch-ethische standpunten op het gebied van het huwelijk en de beschermwaardigheid van het leven. Bij de dwalingen worden “Maria” en het pausambt veel genoemd, maar ook de dwalingen in de geloofsleer waar het gaat over het behoud van de ziel en de vergeving van de zonden. Onderwerpen waar het in de Reformatie over ging. Verder vindt men “Rome” over het geheel genomen wat meer oecumenisch, open en missionair en minder star en stellig. Door een deel wordt ook de roomse geloofsbeleving met de liturgie, de riten en de symboliek gewaardeerd.
Verdeeld over de toenadering
Over de vraag hoe er gedacht wordt over de toenadering van Rome tot de protestanten en omgekeerd waren de reacties erg divers en verdeeld over zowel “positief ” en “negatief ”. Positief waar het gaat om persoonlijke ontmoetingen en het zoeken van gesprek. Negatief over het instituut en de kerkleer. Verscheidenen gaven daarbij aan dat Rome weinig tot niets is veranderd. Gekeken naar de leeftijd is een duidelijk patroon zichtbaar. Hoe jonger hoe positiever, hoe ouder hoe negatiever er geoordeeld wordt over de toenadering en oecumene. Ook wordt het belang van de ethische, maatschappelijke en politieke samenwerking veel genoemd.
Waardering en kanttekeningen
Als IRS onderstrepen we het belang van een goed gesprek, ontmoeting en samenwerking waar mogelijk. Het is belangrijk om daarbij het goede te benoemen, maar wel met kanttekeningen. Het geluid van de waardering van de roomse geloofsbeleving en de aantrekkingskracht van het zichtbare horen we vaker. Het zal ook komen doordat de focus in de kerken van de Reformatie op de verkondiging van het Woord ligt. Dat is echter niet zonder reden, want het Woord werkt én versterkt. De sacramenten en andere symbolen versterken alleen waar het geloof al ís. Dat is belangrijk om in gedachten te houden. Het is goed te lezen dat er bij velen duidelijke Bijbelse notities worden geplaatst bij verschillen in de geloofsleer. Want het Woord van God was en is de hoogste norm voor kerk en geloof. Dát is wat de Reformatie uit de 16e eeuw nog steeds actueel maakt, ook nu. De verdeeldheid bij de waardering van de toenadering tot Rome betekent voor IRS een dikke streep onder de noodzaak van de doelstellingen: het getuigende gesprek met Rome, het levend houden van de kernthema’s van de Reformatie en een goede voorlichting over de Rooms-Katholieke Kerk. Want we zoeken vanuit de Reformatie naar de kern van het Evangelie en het hart van onze medemensen. Een van de doelstellingen van IRS luidt dan ook “de rooms-katholieke medemens bereiken met het Evangelie, voornamelijk zoals herontdekt in de Reformatie”.
Doelstelling IRS
In de enquête is gevraagd naar de waardering voor deze doelstelling. We ontvingen daarbij veel bemoedigende en positieve reacties waardoor we ons gesteund weten door te gaan. Er waren echter ook wat afkeurende reacties. Dit kan ook komen doordat soms het beeld bestaat dat we als IRS vooral “tegen Rome” zijn. Dat is maar ten dele waar. We staan voor een open, maar inderdaad ook een eerlijk en kritisch gesprek, op grond van wat Gods Woord ons leert. Dus tégen dwalingen en verkeerde religieuze praktijken, maar ook vóór een helder Evangelie. Het is de goddeloze - niet de werkheilige - die door het geloof gerechtvaardigd wordt. Er is eeuwig behoud in Jezus Christus alleen, door pure en vrije genade van God, alle eer aan Hem alleen! Stelt u het zich eens voor dat dit in alle kerken wereldwijd zou worden verkondigd, in alle eenvoud en kracht. Dan is het over met de verdeeldheid en heeft de kerk voor deze wereld een boodschap die ware vrede geeft: Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus (Romeinen 5:1)
Op www.irs.nu/enquete zijn alle resultaten in detail na te lezen. Op aanvraag kunnen deze resultaten ook op papier toegestuurd worden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2021
In de Rechte Straat | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2021
In de Rechte Straat | 16 Pagina's