IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

GESPREKKEN MET EEN…. SPAANSE ABONNEE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GESPREKKEN MET EEN…. SPAANSE ABONNEE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is uw basis?

„Stuurt mij beslist niet meer uw blad. Ik heb er zelf immers niet om gevraagd. Ik ben het niet eens met de inhoud van uw blad.

In uw laatste nummer schrijft u over de Allerheiligste Maria, dat zij méér kinderen zou hebben gehad enz. Hoe kunt u zo iets beweren? Waar baseert u zich op?"

ONS ANTWOORD:

Op de Schrift, die ook volgens de r.-k. leer geen dwalingen kan bevatten.

Bijbel zonder Christus

„U spant zich in om het gewone volk af te brengen van de verering van de Maagd Maria, van de onderwerping aan de Heilige Stoel, van de eerbied die men verschuldigd is aan de katholieke priesters en zelfs van de goede christelijke zede. U stelt het daarbij voor dat u dat alles haalt uit de Bijbel en het Evangelie. Maar in uw Bijbel en uw Evangelie is Christus niet aanwezig".

ONZE VRAAG:

Is dan Christus alleen maar in een r.-k. vertaling van de Bijbel aanwezig, omdat die door de r.-k. kerk is goedgekeurd? Waar staat dat in de Bijbel?

Jullie zijn dieven

„Houdt u soms meer van de Bijbel dan wij? Nee! Of misschien toch in deze zin, dat zoals de rovers en inbrekers de schatten en juwelen, die ze zich onrechtmatig toeeigenen, meer begeren dan de wettige eigenaars, zo ook u meer van de Bijbel houdt, die u onrechtmatig uit de handen van de r.-k. kerk vandaan hebt geroofd, dan wij, die de wettige eigenaars zijn van de Bijbel".

ONZE VRAAG:

Waar staat in de Bijbel dat de r.-k. kerk alleen de rechtmatige eigenaar is van de Bijbel? Hebben Petrus, Paulus en Johannes dat .misschien in een naschrift van hun brieven vermeld? Hebt u ooit gehoord over oude handschriften, die zulk een naschrift hebben in deze geest: „Deze brieven zijn het wettige eigendom van de r.-k. kerk" of iets wat daarop lijkt?

De Bijbel uw reddingsplank

Nadat u alles verwoest hebt: traditie, sakramenten, hiërarchie enz., grijpt u als drenkeling naar uw Bijbel als uw laatste reddingsplank. En omdat u het altijd maar weer hebt over de Bijbel, wekt u de indruk bij velen dat u de Bijbel liefhebt. Maar wij, katholieken, varen rustig over de levenszee, gezeten in het schip van de onfeilbare Kerk, die de Bijbel geheel tot zijn recht laat komen en die er de echte waarheid uit verkondigt, omdat onze Kerk geleid wordt door de Heilige Geest. Daarom hebben wij de Bijbel lief en waarderen hem op die manier, zoals God het wil.

ONZE VRAAG:

Wanneer je beweert iemand of iets lief te hebben, en je ziet er nauwelijks naar om, dan bestaat die liefde alleen in woorden en in schijn. Hoeveel rooms-katholieken lezen dagelijks in de Bijbel, zoals gelovige christenen van de Reformatie doen? Ook volgens de r.-k. leer is de Heilige Geest de eigenlijke Auteur van de Bijbel. Getuigt het van grote eerbied voor de Heilige Geest van God, wanneer je niet eens een Bijbel in huis hebt of, als je er wél een in huis hebt, er zo goed als nooit in leest? Is dat de waardering van de Bijbel, zoals God het wil?

Wij hebben de paus!

„Bovendien, God heeft de Heilige Schrift toevertrouwd aan een authentiek en wettig leergezag, dat onfeilbaar is, omdat het bijgestaan wordt door de Heilige Geest. Immers wanneer het gaat over een zaak van eeuwigheidsbelang zoals onze zaligmaking, dan moet je absoluut zeker zijn van wat je moet geloven en doen. U leest en interpreteert de Bijbel op uw eigen manier en op grond van uw eigen vrije onderzoek, of, we zouden beter kunnen zeggen, overeenkomstig de grillen en invallen van ieder van u, die zichzelf onfeilbaar waant, omdat u denkt allen geïnspireerd te zijn door de Heilige Geest".

ONZE VRAAG:

1. Waar staat ergens in de Bijbel, dat God aan bepaalde mensen (het zg. leergezag) de macht heeft gegeven om de Bijbel onfeilbaar te verklaren, zodat wij ons nooit tegenover zulke mensen op de Bijbel zelf mogen beroepen?

Integendeel: de Schrift zelf zegt over de Joden van Berea, dat de Joden van Berea zich gunstig onderscheidden van die van Thessalonica, omdat zij het Woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren (zie Hand. 17:11). Volgens uw theorie zouden zij zich juist ongunstig onderscheiden.

Paulus stelt zichzelf en zelfs de engelen in de hemel beneden het in de Schrift vastgelegde Woord Gods: „Doch al ware het ook dat wij of een engel uit de hemel u een Evangelie verkondigen buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt" (Gal. 1:8). Hoe durven de r.-k. kerkleiders zich dan te stellen boven dat eenmaal vastgelegde Evangelie zoals dat in de Schrift tot ons is gekomen?

Is de Heilige Geest zo onduidelijk?

2. Beledigt u de Heilige Geest niet, wanneer u beweert dat Hij de eigenlijke auteur is van een boek dat onduidelijk is, dat niemand de eigenlijke betekenis van de inhoud en de bedoeling van dat boek begrijpt tenzij Hij weer een mens aanstelt om dat boek voor ons begrijpelijk te maken? Wat een stuntelige auteur zou Hij dan zijn? Dat volgt daar toch immers onmiddellijk uit. Durft u die konsekwentie aan?

Daarentegen: Johannes schrijft dat Jezus nog heel wat andere tekenen gedaan heeft die niet in de Bijbel zijn opgetekend. Johannes zelf — gedreven door de Geest — heeft een selektie toegepast. En over datgene wat hij wél in het Evangelie heeft opgetekend, zegt hij, zegt dus de Schrift, dus de Heilige Geest: „Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam" (Joh. 20:31). Nogmaals, als het de bedoeling is geweest van de Heilige Geest om ons door het lezen van het geschreven Woord tot het geloof in Christus, en daardoor tot het eeuwige leven, te brengen, durft u dan te beweren dat de Heilige Geest daarin niet geslaagd is, zodat er nog een mens nodig is om de Schrift nader te verklaren, omdat wij anders niets van de bedoeling die de Geest had met de Schrift, zouden begrijpen?

Tot zover deze brief — en ons antwoord — van:

„ALS JOURNALIST…"

„Ik heb met veel belangstelling de artikelen gelezen in uw blad. Als journalist moet ik u feliciteren met de opmaak van het blad en met de keuze van de artikelen alsook van de interessante berichten, die u doorgeeft".

Lima (Peru) J. Barahona

(correspondent van Agence J. Barahona France-Presse)

Boeken ds. Hegger

Herhaaldelijk worden nog boeken bij ons besteld van ds. Hegger, die echter uitverkocht zijn en (voorlopig) niet meer worden herdrukt zoals: „Mijn weg naar het Licht", „Moeder, ik klaag u aan", „Ik zag Gods heerlijkheid". Thans zijn nog slechts van ds. Hegger te verkrijgen: „Hand in hand met Rome", prijs ƒ 15,50 en „India, land van tranen", prijs ƒ 9,50. Indien u een van die boeken bij ons bestelt, dan zijn we daar erg blij mee. In dat geval graag ƒ 2,75 extra voor verzendkosten (per exemplaar).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

GESPREKKEN MET EEN…. SPAANSE ABONNEE

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's