IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De plaats van Maria

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De plaats van Maria

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het IRS-Kenniscentrum geeft voortdurend nieuwe informatie over de verhouding Rome-Reformatie. Bezoekers van Kenniscentrum kunnen op deze website ook vragen stellen. Protestanten stellen vragen over het rooms-katholicisme. Rooms-katholieken stellen vragen over het protestantisme. Lees hieronder een vraag die werd gesteld op kenniscentrumirs.nl over Maria.

Vraag: Waarom is Maria zo belangrijk voor rooms-katholieken en is dat terecht?

Antwoord: In een preek geeft ds. G.Boer op een heldere manier antwoord op deze vraag. Deze preek staat in z’n geheel op Kenniscentrumirs.nl. Vanwege het gebrek aan ruimte, citeren wij slechts een gedeelte uit de preek:

“Christus staat voluit in het werk des Vaders. Zijn Middelaarsziel is tot het uiterste gespannen. Dan komt de grote botsing tussen de Heere Jezus en de Farizeeën. Immers zij roepen vervoerd door haat uit: Deze werpt de duivelen uit door Beëlzebul. Deze godslastering is de welbewuste afwijzing van Christus tegen beter weten in. Zij schrijven Zijn werk toe aan de overste der duivelen. Dit is de zonde tegen de Heilige Geest. Hier in dit huis staat de machtige Mensenontfermer tegen de machtige mensenverderver. Hier zijn de tegenstellingen tot het uiterste opgevoerd. En in dit geding tussen Christus en de duivel, tussen Zijn discipelen en de trawanten van de vorst der duisternis, grijpt de familie van de Heere Jezus in. Zij staan buiten en zoeken Hem. Zij scharen zich aan de zijde van hen die reeds uitgeroepen hebben: Hij is buiten Zijn zinnen, Hij is overspannen. Het werk heeft Hem te veel aangegrepen. Hij weet niet meer wat Hij doet.

Dan waakt in Maria op haar moederlijk gevoel, dat haar Zoon in gevaar ziet. Hij moet tegen Zichzelf beschermd worden. Daarom gaat een boodschapper of meerdere boodschappers naar binnen om Hem de komst van Zijn moeder en broeders te melden. Zie gemeente hier begint het al. Hier gaat Maria staan tussen Christus en God. Met de beste bedoelingen zegt ge? Die gelden in het Koninkrijk Gods ten enenmale niet. Hier gelden alleen de woorden Gods en de zending van de Messias. Het Woord Gods en het werk Gods zijn geheel eigensoortig. Alle verhoudingen op aarde hebben zich onvoorwaardelijk te schikken naar de orden van deze Middelaar en Zijn Woord. Och, dat dit in de kerk bedacht ware! Maria is in de loop der kerkgeschiedenis maar al te gretig op deze plaats gezet. Immers de kerk in de Middeleeuwen heeft Maria van haar plaats gehaald en heeft van haar gemaakt iemand die haar goddelijke Zoon aanwijzingen geeft in de dienst van Gods Koninkrijk. Ook de broeders van Jezus werden in die dagen aangeroepen, te hulp geroepen. Maar Maria kwam bovenaan te staan.”

Lees de rest van de preek op Kenniscentrumirs.nl bij de categorie ‘Vragen en antwoorden’.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

De plaats van Maria

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

In de Rechte Straat | 16 Pagina's