IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De enige ware God

Onze catechismus zegt in antwoord 117 dat we moeten bidden tot 'de enige ware God, Die Zich in Zijn Woord aan ons heeft geopenbaard'. En die enige ware God openbaart Zich in de Bijbel als de drie-enige God. De God van de Bijbel is onze Schepper. Hij is de Vader van Christus en om Jezus' wil de Vader van al Zijn kinderen. In en door Christus wil Hij verloren zondaars verlossen en zalig maken. Door de Heilige Geest wil Hij ons dat leren. Het is zonneklaar uit de Bijbel dat de enige ware God de drie-enige God is: Vader, Zoon en Heilige Geest. Hij is de enige God en de levende God, heilig en heerlijk, barmhartig en genadig. En in Christus kan die heilige God gemeenschap hebben met gevallen zondaars. Is dat geen troost voor jou? God wil met jou contact hebben! Tot deze heilige God mag je in het gebed naderen. Niet op de manier of Hij je vriendje is, maar met diep ontzag en kinderlijke eerbied.

Deze grote en heilige God is de drie-enige God. Zo openbaart Hij Zich in de Bijbel. In de apostolische geloofsbelijdenis spreekt de kerk van alle eeuwen de Bijbel daarin na. Ook onze catechismus onderscheidt in zondag 8 de verschillende taken van de drie personen. Het hoofdwerk van de Vader is onze schepping. Het hoofdwerk van de Zoon is onze verlossing. En het hoofdwerk van de Heilige Geest is onze heiligmaking. Zo leren we God ook kennen in ons persoonlijk leven. En nu kom ik rechtstreeks bij de vraag: daarom mogen wij ook onze gebeden richten tot de drie afzonderlijke personen. De ene keer doe je dat tot de drieenige God en een andere keer tot de Vader of de Zoon of de Heilige Geest. Soms zonder dat je je dat zo duidelijk bewust bent.

De drie afzonderlijke goddelijke personen

Het gaat hierbij duidelijk om 'personen'. Tot een persoon kun je een verzoek richten of ermee spreken. Dat kom je in de Bijbel zelf ook tegen. Paulus bidt in Efeze 3:14 voor de gemeenteleden van Efeze tot de Vader: "Om deze oorzaak buig ik mijn knieën tot de Vader van onze Heere Jezus Christus."

De moordenaar aan het kruis bidt rechtstreeks tot de Heere Jezus: "Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn" (Luk. 23:42). Dat gebed is door Christus direct verhoord. Tijdens Jezus' omwandeling op aarde riepen mensen in nood tot Hem: "Heere, Gij Zoon van David, ontferm U mijner". En al is Christus nu in de hemel, we mogen nog steeds tot Hem bidden. Hij is niet alleen maar mens, Hij is ook God. Hij hoort ook jou, als je tot Hem bidt.

Tot de Heilige Geest mag je ook rechtstreeks bidden. In Ezechiël 37 lezen we dat de profeet Ezechiël in opdracht van de Heere bidt: "Gij Geest, kom aan van de vier winden, en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden" (vers 9). Ook dat gebed is verhoord. In het Hooglied horen wij de bruid bidden: "Ontwaak, noordenwind en kom, Gij zuidenwind, doorwaai mijn hof, dat zijn specerijen uitvloeien" (Hoogl. 4:16). Die wind is een beeld van de Heilige Geest.

Je ziet dat het bijbels is om ook tot de drie personen in God afzonderlijk te bidden. Dat mag. En als je zegt: dan voel ik dat ik geen toegang heb, komt dat wellicht omdat je de bijbelse fundering niet wist. Op grond van de bewijzen, die ik hierboven noemde mag je nu de vrijmoedigheid hebben om de Naam van de drie-enige God aan te roepen en zo heel je gebedsleven te leggen onder de tucht van Gods Woord. Misschien zing je nu van harte mee als er in de kerk gezongen wordt:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's