IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

* Van de hak op de tak. *

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

* Van de hak op de tak. *

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

BRAVO, KATHOLIEKE VRIENDEN !

Ja, nu laat ik het woord „rooms" bewust weg voor „katholieken". Want… dit was de gebedsintentie, die paus Joannes XXIII aan de katholieken van heel de wereld heeft voorgesteld voor de maand november:

Heer, geef dat het lezen van de Heilige Schrift in de gezinnen toeneemt.

Echt iets om vet te drukken. Ik kan niet zeggen, hoe blij ik daarmee ben. Ja, laten wij allen smeken om de verhoring van deze bede!

NOG EENS:BRAVO!

„Sinds aan beide kanten de opvatting is gaan rijpen, dat de Bijbel toch in eerste goddelijke opzet veel meer van Godswege geopenbaarde heilsgeschiedenis is dan beredeneerd arsenaal van heilsleer, is het gemakkelijker geworden rond de Bijbel samen te komen". Sursum Corda, 26 nov. 1960.

„MAAR DIT IS WEER HEEL ERG:

„Maria is de „ smekende Almacht", zoals de christelijke traditie baar noemt. Steeds biddende naar Gods inzichten en tot Gods hoogste glorie, wordt haar gebed nooit afgewezen, verkrijgt zij onfeilbaar al wat zij voor haar kinderen vraagt, haar gebeden zijn geboden. . . ." Uit:,In Slagorde" nov. 1953, p. 298. Zeggen dat een mens God kan gebieden en dat hij almachtig is, is godslasterlijk, welke vrome draai men er dan verder ook aan geeft. Alleen God is almachtig en een mens kan God nooit gebieden, op geen enkele wijze.

Uit hetzelfde nummer:„Sinds jaren reeds was pastoor Buguet aangegrepen door het verschrikkelijke lijden van de arme zielen in het vagevuur. In zijn geschreven overwegingen zien we hoe hij doordringt in hun onnoemelijk leed en hun vuurpijniging: een lijden dat al onze verbeelding te boven gaat" p. 307.

Laat een bijbellezende rooms-katholiek ons eens aantonen, waar deze verschrikkelijke leer te vinden is in de H. Schrift. Waar staat ergens, dat het verzoenende werk van Jezus niet af was? Waar staat ergens dat de Vader de straf van de zonden twee keer laat uitboeten, eerst door zijn eigen Zoon, die immers alles volbracht heeft, en daarna nog eens door ons?

En is het dan niet mensonwaardig, wanneer dit speculeren op de angst voor het vagevuur uitloopt op de ping-ping, n.l. een aansporing om Missen te laten lezen, wat niet gebeurt zonder de betaling van de stipendia? „En ik schreef deze bladzijden om onze lezer aan te sporen de verlaten zielen van het vagevuur te helpen door gebeden en offers, vooral door het grote zoenoffer van Christus zelf, dat dagelijks wordt vernieuwd in de H. Mis op onze altaren." p. 311.

AAN ONZE PROTESTANTSE LEZERS.

Mag ik u dringend verzoeken om mij geen vragen te stellen, die ook door een ander kunnen beantwoord worden?

Ik krijg n.l. steeds meer brieven van zoekende rooms-katholieken. En die moeten toch in elk geval voorgaan.

Maar ik kan moeilijk brieven niet beantwoorden. En zo ben ik dan geneigd om de brieven aan de rooms-katholieken wat korter te maken dan wenselijk is om tenminste ook een klein berichtje te kunnen geven aan de protestantse briefschrijvers. En dat is toch eigenlijk niet juist.

Dikwijls gaan die brieven van protestanten over de doop. Wanneer ik dan antwoord:„Beste Vriend, laat mij toch Jezus Christus verkondigen aan mijn vroegere geloofsgenoten", dan begrijpen de meesten dat wel. Dan is soms hun antwoord:„Goed dominee, doet u dat maar; wij vechten dan onder elkaar wel verder".

Er zijn er echter die boos worden door zo'n antwoord en die beweren:„Dat u er niet verder op ingaat, komt omdat u wel voelt, dat de kinderdoop Bijbels niet verantwoord is". Triest als iemand, die meent een kind van God te zijn, aldus oordeelt over het hart van een ander. Je krijgt dan de indruk, dat dergelijke mensen eigenlijk leren, dat de Doop, mits juist bediend, zalig maakt, en niet Jezus Christus.

Laten wij toch niet onze tijd verdoen met diskussies over kinder- of volwassendoop, zolang er nog een wegzinkende wereld is die Christus niet kent. Eens zal God ons rekenschap vragen van de gave van de tijd. Zullen we dan verantwoord zijn, wanneer we zeggen:„Here, ik heb het grootste gedeelte van mijn leven doorgebracht met disputen over de Doop"? — Zal er niet veel meer kans zijn, dat Jezus dan tegen ons zal zeggen:Ik ben het Brood des Levens. Waarom hebt gij Mij niet gegeven aan hen die naar Mij hongerden? Dacht u werkelijk dat u met uw diskussies over de Doop de honger van mensenzielen kunt stillen?

Ook krijg ik nog al wat brieven over de viering van de zaterdag in plaats van de zondag. Ook daarop is mijn antwoord kort:„Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk, leder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd… Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren." (Rom. 14:5, 8).

DE STRIJD OM DE GEEST.

„En de strijd om de geest gaat door:De Vragende Mens zegt eerlijk het heerlijk te zullen vinden, wanneer alle niet-katholieke lezers uit volle overtuiging naar het katholieke geloof overgingen en in „In de Rechte Straat" vertelt Ds. Hegger met blijdschap over de overgang van Prof. dr. Domenico Salvato naar het protestantisme.

Ontmoedigend? Neen, bemoedigend. Want de worsteling om de waarheid gaat ver uit boven de welvaartstaat, die ook kan werken als een bemoerang."

Aldus:Gerard Hoek in De Periodiekenparade van de N.C.R.V. van 1 dec. 1960.

EX BISSCHOPPENFONDS ?

Voorzover mij bekend, hebben de laatste jaren drie bisschoppen de rooms-katholieke kerk verlaten. (Ik reken hieronder niet de bisschoppen, die in kommunistisch China een eigen nationale katholieke kerk hebben gesticht).

Het is o Bispo de Maura in Brazilië. Hij geeft een tijdschrift uit onder de veelzeggende naam:Luta, d.i.:Strijd!

Vervolgens de Nederlander, Mgr. v. d. Biesen, geboren in Breda, voorheen bisschop van Abercorn (Rhodesia). De rooms-katholieke kerk hoopt, dat hij nog zal terugkeren, want er is nog geen definitieve opvolger benoemd. Zijn plaats wordt op het ogenblik waargenomen door een andministrator, n.l. de Duitser R. P. Fürstenberg, van de congregatie van de Witte Paters (Lavigerie.) Het zal echter moeilijk zijn voor Mgr. v. d. Biesen om terug te keren, daar hij reeds getrouwd is. Hij woont nu in Canada.

De derde is mgr. Joseph Charbonneau. Ik las dat in „Christian Heritage" van nov. 1960. De ex-priester, dr. Jacques Montas, vertelt daarin waarom hijzelf is overgegaan naar de reformatie. Hij werd gewijd door mrg. Charbonneau in Montreal op 31 mei 1947. Hij voegt er dan aan toe:„In het voorbijgaan moge ik vermelden, dat mgr. Charbonneau in 1950 zijn ambt heeft neergelegd en toegetreden is tot de United Presbyterian Church of Canada", p. 8, kol. 1.

U ziet, 't loopt echter nog niet zo'n vaart, dat we ook al aan een ex-bisschoppenfonds zouden moeten beginnen. Gelukkig maar(?), want we hebben al moeite genoeg om niet telkens door de bodem van ons ex-priesterfonds te schieten.

AAN ONZE ABONNEES:

ZEER BELANGRIJK:We moeten overgaan tot sanering van de administratie, anders wordt het een hopenloze wanboel. Zoudt u ons daarbij willlen helpen? Hoe?

Wel, doordat alle nieuwe abonnees hun abonnement afronden voor het hele jaar. B.v. indien uw abonnement loopt van april 1960 tot april 1961, betaalt u dan nu ƒ 3i— voor de rest van het jaar. Indien uw abonnement tot juli 1961 loopt, betaalt dan voor dit jaar ƒ 2.—, indien tot oktober, betaalt dan j 1.—.

Dan beginnen alle abonnementen het volgend jaar tegelijk te lopen vanaf 1 jan. tot 31 dec. Zoudt u zo vriendelijk willen zijn? Hartelijk dank!

EEN SYMPATHIEKE STEM UIT DUITSLAND.

In „Informationsblatt für die Gemeinden in den Niederdeutschen Lutherischen Landeskirchen", 9de jaargang, 1 okt. 1960 stond een zeer sympathieke beoordeling over het werk van „In de Rechte Straat".

De schrijver, pfr. Anton Jongen, is blijkbaar volkomen op de hoogte van ons verleden. „Deutsch-gründlich" beschrijft hij het ontstaan van ons blad in zijn gestencilde vorm, de ontwikkeling en deelt zelfs mee, dat wij hard naar de 7000 abonnees gaan.

Over de mensen van „In de Rechte Straat" zegt hij o.a. „Zij behoren ongetwijfeld tot de moedige stoottroepen van het na-oorlogse protestantisme in Nederland, die missionair in breed verband werken willen en zich niet gemakkelijk laten fixeren in vaste vormen

„Tegenover de roorns-katholieke kerk hebben zij de scherpe afwijzende formuleringen van de reformatie weer overgenomen Zij tonen aan, dat het hier niet gaat om overwonnen strijdleuzen, maar dat het theologische beginselen zijn, die men ernstig moet nemen, en die men niet zonder grote schade opzij kan schuiven"

Pfr. Jongen ziet ook wel de fouten, die wij hebben gemaakt en die wij als beginnende beweging moesten maken Maar de lezer voelt zeer duidelijk de warme sympathie voor onze stichting Wij zijn erg dankbaar voor deze overwachte steun van onze Duitse broeder in Jezus Christus

Over „Moeder, ik klaag u aan" schrijft hij:„Dit werk zou men volledig verkeerd beoordelen als men daarin alleen maar een aanklacht zou lezen Neen, het is het worstelen van teleurgestelde kinderliefde, die Rome niet wil loslaten (Sie ist das Ringen enttäuschter Kindesliebe, die Rom nicht loslassen will) De radikale afwijzing van het „stelsel", een afwijzing, die Hegger zich niet gemakkelijk maakt, gaat gepaard met een hartstochtelijke oproep tot prijsgave van alle menselijke verzinsels en tot een heenkeer in gehoorzaamheid tot Jezus Christus en tot zijn Woord alleen Het gaat er Hegger om de mensen wakker te schudden, zodat zij horen:„Alzo spreekt de Here, de levende God!"."

Het is merkwaardig dat deze Duitse theoloog de eigenlijke bedoeling van mijn boek zo juist heeft aangevoeld, terwijl enkele Nederlandse recensenten er inderdaad niet meer in hebben gelezen, dan alleen maar een slaan naar de moeder, die ik moest verlaten, of zelfs een ordinair antipapisme

TER BEMOEDIGING.

Voorlopig heb ik twee adressen, die een en ander willen weten over uw blad. De één is Getuige van Jehova, de ander buitenkerkelijk, evenals ik.

Reeds geruime tijd ben ik op uw blad geabonneerd en het heeft beslist mijn volle sympathie. Ik woon op een rooms-katholiek dorp (in meerderheid althans) en over het algemeen staan de mensen afwijzend tegenover lektuur, die niet hun „richting" is, laat staan dus, hoe tegenover „In de Rechte Straat".

Wilt U dan zo vriendelijk zijn enkele proefnummers te sturen aan…..

MIJN CENSOR.

Er worden meer artikeltjes door mij geschreven, die toch niet in ons blad verschijnen Dat gebeurt dan meestal zo:„Toe maar jongen, schrijf jij dat stukje maar gerust, dan heb je je hart tenminste gelucht Ik zal het daarna dan wel afkeuren" Zij kan soms onverbiddelijk het „Imprematur" weigeren Heus, de „echtelijke staat" heeft meer voordelen voor de Rechte Straat dan de beoefenaars van het celibaat vermoeden Aan deze stille hulpe, die trouw aan mijn zijde staat, onze hartelijke dank.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's

* Van de hak op de tak. *

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

In de Rechte Straat | 28 Pagina's