IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Het werk van de beeldhouwer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het werk van de beeldhouwer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heel wat predikanten dragen zondags een toga. Zo’n lang zwart gewaad tot op de grond, waar de dominee bijna geheel in lijkt te verdwijnen. Sommige predikanten hebben een hekel aan de toga en spreken vol afschuw over een soepjurk. Of ze drijven de spot met collega’s die er wel een dragen. Anderen dragen hem met ere en zien hem als een teken van ambtelijke waardigheid.

Enkele keren heb ik mogen meemakenxxheb ik meegemaakt (zonder mogen svp) dat een jonge kandidaat werd bevestigd tot predikant en voor het eerst in toga de kansel beklom. Familieleden zie je dan hun glimlach onderdrukken. ’t Is ook een hele gedaanteverwisseling. Daaraan moet ik vaak denken als het gaat over het zaligmakende werk van de Heere Jezus. Een zondaar die door genade wordt gered, verandert helemaal. Niet allereerst in eigen oog. Maar in Gods oog. Wie met al zijn zonden tot Christus de toevlucht neemt, vindt bijxxin? Hem een volkomen Zaligmaker. Zoals een predikant wordt omhuld met zijn toga, zo wordt een zondaar dan omhuld met de klederen van Christus’ gerechtigheid. De Heere ziet dan zijn zonden niet meer. Maar Hij ziet alleen de gerechtigheid van Zijn Zoon, Jezus Christus. En de zonden dan? Die zijn verdwenen. Die zijn vergeven. Ze zijn geworpen in de diepte van de zee. Ze zijn weggedaan áchter het kleed van Christus’ gerechtigheid. De Vader ziet ze niet meer.

Volkomen

Wie ín Christus is, is volkomen gereinigd van de zonde. Die is volkomen heilig. Want Jezus Christus is een volkomen Zaligmaker. Hij doet geen half werk. Daarom wordt de Naam van de Heere Jezus ook zo dierbaar voor Zijn kinderen. Dan kun je er niet genoeg van krijgen als Zijn Naam wordt uitgestald in de prediking. Dan ben je vol verwondering dat Hij omziet naar verloren zondaren. Dan is het de Heilige Geest Die Hém verheerlijkt. Hij werpt Zijn stralenbundels op de volkomen Zaligmaker, Jezus Christus, en op Zijn gerechtigheid. Wie bekleed wordt met de klederen van Christus’ gerechtigheid, kan begrijpen dat een psalmdichter het uitzingt: “Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen.”

Als Christus

Daarmee is echter niet alle strijd gestreden. Dan ben je nog niet uitgeleerd. Want wie ín Christus is, moet ook áls Christus worden. En dan is er nog veel werk te doen. Gods kinderen moeten in alle dingen Jezus leren volgen. Ze moeten Zijn voetstappen leren drukken. En dat kost strijd. Wie ín Christus is, moet leren om zijn eigen wil te verloochenen en in alles úít Hem te leven. Wie Jezus volgt, moet Hem ook volgen in Zijn lijden. Die mag Zijn juk op zich nemen en van Hém leren dat Hij zachtmoedig is en nederig van hart. Dan wordt het je verlangen om in alles net zoals Hem te zijn. Om zoals Hij met innerlijke ontferming bewogen te zijn. Om net als Hij met hoeren en tollenaren om te gaan, met het oog op hun behoud. Om net als de Meester de voeten te wassen.

Paard

Het lijkt haast onmogelijk om zó te zijn. Het ís ook onmogelijk. Het is absoluut onmogelijk. Het volgen van Jezus druist in tegen alles van onszelf. Daarom is het ook zo nodig om gelouterd te worden. Om gevormd te worden naar Zijn beeld. Er was eens een beeldhouwer die prachtige beelden maakte. Toen hij werkte aan een prachtig beeld van een paard, vroeg iemand hem: “Wat maak je toch prachtige beelden, hoe doe je dat eigenlijk?” “Wel”, zei de beeldhouwer, “het is eigenlijk heel eenvoudig. Ik hak gewoon alles weg wat geen paard is.”

Zijn beeld

Zo doet de Heere het ook. Door Zijn louterende werk neemt Hij alles weg wat niet van Christus is. Zodat Zijn beeld meer en meer zichtbaar wordt. Dat proces is in dit leven nog niet af. Onze vaderen beleden het dat de Heere Zijn kinderen in dit leven nog niet geheel verlost van het vlees. “Maar dat geeft hun oorzaak om zich voor God te verootmoedigen, hun toevlucht tot de gekruisigde Christus te nemen, het vlees hoe langer hoe meer te doden, en naar het eindperk der volmaaktheid te zuchten” (Dordtse Leerregels, hoofdstuk 5).

En dat eindperk komt, zeker weten! Want eens legt de hemelse Beeldhouwer Zijn beitel neer. Dan is het genoeg. Dan is de oude mens voorgoed gestorven. En dan geldt voor iedereen die bekleed is met Zijn gerechtigheid: “wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.”

Heiligen bij Rome

Heiligen bij de Reformatie

Heilig in Christus

Onheilige heiligen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 2010

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Het werk van de beeldhouwer

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 2010

In de Rechte Straat | 16 Pagina's