IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Broeders en Zusters, Vrienden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Broeders en Zusters, Vrienden

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het ziet er toch naar uit, dat wij blijvend contact met elkaar zullen bewaren. Ik geloof dat wij er allemaal van overtuigd zijn dat wij deze band van liefde en van geloof niet meer mogen verbrekeken.

ONZE ROEPING.
Wij hebben een eigen roeping van God gekregen. Die roeping bestaat allereerst daarin,

1e ,dat wij onze vroegere geloofsgenoten het Evangelie moeten verkondigen, dat ons zo gelukkig maakt. Het zou een ondankbaar egoisme zijn, wanneer wij stlllekes voor ons zelf zaten te genieten van de rijkdommen, die God ons In grondeloze ontferming geschonken heeft in Zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, en ondertussen onze r.k. medemens in de armoede lieten verkommeren.

2e ; Vervolgens hebben wij wellicht ook een roeping tegenover hen, die in het protestantisme geboren zijn. In mijn spreekbeurten heb Ik er dikwijls op gewezen „hoezeer de protestanten bevoorrecht zijn, die opgegroeid zijn met Gods zuivere Woord. Zij hebben niet die walging gekend, dat je het onverteerbare voedsel van de menselijke overlevering en van dorre, dode dogmata tot je nemen moet op straffe van doodzonde en hel. Wij werden volgepropt met menselijke fantasiën, met de harde korsten van wijsgerige stelsels, terwijl onze ziel dorstte naar de levende HEER, naar het Brood des Levens.

Maar na zulk een toespraak zei men mij heel dikwijls; U kont wel enigszins gelijk hebben, dat wij te benijden zijn, maar van de andere kant zijn wij toch ook een beetje jaloers op jullie. Jullie hebben de rijkdom van het Evangelie helemaal zelf moeten ontdekken, of beter; God heeft jullie wel heel pijnlijk losgescheurd van het verleden, waarmee je vergroeid was, maar van de andere kant heeft Hij jullie ook meer dan ons verbaasd met Zijn onuitsprekelijke goedheid en ontferming. Wij zijn misschien teveel gewend geraakt aan onze rijkdom.

Ik geloof, dat deze protestanten gelijk hebben. Ja ,het is zo mooi dat wij EEN LICHAAM vormen, waarvan Jezus Christus het Hoofd is. En elk lid heeft daarin zijn eigen taak. Zij, dien in het protestantisme geboren zijn, moeten de kerk van Jezus helpen ophouwen door hun diepe inzicht in Gods Woord. En WIJ moeten onze Intense blijdschap om de verrassende liefde Gods laten doortrillen door het gehele leven van de gemeente des Heren.

GEEN GROEPVORMING
Daarom mogen wij als gewezen r.katholieken ook in geen geval aan groepsvorming gaan doen. Zoals wij de levende gemeente des Heren nodig hebben, zo heeft die gemeente ook ons nodig. Als één lid lijdt, lijden allen mede. Het contact, dat wij onder elkaar bewaren, mag dus niet ten doel hebben ons In een uitzonderingspositie te handhaven, maar juist in tegendeel om ons onze roeping tegenover de gemeente des Heren, de Bruid van Christus, steeds meer bewust te maken.

DE NAAM.
Ik heb dit tijdschrift voorlopig de naam gegeven "ln de Rechte Straat"|. Zie Hand. 9 l-19a.  De Rechte Straat is de straat, waar de bekering van Paulus voltooid werd. Ons tijdschrift heeft ook ten doel zoekende r.katholieken de beslissing voor Jezus te vergemakkelijken. In de Rechte Straat openbaart zich het volle Evangelie. Als Paulus de handen worden opgelegd, wordt hij vervuld van de Heilige Geest. Ook wij willen luisteren naar de volle openbaring Gods in de Bijbel. Wij willen alle beloften in ons hart dragen en ze overdenken, evenals Maria, de Moeder des Heren, dat deed met de woorden van Simeon en van de herders. De Rechte Straat, de bekeringsstraat van Paulus, die eerst de Gemeente Gods vervolgde. Wij hebben de kerken der Reformatie wel niet bloedig vervolgd, maar we zullen toch wel onze veroordeling hebben uitgesproken over deze ketterij, waarover onze "Moederkerk" haar anathema sit heeft uitgesproken. Ik herinner me in elk geval nog goed, dat ik een keer voor de H.Kamille van de mannen van Rotterdam heb aangetoond, dat het politieke heil niet kan komen van de protestanten, omdat vooral de Calvinisten kapitalistisch waren ingesteld. En deze kapitalistische instelling van de Calvinisten vloeide volgens mij daaruit voort, dat de maatschappelijke welvaart als een teken van Gods bijzondere liefde beschouwd wordt. Volgens een Calvinist is men zeker van de uitverkiezende liefde Gods, wanneer men rijk is. Hoe ik aan deze nonsens gekomen ben, weet ik niet meer, want de meeste priesters zullen zulke leerstellingen toch niet meer verkondigen, denk ik. Ik weet wel, dat de mannen mijn uiteenzetting zeer mooi vonden.

De Rechte Straat is ook een beeld van de broederlijke liefde. Ananias is niet meer bang voor de vervolger Saulus. Hij gaat hem de volle troost van het Evangelie brengen. Daarin ligt ook voor ons de vermaning om aan de tastenden in de duisternis het licht der wereld, Jezus Christus, te prediken. En, ook al ligt dit niet in de text van dit schriftgedeelte vervat, toch denken wij bij de Rechte Straat vanzelf aan de rechte verhouding ten opzichte van God, waardoor wij behouden worden, en aan Jezus Christus, die onze rechtvaardiging is geworden. Maar, indien iemand een betere naam voor ons blad heeft, dan zullen wij dit gaarne in overweging nemen. Men schrijve dan maar naar mij - met de reden, waarom men die naam wenst, en dan kunnen we dat in onze volgende editie vermelden en eventueel op de eerstkomende conferentie bespreken.

Ik hoop U te doen toezende een nummer van de OPEN POORT (Belgische editie). Daarin komt een vlammend getuigenis in van Br.Kuin met twee foto's van hem: één als priester en een als burger. Ik meen U deze Open Poort niet te mogen onthouden, niet alleen vanwege het schone stukske van onze zwijgbroeder, maar ook vanwege de ontroerende foto's van onze voormalige pater-Trappist. Ook komt daarop voor een mooie foto van het stadhuis van Geraardsbergen, waar Br.Kuin nu Evangelist is. Pardon : eigenlijk is Br.Kuin volledig predikant, daar hij het Woord en de sacramenten mag bedienen. Maar in de Silokerk mag men de titel "ds" niet voeren, als men geen academische graad heeft behaald.

GETUIGENIS
Ik heb nog maar weinig getuigenissen van u ontvangen. In elk geval veel te weinig om er een boek mee te vullen. Mag ik U nog eens vragen, om een poging te doen het verhaal van Gods liefde In uw leven op schrift te stellen ? Uw getuigenis moet vooral positief zijn. U moet ook beschrijven de rijkdom, die ge nu bezit In Jezus Christus. Laat vooral de grootheid van het erbarmen Gods uitkomen. Uw getuigenis moet een loflied zijn op Gods barmhartigheid. Er is al een uitgever geweest, die mij vroeg of hij het manuscript mocht inzien, zodra het gereed zou zijn. Hij wilde het graag uitgeven. Het wachten is dus op U.

Ik geloof, dat ik nu uitgepraat ben. De volgende keer zal Br.Kuin ook wel het nodige er bij schrijven.

Met vriendelijke broedergroet

H.J.Hegger

Aan de pers: Wij zullen het zeer op prijs stellen ,indien U het een en ander uit dit blad wilt overnemen. Wij zijn overtuigd, dat door dit contact tussen reformatorische ex- katholieken het Evangelisatiewerk onder onze vroegere geloofsgenoten gestimuleerd wordt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1958

In de Rechte Straat | 4 Pagina's

Broeders en Zusters, Vrienden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 1958

In de Rechte Straat | 4 Pagina's