IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Nogmaals: het Celibaat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nogmaals: het Celibaat

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien zegt menig lezer: Hè, alweer datzelfde onderwerp. U 'hebt gelijk, ik vind het zelf ook wel wat veel worden. Maar ons blad wil allereerst een getuigend gesprek zijn met rooms-katholieken. En daarom meen ik tooh plaatsruimte te moeten geven aan deze brief van de r.k. priester, Cam. Metz uit Eeklo (België Ik zal echter zo kort mogelijk zijn in mijn kommentaar.

„Waarom mogen uw lezers niet vernemen, welke grote redenen er pleiten ten gunste van het celibaat van de priesters?"

ONS ANTWOORD: In onze nummers van sept. en okt. 1962 hebben we 24 bladzijden besteed aan de theologische en bijbelse gronden waarmee de r.k. kerk het celibaat meent te kunnen verdedigen. We willen niet zonder ernstige redenen in herhalingen treden.

„De encycliek van Paulus VI zou u nochtans leren, dat er drie categorieë zijn die het priestercelibaat rechtvaardigen: 1. christologische (om wille van Christus); 2. eschatologische (om wille van de eindtijd) en 3. ecclesiologische (om wille van de Kerk).

Om wille van Christus

1. Het celibaat is er voor het Rijk der hemelen (Matth. 19:12). Het hecht ons aan de Heer en dat zonder verdeeldheid (1 Kor. 7:35). De volmaakte onthouding moet de priester beschutten in zijn definitieve keuze voor de enige en soevereine liefde van Christus."

ONS ANTWOORD: Elk mens moet definitief kiezen voor de enige en soevereine liefde van Christus. Het liefhebben van een vrouw sluit deze keuze niet uit.

„Het is niet een loutere verplichting„ een soort voorafgaande conditie tot de wijding. Dit zou immoreel zijn en geen enkele instantie zou dat kunnen of mogen opleggen. Het celibaat is een gave van Christus aan zijn priesters, een uitnodiging van de liefde en een bezegeling ervan. Is een gehuwde niet blij dat de wet der onverbreekbaarheid daar is, die zijn liefde bezegelt en beschut? Is het immoreel zich te laten binden in het huwelijk?"

ANTW.: Als u uit de Bijbel kunt aantonen, dat Christus aan elke r.k. priester bij zijn wijding ook de gave der onthouding schenkt, ben ik geheel met u akkoord.

Verwijzing naar de eindtijd

2. „Het celibaat heeft de waarde van een teken: het verwijst naar het einde, waarin de kinderen der verrijzenis noch vrouw noch bruidegom zullen nemen (Luk. 20:35), ... „als wanneer men noch man noch vrouw zal nemen, maar allen zullen zijn als de engelen Gods."

ANTW.: Dit kan men alleen zeggen van het vrijwillige, echter niet van het verplichte celibaat. Want de verlosten die dan bekleed zullen zijn met onsterfelijkheid, zullen op geen enkele wijze meer behoefte hebben aan huwelijksgemeenschap. Er zal daar op geen enkele wijze een wet van onthouding zijn.

Kerkelijke motieven

3. „Het celibaat betekent de geestelijke vruchtbaarheid (Joh. 1:13)." ANTW.: Deze tekst 'heeft niets, maar dan ook niets, te maken met het celibaat.

„Het laat toe totaal open te staan voor het beluisteren van Gods Woord." VRAAG: Is het huwelijk dan een belemmering voor dit totaal openstaan?

„Het laat toe dat de priester hostie zij met de Hostie."

VRAAG: Is het huwelijk dan een belemmering om hostie ( = offerande) met Christus te zijn? Paulus echter schreef ook aan de gehuwden: „Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande". Let wel: „uw lichamen"; dat vraagt hij ook aan de gehuwden.

„Het situeert de priester in de bovennatuurlijke sfeer van Christus' verlossend lijden."

ANTW.: Het is door het geloof alleen dat wij in de levenssfeer van Christus komen, want de rechtvaardige leeft door het geloof (Habakuk 2:4; Gal. 3:11; Hebr. 10:38).

„Het ondersteunt de hoop der gelovigen: het helpt de gelovigen op de harde weg, de smalle weg, die leidt tot het Rijk."

ANTW.: „Vestigt uw hoop volkomen op de genade die u gebracht wordt dooide openbaring van Jezus Christus" (1 Petr. 1:13).

„Het maakt de priester vrij, totaal vrij, voor het apostolaat, voor de eredienst, voor de naastenliefde."

ANTW-: „Totaal vrij ?" Kom, kom, niet overdrijven a.u.b. Elk mens heeft op zijn tijd ontspanning nodig, anders raakt hij overspannen. Iemand die niet de gave der onthoudig heeft, kan het celibaat, dat hij zichzelf of de kerk hem heeft opgelegd, slechts beleven als een wet, als een zware last en hoopt daarom allerlei nodeloze spanningen in zich op, die de door u genoemde vrijheid eerder belemmeren dan bevorderen. En vervolgens: de eigenlijke vrijheid der kinderen Gods is de vrijheid van de vloek der wet, waarvan Christus ons heeft vrijgekocht. Ten derde: Paulus die de gave der onthouding heeft ontvangen, legt nochtans in 1 Kor. 9:1 en 5 er de nadruk op, dat hij evenals Petrus en de andere apostelen een christin als zijn vrouw op zijn zendingsreizen mag meenemen; dat hij dus elk moment vrij is om te trouwen. Die vrijheid heeft de r.k. kerk echter aan de priester ontnomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Nogmaals: het Celibaat

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's