IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Ons blad naar alle priesters

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ons blad naar alle priesters

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij hebben het juninummer, waarin het getuigenis van br. De Berdt stond afgedrukt, naar alle parochiegeestelijken van Nederland, d.i. ongeveer 3.500 priesters.

We hadden daarbij een apart artikel opgenomen, waarin wij ons richtten tot alle priesters, en dat wij ook in dit nummer overdrukken.

U zult wel erg benieuwd zijn naar de reakties op deze toezendingen. Welnu, over het algemeen waren ze sympathiek, soms zelfs zeer sympathiek.

Slechts drie reakties waren uitgesproken bitter. EÉn daarvan, kapelaan W. B. L. te Apeldoorn, schrijft over De Berdt. „een ordinair geval van een defekt aan de persoon zelf". En hij vergelijkt hem met ex-ds. H. v. d. Linde". Dat is nog eens wat anders! „U ziet blijkbaar niet het verschil tussen Mie hiel de Berdt's inschrijving in de gereformeerde kerkgemeente van Bussum en de overgang van dr. H. v. d. Linde". Aldus kapelaan W. B. L.

Een ander stuurde vanuit Den Haag ons blad anoniem terug. Het was volgekrabbeld met allerlei beledigende opmerkingen aan ons adres, waaronder de woorden „Judas" en „renegaat" natuurlijk niet ontbraken.

Ik wil er echter de nadruk op leggen, dat er dus slechts drie van de 3.500 priesters zo uitgesproken vijandig hebben gereageerd. Dat is dus nog niet ÉÉn op de duizend.

Toen ik dat geval van die anonieme priester aan een vriendelijke lezer schreef, antwoordde hij; „Ik ben het volkomen met U eens, wat betreft de houding van die „anonieme collega" (was het zeker'n priester? Vergeef me, als ik nog graag twijfel!): dit is niet alleen stijlloos en minderwaqardig, maar ik vind het zo „on-evangelisch" als maar mogelijk is. Deze mening van een katholiek priester moogt U gerust publiceren, want i k vind het beschamend."

(Helaas kan er geen twijfel bestaan omtrent de vraag, of dit anonieme exemplaar van een priester afkomstig was, want wij hadden de herdruk van het juninummer, waarin de brief aan de priesters, aan niemand anders gezonden. Maar we willen daarvoor allerminst de rooms-katholieke geestelijkheid van Nederland aansprakelijk stellen. Op 3.500 dominees loopt er ook wel een of ander rond, wiens gedragingen wij niet voor onze rekening willen nemen).

Toch waren er veichr neg 32, die hun exemplaar „geweigerd" terugstuurden. Dat verwonderde ons. Laten we ons dat eens andersom indenken: ex-protestanten zouden een tijdschrift hebben opgericht, waarin zij getuigen van de rijkdom, die zij in de rooms-katholieke kerk menen gevonden te hebben, tegenover de geestelijke armoede in de reformatie, toen zij moesten leven vanuit de innige geloofsgemeenschap met Jezus Christus alleen. Zij sturen nu dit tijdschrift toe aan alle predikanten. Zou het dan een bewijs zijn van herderlijke bewogenheid, wanneer deze dominees hun exemplaar met een venijnig „geweigerd" retourneren aan deze mensen, die zij toch als verloren, of althans als dwalende schapen beschouwen? Jezus ging het Éne verloren schaap zoeken in de wildernis.

Met de andere priesters, die reageerden, hadden we zeer vruchtbare gesprekken per brief. Er waren brieven bij, waaruit een diepe vroomheid sprak. Het is goed om telkens zulke uitingen te ontvangen. Dan realiseer je je weer, dat er ook in de rooms-katholieke kerk waarachtige kinderen Gods leven, die Jezus oprecht lief hebben.

Ik heb het rooms-katholicisme nu al meegemaakt in verschillende landen: in België, Brazilië, Zuid-Afrika en Nederland boven en onder de Moerdijk. Maar wat een verschil!

HET GOEDE VOORBEELD DER ROOMS-KATHOLIEKEN.

Wij zouden graag spoedig wÉÉr eens een nummer van ons blad naar alle priesters sturen. Wat denkt u b.v. van dit nummer? We kunnen dan een of ander stuk, dat een priester minder interesseert, vervangen door een ander, dat zwaarder van inhoud is.

Maar…. dat kost ons iedere keer ongeveer 500 gulden. Mag dat echter een bezwaar zijn? Kijkt u dan eens naar de rooms-katholieken. Zij hebben een bureau, de Una Sancta, in Den Haag, met onderafdelingen in verschillende steden. Elke protestant kan daar gratis een serie van twintig brochures krijgen, die hem dan om de 14 dagen worden toegezonden. Tesamen 320 bladzijden. Door dure advertenties in neutrale bladen hebben de rooms-katholieken aldus reeds 30.000 cursisten geworven. En dat in slechts vijf jaar tijd. Zij brengen daarvoor jaarlijks ƒ 60.000.— op en ze willen dat opvoeren tot ƒ 100.000.— en meer.

Wij kunnen er alleen maar respekt voor hebben, dat de rooms-katholieken zoveel er voor over hebben om ons, protestanten, via deze cursussen naar wat zij zien als de „Moederkerk", terug te brengen. En dan stelt zich vanzelf de vraag: Wat doen wij om hun het Evangelie van Gods soevereine genade in Jezus Christus te brengen?

Er zijn protestanten, die met groot lawaai verkondigen, dat Rome toch zo verschrikkelijk mis is en dat de reformatie het toch zo ontzettend bij het juiste eind heeft, maar wat doen ze dan om deze dwalenden aan de voeten te brengen van Jezus Christus als de enige en volkomen Zaligmaker?

Daar zijn wel allerlei verontschuldigingen voor aan te voeren, althans in het verleden. Onwetendheid bijv. en daaruit voortvloeiende moedeloosheid. Bij vele protestanten merk ik wel eens de gedachte : Je krijgt een rooms-katholiek toch nooit van zijn kerk los. Hij zit daar met zoveel vezels van zijn onderbewustzijn aan vast. Rome is zulk een massapsychologe, dat het onbegonnen werk is, om daar tegen te vechten. En ze denken dan ook, dat er heel wat meer protestanten overgaan naar Rome dan rooms-katholieken naar de reformatie.

Maar dat is zeer zeker onjuist. Ook in Nederland gaan er meer rooms-katholieken over naar de reformatie dan omgekeerd. Bij de gereformeerde kerken is dat jaarlijks ongeveer het dubbele. In de loop van 1958 gingen er 131 roomskatholieken over naar de gereformeerde kerken en 68 gereformeerden werden rooms-katholiek. Dat die onjuiste indruk bij velen heerst komt vanwege de grote publiciteit, die aan een overgang van Rome naar Reformatie wordt besteed. Wat is er b.v. niet in allerlei bladen en blaadjes, met grote sensatiekoppen en breedvoerige beschouwingen aandacht besteed aan de overgang van dr. H. v. d .Linde, terwijl de overgang van ex-priester De Berdt in de protestantse pers over het algemeen op bescheiden wijze werd besproken en in de rooms-katholieke pers helemaal is doodgezwegen.

Een tweede reden waarom tot nog toe zo weinig werd gedaan, om het Evangelie van Jezus Christus, zoals dat door de reformatie beleden wordt, aan de rooms-katholieken te brengen, is het gebrek aan bundeling van krachten. Een goed evangelisatieblad vraagt enorm veel aan geld, tijd, enz.

Daarom is het erg veiblijdend, dat in onze stichting leden van zoveel verschillende protestantse kerken en kringen samenwerken. Tot nog toe zijn wij het enige protestantse evangelisatieblad voor rooms-katholieken en het zou dan ook erg jammer zijn, wanneer nu allerlei kerken en kringen met een eigen evangelisatieblad zouden uitkomen voor rooms-katholieken.

EEN KONKREET EVANGELISATIEDOEL.

Het zou erg mooi zijn, wanneer een hervormde, gereformeerde, christelijk gereformeerde enz. gemeente de verzending van een nummer aan alle priesters voor hun rekening wilde nemen. Ze zouden dan daarvoor op een zondag een collecte kunnen houden. Daarna zelf de adressen schrijven. En dan samen bidden voor de zegen over al die te verzenden nummers. Dat zou een gemeente prachtig kunnen samenbinden.

Probeert u het eens bij uw kerkeraad. We zullen week laten staan. het zetsel van dit blad een

ALLERLEI PLANNEN.

Ja, we hebben nog zoveel plannen. We zouden b.v. ook graag via stationsreklame (rooms-katholieken lezen weinig neutrale bladen) de rooms-katholieken uitnodigen om een gratis abonnement op ons blad aan te vragen. Maar de plaatsing van ÉÉn affiche op alle stations gedurende ÉÉn maand kost ƒ 3.500.— en een hele pagina van „Tussen de rails" per maand ƒ 1.200.—. Wie zal dat betalen, zoetj lieve Gerritje?

Ds. Gravendeel zegt echter: Wat Rome kan, zouden wij dat niet kunnen? Waar blijft dan ons geloof?

Inderdaad. We zullen dit alles zeker bereiken. Stap voor stap. We hopen binnen een jaar of drie 50.000 abonnees te hebben. Dan hebben we pas een brede financiële basis en dan kunnen we met ons blad diep ingrijpen in de publiciteit.

Daarom is voorlopig het parool: abonnementen, abonnementen en nog eens abonnementen! Probeer eens of u op de herdinkssamenkomst van de hervorming, 31 oktober, geen abonnementen kunt aanwerven. Gaarne stellen wij daarvoor folders beschikbaar, waarop de mensen hun adres kunnen invullen. Vraagt U dat dan tijdig aan bij mij (Eg. Blocklaan 4, Kortenhoef). En bijzonder prettig zou het zijn, wanneer de collecte op die avond voor ons werk werd bestemd. Intussen wachten we maar af.

Reformatorische christenen, wordt u bewust van de eenheid, die er onder ons is in Jezus Christus, het Hoofd van zijn lichaam, de gemeente!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1960

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

Ons blad naar alle priesters

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1960

In de Rechte Straat | 24 Pagina's