IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Bidden met verwachting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden met verwachting

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tijdens de IRS-conferentie in Rhederoord die in februari jl. gehouden werd, heeft Dr. W.H. Velema een lezing gehouden over 'Bidden met verwachting'. Het tweede deel van een samenvatting van deze lezing treft u hieronder aan.

Op Gods tijd en op maat

De Heere zal ons op het gebed Zijn goedertierenheid en genade niet weigeren. Verpakt in goedertierenheid en genade komt dan Zijn hulp. Hoe die eruit ziet en waarin die bestaat - dat rnoeten we aan God overlaten. Wie beseft wat goedertierenheid en genade betekenen, bidt ook: "Uw wil geschiede, niet mijn wil." Dan helpt God metterdaad. Hij strekt Zijn hand uit om te helpen. Te bekwamer tijd wil zeggen op het juiste moment èn naar de maat die wij nodig hebben. Men spreekt tegenwoordig over zorg op maat.

Welnu, zo biedt God ons Zijn hulp, verpakt in genade en barmhartigheid. En waarom doet God dat? Waarom mogen we wat verwachten? Omdat we een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan. Hij is geen hogepriester die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden. Let op de dubbele ontkenning. Vroeger leerden we: - x - = +. De dubbele ontkenning is een extra bevestiging. Zo'n Hogepriester hebben we. Daarom mogen we bidden met verwachting. In Hebreeën 4:14-16 wordt uitgelegd wat het inhoudt te bidden in Jezus' Naam.

Langs Gods weg en op Gods wijze

Daarvoor is zelfkennis en zelfverloochening nodig. We hebben er geen recht op dat God Zijn ogen naar ons toewendt; evenmin dat Hij ons Zijn oren leent om te horen. Maar God belooft uit genade, om Jezus' wil, en dus in Jezus' Naam ons Zijn hulp. Hoe die hulp er dan uitziet en uitpakt, dat is Gods zaak.

Verhoring verwachten betekent dat de hulp komt op Gods tijd, langs Gods weg en op Gods wijze, dus zoals het Hem behaagt. Bij de troon der genade in tijden van nood te komen is een dubbele zegen. Het betekent immers dat je niet eist en dat je alle zorgen en noden bij de Heere kwijt kunt. Let er dan op hoe de Heere je hoort. Wij kijken meestal vooruit. Soms komt Gods verhoring van achteren. Hij legt dan Zijn hand op de schouder en geeft wat Hij voor ons het beste vindt.

In de wachtkamer van het geloof

Wie zo leert bidden wordt beproefd en gelouterd in zijn gebedsleven en in zijn geloofsleven. Soms moeten we in de wachtkamer van het geloof wachten. Dat is niet aangenaam. Zeker niet voor haastige en ongeduldige mensen. Maar wie in de wachtkamer zit, wordt in de spreekkamer ontvangen om zijn kwaal te mogen vertellen en, hopen we, kwijt te raken. Daarom volharden in het gebed - met verwachting. Let dan op Gods aanwijzingen en hoe Hij ons gebed verhoort. Hij oefent ons in de schuldbelijdenis, het smeekgebed en in de dankzegging. Het is goed ook met elkaar en voor elkaar te bidden. Een gebedsgemeenschap te vormen; ook als men voor een 'gewone' ontmoeting bij elkaar is geweest. Waarom dan niet samen Gods aangezicht te zoeken voordat men uit elkaar gaat. Ik wijs nog eenmaal op Jezus' offer als pleitgrond voor ons gebed. Bidden met verwachting kan alleen in Jezus' Naam, om dan te wachten hoe God verhoring schenkt. Geprezen zij de Naam van de Vader, van de Zoon en van de Geest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Bidden met verwachting

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's