IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Ave Maria!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ave Maria!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus” 1 Tim. 2:5

Wij, protestanten en rooms-katholieken, geloven dat Jezus ontvangen is van de Heilige Geest en geboren is uit de maagd Maria. De rationalisten spotten met dit leerstuk. Zij verwerpen elk wonder. Wij echter buigen ons voor deze openbaring Gods. Hoe prachtig wordt dat beschreven in de aankondiging van de geboorte in Lukas 1:35: “De Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen.” Hier daalt de vonk des levens rechtstreeks uit het wezen der godheid neer in de schoot van de maagd. Hier is het machtige ingrijpen des Vaders, die zelf de eerste stoot wil geven aan het menselijk bestaan van zijn Zoon. Hier zijn geheimen, die wij nooit kunnen doorgronden.

Ja, wij zijn het met elkaar eens dat Maria een begenadigde is, een gezegende onder de vrouwen. Hoe jammer is dan weer dat deze figuur van de moedermaagd, Maria, een belangrijke reden is geworden van de scheiding tussen Rome en Reformatie. Wij, protestanten, kunnen onmogelijk meegaan met de rooms-katholieke Mariaverering. Want deze verering tast de kern van het Evangelie aan. Het Evangelie roept telkens op om ons algeheel aan Jezus toe te vertrouwen. Voortdurend vraagt Jezus om geloof in Hem. Niet alleen ongeloof, maar ook kleingeloof wordt veroordeeld. Jezus mocht dat algehele vertrouwen in Hem ook vragen, want Hij werd mens in de armoede van Bethlehem, Hij daalde neer in de verschrikking van de hel op Golgotha, Hij gaf zijn leven voor ons, Hij kocht ons met zijn kostbaar bloed.

Wij vinden het daarom in droevig dat de Rooms-Katholieke Kerk het kleingeloof in Jezus door de Mariaverering impliciet goedkeurt. Zij verwijst immers de mensen, die nu nog bang zijn voor Jezus en niet rechtstreeks tot Hem durven gaan, naar Maria. Ze zegt: Ja, wij begrijpen dat wel. Jezus is ook een man, maar Maria is de vrouw en de moeder. En zoals de kinderen thuis ook liever eerst iets aan moeder vragen dan aan vader, zo is het goed, als jullie uit vrees voor Jezus tot Maria bidden. (…) Het staat toch ook duidelijk in de Bijbel dat Jezus de enige Middelaar is tussen God en de mensen. Zie o.a. 1 Tim 2:5. Heel de Bijbel spreekt toch alleen maar over geloof in Jezus Christus.

Nooit wordt gesproken over geloof in mensen die reeds gestorven zijn. Altijd weer staat Jezus Christus in het middelpunt.


“En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden”
(Luk. 1:35)


Bron: H.J. Hegger, Onder hetzelfde kruis. Uitgeverij T. Wever, Franeker.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Ave Maria!

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

In de Rechte Straat | 16 Pagina's