IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Leest de Bijbel!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leest de Bijbel!

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET VEILIG KOMPAS.

Onfeilbare mensen zijn er niet op aarde.

Onfeilbaar op deze wereld is alleen het onfeilbare Woord van God.

Hoe erg is het, wanneer mensen gaan geloven, dat bepaalde mensen onfeilbaar zijn! Hoe verschrikkelijk, als mensen het niet meer nodig vinden om de geesten te beproeven, om te zien of zij uit God zijn, zoals Gods Woord gebiedt. Hoe huiveringwekkend, als men het niet meer nodig vindt om de uitspraken van bepaalde personen of van bepaalde kerkgenootschappen te toetsen aan het onfeilbare Woord van God! Kan het anders, dat men op die manier steeds verder afdwaalt van de Waarheid Zelve, Jezus Christus, wanneer men méér luistert naar mensen dan naar Gods Woord? Is het te verwonderen, dat het dagelijkse leven van zovele „naam-christenen” een carricatuur is van datgene, wat Gods Woord ons leert over het christen-leven? Dwaalwegen ontloopt men niet, als Gods onfeilbare kompas niet meer geraadpleegd wordt: Gods eigen Woord, de Bijbel. De brede weg gaat men noodzakelijker wijze op, de weg, die leidt naar het verderf, als men zich verlaat op wat een kerk of priesters of predikanten zeggen zonder zichzelf te voeden met het Levende brood van Gods Woord, dat een lamp is voor onze voet en een licht op ons pad.

WEE U, SCHRIFTGELEERDEN, GIJ, HUICHELAARS….

Jezus' fulmineren tegen de Schriftgeleerden, de leiders van het Joodse volk, heeft ons in dit verband veel te zeggen. Het waren zonder enige twijfel „geleerden”. Zij kenden de schriften en de uitspraken van Rabbi die en die. Zij waren de vraagbakens voor het gewone volk, zoals tegenwoordig de priesters in de biechtstoelen het orakel zijn voor tallozen, die een blind vertrouwen in hen stellen. Wat de schriftgeleerde uit Jezus' tijd beweerde werd even blindelings aanvaard als de uitspraken van zovele biechtvaders op dit ogenblik. Met dit grote verschil dan nog, dat de priester van tegenwoordig, die Gods Woord goed kent, een uitzondering is temidden van zijn vele kollega's. Hoe weinig bleken de Schriftgeleerden te vertrouwen te zijn, gezien het feit, dat zij Jezus niet erkend hebben ondanks al hun Schriftkennis. Hoe veel minder kan men zich dan blindelings verlaten op wat de priesters zeggen of schrijven, zij, die hun theologie, hun kerkleer misschien wel heel goed kennen, maar met Gods Woord meestal heel weinig vertrouwd zijn. Zij verstoppen zich op hun beurt weer achter onfeilbare uitspraken van hun onfeilbare kerk, die haar aanspraak op onfeilbaarheid nog nimmer heeft kunnen bewijzen. Even hoog als toentertijd de Joden opzagen tegen deze ver boven hen verheven klasse van Schriftgeleerden en Farizeeën, even hoog zien nu millioenen en millioenen mensen op tegen hun priesters, die zij als orakels van God wanen, bekleed met huiveringwekkende macht, middelaars tussen God en hen, vraagbakens voor alle omstandigheden van het leven.

Hoe erg hebben de Joden zich in hun leiders vergist!

Hoe duur zal ook thans blinde volgzaamheid te staan komen!

Hoe nodig is het ook thans, dat een ieder zelf dagelijks Gods Woord leest en raadpleegt!

Arme mensen, die zich blindelings overgeven aan blinde leiders.....

WATVERLANGT DE HEILIGE SCHRIFT VAN MIJ?

Dat is iets anders dan: wat verlangt de Kerk van mij?

U bent niet klaar met te zeggen: ja maar, wat de Kerk zegt is hetzelfde als wat de Schrift van mij verlangt.

Hoe weet U dat dat waar is? Heeft U de Kerkleer al eens vergeleken met de Bijbel? Doet U dat eens! Vergeet U dan ook niet de Kerkelijke praktijken, door de Kerk aanbevolen en met aflaten verrijkt, in de Bijbel eens op te zoeken! Vergeet U dan ook niet te zoeken waar dogma' s staan, die U op straffe van doodzonde moet geloven! U zult lang zoeken hebben. Zoekt U dan ook even op voor mij waar het staat, dat men door een paar druppeltjes water op het voorhoof d te laten vloeien een kind van God wordt. Als U het gevonden heeft, dan houd ik mij aanbevolen voor een brief, want ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden.

Als U toch eenmaal aan het lezen bent in de Bijbel, vertelt U mij dan ook even waar dat heel erg belangrijke sacrament van het priesterschap staat. Ik heb daar tevergeefs naar gezocht. Hetzelfde kan ik U vragen aangaande de biecht, de Mis, het huwelijk, de heiligen-verering enzovoorts, enzovoorts.

Als U nog geen Bijbeltje in huis hebt om dat alles voor mij eens op te zoeken, vindt I dan niet, dat dat op zijn zachtst gezegd heel erg vreemd is? Gods eigen Zoon is op aarde gekomen om ons mensen te onderrichten; U zegt dat U in Jezus gel ooft, maar wat Hij gezegd heeft, blijkt U niet te interesseren, want U leest het niet! Zo loopt U dus groot gevaar niet te weten wat de Heilige Schrift van U verlangt. Zo loopt U dus ook gevaar niet te voldoen aan datgene, wat God van U verlangt. Verlaat U daarbij niet op wat een kerk of priesters U zeggen, doch onderzoekt de waarheid zelve!

DE WAARHEID ZAL U VRIJMAKEN!

Vrij is vrij!

Vrij is niet gebonden!

Vrij is iemand niet, als hij in slavernij is.

Kijkt U eens om U heen. Zijn allen, die zich christenen noemen, ook werkelijk vrij? Bent U zelf vrij? Jezus heeft het nochtans bel oof d aan de Zijnen. Hijzelf is de b aarheid, en de Waarheid zal vrijmaken al dengenen, die in Hem geloven. Vandaar dat Jezus Verlosser is. Hij draagt die naam niet alleen, maar Hij is het ook! Hallelujah! Leest de Bijbel, leert het Evangelie kennen, leert de waarheid kennen, geloof in Jezus, doe wat de Schrift van U verlangt en ge zult vrij zijn, ge zult vruchten dragen. Als U deze Bijbelse weg niet opgaat van horen naar Gods Woord, van geloven in Gods Woord, van aannemen wat God U gratis, voor niks en niemendal aanbiedt, dan zult U gebonden zijn en blijven, hoe erg U overigens ook Uw best doet. U kunt U oefenen in de deugden tot in het oneindige, U zult er nooit in slagen Gods welbehagen op U af te trekken, omdat U niet gel oof t in Jezus, gelijk de Schrift dat zegt. U kunt dan nog zo goed geloven in Jezus, gelijk de Kerk dat zegt, daarmee zult U niet klaar zijn, want alleen wie gel ooft in Jezus, gelijk de Schrift dat zegt, ontvangt het Levende Water, de Heilige Geest, die dan Zijn vruchten gaat voortbrengen "in U, die de Vader verheerlijken.

Laat U vrij maken door Jezus!

Maak Uzelf vrij van alles, dat tussen Jezus en Ü in staat!

Maak Uzelf vrij van alles, dat U verhindert te komen tot Hem, die U alleen kan verl ossen uit sat ans macht . Als een bepaal de Kerk tussen Jezus en U in staat: ga tot Jezus en laat U door niets en door ni emand weer houden om in het geloof tot Jezus te gaan. Leest de Bijbel, die op elke bladzijde van Jezus, Uw Verlosser spreekt. Niet Uw Kerk. maar Jezus is Uw Verlosser. Luistert naar JEZUS, en stelt U niet langer tevreden met wat Uw Kerk U te geloven voor houdt. Leest en gelooft Gods onfeilbare Woord, dan zult ge Jezus kennen, een kennis, die alle andere dingen verre te boven gaat!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1959

In de Rechte Straat | 20 Pagina's

Leest de Bijbel!

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1959

In de Rechte Straat | 20 Pagina's