IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

IRS is een gevaarlijk blad „…SUGGESTIEF EN MEESLEPEND…"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IRS is een gevaarlijk blad „…SUGGESTIEF EN MEESLEPEND…"

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In „Waarheid en leven", een behoudend r.-k. maandblad, werd in de rubriek „Vraagbaak" de volgende vraag gesteld:

A. P. te H. — In het blad „Visie" van de Evangelische Omroep vond ik een advertentie over een hele bladzijde voor het tijdschrift „In de Rechte Straat". Dat er gesproken wordt van miljoenen katholieken in Nederland, „die leven onder de prediking van een ander evangelie dat geen evangelie is" stond me niet aan.

Het antwoord van de redakteur van deze rubriek, de pater Dominikaan J. Lemeer (Rijksweg 186, Rijckholt), luidde:

Vroeger werd me dit blad, geredigeerd door twee afgevallen katholieke priesters, enige malen toegestuurd. Ik vond het toen reeds een gevaarlijk blad voor priesters en andere katholieke gelovigen. Er werd reclame gemaakt voor afval van het geloof en het opgeven van het priesterschap. Het was des te gevaarlijker, omdat er op suggestieve en meeslepende en misleidende wijze geschreven werd. De advertentie is in dezelfde geest. Uit de advertentie blijkt ook, dat men van plan is een tijdschrift uit te geven speciaal voor katholieken onder de naam „Op weg naar Damascus". Als aanbeveling staat in de advertentie, dat men als abonnee het ex-priesterfonds steunt, waarvoor de Stichting het expriesterhuis „De Wartburg" te Velp heeft gesticht. Beide bladen moeten dan ook katholieken ten sterkste worden ontraden.

Dat de E.O. deze advertentie heeft opgenomen, is geen aanbeveling voor haar. Ik vraag me af, of de verantwoordelijke instantie wel op de hoogte is van de tendenzen van het blad. In de voorafgaande weken werd aan alle priesters in Holland en België het algemeen evangelisch Vlaams weekblad „De Kruisbanier" ter kennismaking toegestuurd. Dit nummer werd mede door de hoofdredakteur van „De Rechte Straat" samengesteld.

ONS KOMMENTAAR:

1. Is het misleidend wanneer wij steeds vanuit de Bijbel trachten aan te tonen dat het Evangelie louter genade-verkondiging is en dat de mens „het eeuwige leven NIET waarlijk kan verdienen", zoals Trente leert? Ieder die ons blad leest, weet toch dat wij steeds onze argumenten uit de Bijbel halen. Slechts wat Gods Woord zegt, heeft gezag in ons blad. Beschouwt pater Lemeer het als misleidend, wanneer wij aan de mensen voorlichting geven vanuit de Heilige Schrift?

2. In ons blad wordt voortdurend opgeroepen tot bekering en tot geloof in Jezus Christus alleen. Hoe kan pater Lemeer ons dan verwijten dat wij „reclame maken voor afval van het geloof". Is het geloof in de rooms-katholieke kerk dan „het" geloof en het geloof in Jezus Christus alleen „afval van het geloof?"

3. Wat betekent dan het Decreet over het Oecumenisme van het tweede Vatikaanse Concilie? Daarin worden de protestanten „afgescheiden broeders en zusters" genoemd. Wordt dit vriendelijke spreken over afgescheiden broeders en zusters niet tot huichelarij, wanneer men een rooms-katholiek die overgaat naar deze afgescheiden „broeders en zusters", een afgevallene noemt en wanneer men die overgang naar de Reformatie brandmerkt als ,afval van het geloof?'

4. Aan de protestantse lezers van IRS: „Predikt het woord; houdt aan.." (2 Tim. 4:2). Dat schrijft Paulus aan Timotheus. Zo zullen ook wij rustig voortgaan met de verkondiging van het Evangelie aan onze r.-k. medemensen, door goed en kwaad gerucht heen. Het moet ons tot voldoende vreugde zijn, wanneer wij weten dat daardoor Gods Naam wordt grootgemaakt en Christus verheerlijkt wordt, zelfs al zou geen enkele rooms-katholiek daardoor tot bekering en tot persoonlijk geloof komen in Jezus Christus als enige en algenoegzame Zaligmaker voor zondaars. Wij zijn slechts geroepen om het zaad van het Woord Gods uit te strooien. Het ligt aan het welbehagen des Heeren, wanneer het ontkiemt en tot wasdom rijpt!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1973

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

IRS is een gevaarlijk blad „…SUGGESTIEF EN MEESLEPEND…

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1973

In de Rechte Straat | 32 Pagina's