IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

MIJMERINGEN AAN DE MAAS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MIJMERINGEN AAN DE MAAS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

een stukje geschiedenis

Toen Willibrord en Bonifatius nog lang niet geboren waren (bij hen passen de jaartallen 695 en 754 na Christus), werkte in Zuid-Limburg bisschop Servatius, een krachtig verdediger van de uitspraken van het Concilie van Nicea. Hij was de man die het Evangelie in deze streken als eerste heeft uitgedragen. Het is vooral door zijn arbeid dat de omgeving van Tongeren en Maastricht al heel vroeg gekerstend is. Dat gebeurde zo rond het jaar 350. Met veel ijver en getrouwheid heeft hij de mensen in het zuidelijke gedeelte van Limburg het Evangelie verkondigd.

Het heeft geklonken in de enkele kerken die er toen reeds waren en in de huizen van de eenvoudige lieden die hier woonden. Zij hebben in hun harde bestaan mogen horen van een Zaligmaker Die naar zondaren omziet.

grote verwording

Maar helaas, wat is er van dit Limburgse christendom overgebleven? Stukje bij beetje is in de loop van de geschiedenis de waarheid ingeruild voor traditie, dogma en zelfs bijgeloof. De Zaligmaker Jezus Christus is stap voor stap ingeruild tegen Maria en andere heiligen. En in onze tijd is het zelfs nog een stap verder; ingeruild voor de wereld en de zonde. Jezus Christus werd aan de mensen steeds meer als onbereikbaar voorgesteld. Men vond dat Hij voor zondaren te heilig was en daarom was een andere toenadering zeer welkom bij de mensen.

Onder andere op dit punt is de theologie van de R.-K. Kerk fundamenteel ontspoord: Jezus kwam steeds meer in de schaduw van Maria te staan. En ook het binnenbrengen van heel veel andere heiligen in de dagelijkse godsdienstbeleving van de mensen, vertroebelde het zicht op de enige Zaligmaker.

Zijn heerlijkheid wordt te groot geacht voor een zondaar. Men verstaat niet meer dat de Heiland juist Zijn heerlijkheid en majesteit steeds heeft verborgen achter Zijn mensheid, zodat iedereen ten allen tijde tot Hem zou durven komen.

Niemand behoeft bang voor Hem te zijn. Ook kleine kinderen niet.

Toen Hij op aarde was omving Hij ze met Zijn armen!

Als deze gedachten niet meer gehoord worden in een christelijke samenleving, wat gebeurt er dan?

Dan krijgen we christenen die, op zichzelf teruggeworpen, allerlei andere reddingswegen zoeken…en vinden. Men gaat leven bij stenen in plaats van bij Brood. Stenen die hen voorgeworpen worden door degenen die hen het Brood moesten uitreiken.

opnieuw de boodschap

Daarom heeft het evangelisatiewerk in deze omgeving, waar de mensen christenen zijn maar het Woord niet kennen, als eerste doel: hen opnieuw het Brood aanwijzen, aanreiken.

Zij moeten naar de Bijbel verwezen worden. Daarin kun je lezen, Wie de HEERE Jezus wil zijn voor een arme zondaar. Mensen moeten leren hun vinger te leggen bij het Evangelie. Bij de Goede Herder, Die het verloren schaap echt wil vinden. Wat is dit een heerlijke boodschap voor iemand die geen verwachtingen meer heeft van zichzelf, maar des te meer verwachtingen leert koesteren van Zijn HEERE en HEILAND, Die "het kruis heeft verdragen en de schande veracht", om langs deze weg het verlorene te zoeken en te vinden.

evangelist zijn

Voor een evangelist die in dit werk bezig is, is het steeds nodig om door de Heere Zelf gemaakt te worden tot een 'volhouder'. Net als Noach, die het honderdtwintig jaar volhield om een ruime ark aan weerbarstige mensen voor te stellen. Nooit heeft hij zijn hamer uit moedeloosheid weggeworpen, nooit liet hij de ark devalueren tot een plezierjachtje voor privé-gebruik. Nee, Noach hield zich aan de maten die God had opgegeven.

Het is nodig dat de boodschap die een evangelist brengt, gedrenkt is in het bloed van Christus, de Verlosser. Dan alleen zal de boodschap werkelijk een 'blijde boodschap' zijn.

Hij mag oproepen tot het gehoorzame, eenvoudige, kinderlijke GELOOF, dat alleen de weg tot de zaligheid is. Datzelfde geloof alleen kan ook voor iedere prediker de juiste bezieling geven voor zijn heerlijke werk.

De evangelist zal met deze blijde boodschap ook niemand mogen overslaan. Van de oudste tot de jongste, van arm tot rijk, moet hij ze opzoeken en het Evangelie bekendmaken. Altijd zal hij moeten zoeken naar wegen en middelen om de meest afgedwaalde mensen te bereiken met de boodschap van Jezus Christus. Wat is het groot wanneer er overal gezaaid mag worden. En wat is het heerlijk dat thans velen in Zuid-Limburg aangeraakt worden door het WOORD GODS.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 1997

In de Rechte Straat | 28 Pagina's

MIJMERINGEN AAN DE MAAS

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 1997

In de Rechte Straat | 28 Pagina's