IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

VRIJZINNIGHEID officieel in de r.k. kerk van Nederland toegelaten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRIJZINNIGHEID officieel in de r.k. kerk van Nederland toegelaten

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Kath. Archief van 2 febr. 1968 werd een uitermate belangrijk dokument gepubliceerd, nl. het antwoord van de Ned. bisschoppen op de bekende tien vragen van kardinaal Ottaviani. Mijn oren hebben staan klapperen, toen ik dat alles las. Hoe is het mogelijk dat r.k. bisschoppen dit kunnen schrijven.

Het dokument is veel belangrijker dan de Nieuwe Katechismus. Allereerst omdat het direkt onder de volle verantwoordelijkheid valt van de Nederlandse bisschoppen. Men zal dat niet zozeer kunnen zeggen van de N.K. die 600 bladzijden telt. Vervolgens ook omdat de formuleringen kort en duidelijk zijn, terwijl de N.K. veel weg heeft van ontboezemingen, die je niet op een goudschaaltje kunt wegen.

Ik wil enkele uitspraken hieronder laten volgen en wil beginnen met uitspraken waarover we ons zeer kunnen verblijden.

Verblijdende uitspraken:

„De hele openbaring ligt wezenlijk reeds in de Heilige Schrift uitgedrukt en het is dus niet alleen zo, dat de overlevering en het leergezag de Heilige Schrift uitleggen (hetgeen niet mag worden ontkend), maar eveneens dat de Heilige Schrift de overlevering uitlegt, ook haar leerstellige uitspraken".

„Er heeft een opvallende vernieuwing ten aanzien van de casuïstische moraal plaats gevonden. Zonder het belang van de afzonderlijke daden te ontkennen wil men er sterk de nadruk op leggen, dat deze daden mede tegen de achtergrond van de gehele menselijke houding (de „fundamentele levensinstelling", de grondkeuze) moeten worden gezien". (N.B. De casuïstiek is de uitpluizing in hoeverre bepaalde gevallen (casus) zondig zijn of niet.)

Verbijsterende uitspraken:

„......de concilies die immers daarom hebben beleden dat Christus zowel God als mens is, omdat zij wilden aantonen dat Hij werkelijk het goddelijk heil (daarom is Hij Gods Zoon) aan de mensen zelf (daarom is Hij mens) aanbiedt. Ook al wordt dit heilsaanbod door Beltmann en door het existentialisme zo sterk benadrukt, dat de Heiland zelf bij de verkondiging enigermate op de achtergrond raakt, toch is datgene waarop de nadruk wordt gelegd goed en christelijk".

Verder laten de bisschoppen betwijfeling van de volgende fundamentele dogma's toe:

„over Jezus' verrijzenis of over zijn leven na de verrijzenis". Zij trachten begrip aan te kweken voor de redenen waaruit die „twijfels of aarzelende uitspraken" voortkomen;

de maagdelijke geboorte van Christus. Zij zeggen: „Of deze term „maagdelijk" letterlijk moet worden verstaan of niet, is nooit met de volheid van het leerambt uitgemaakt";

de erfzonde. Zij zeggen dat in de kwestie van de erfzonde „de hoofdvraag is, of men werkelijk zonde erkent en de invloed van persoonlijke zonde op anderen"; het bestaan van de Adam van de Bijbel zoals wij die altijd verstaan hebben. De bisschoppen zeggen: „Wat de vraag betreft, of er slechts ÉÉn Adam geweest is, moet er met de grootste nadruk op gewezen worden, dat de afkomst van allen uit ÉÉn enkele stamvader nooit op de meest gezagvolle wijze door het leergezag is vastgesteld".

Zij vragen ruimte voor hen die „zeggen dat Christus Gods Zoon is, omdat Hij op unieke en bijzondere wijze mens is. Men kan dit een humanisme noemen, maar dan een humanisme dat niet ontkent dat Christus de Zoon van God is".

Onze vraag: Wat blijft er nog over van het christendom in een kerk die officieel het goed recht van de twijfel aan zulke fundamentele dogma's erkent?

Spreekbeurten Ds. Hegger

27 febr. Alteveer, 19.45 uur, Jeugdgebouw geref. kerk; 29 febr. Elburg, 19.30 uur, chr. geref. kerk; 6 mrt. Vreeswijk, 19.30 uur, herv. kerk, Dorpsstraat; 7 mrt Harderwijk, 19.30 uur, „Samuël", Kerkstraat; 11 mrt Soest, chr. geref. kerk; 12 mrt. Nieuwkoop, 19.30 uur, Dorpshuis „de Rank"; 14 mrt. Randwijk, 19.30 uur, herv. kerk, Kerkstraat; 19 mrt. Nieuwlande (Dr.) 19.45 uur, Dorpshuis, Brugstraat; 20 mrt. Woerden; 21 mrt. Zwaagwesteinde, 19.45 uur, chr. geref. Rehobothkerk; 25-31 mrt. Ierland.

Nieuw bestuurslid

Tot het bestuur van onze stichting is toegetreden: ds. J. C. Janse, predikant van de geref. kerk (vrijgem.) te Velp.


HEBT U AL UW ABONNEMENT BETAALD ?

Het zou erg jammer zijn zowel voor u als voor ons, indien wij straks u een kwitantie zouden moeten sturen, verhoogd met ƒ 1,25 aan inningsen administratiekosten. Betaal dus NU, als u het nog niet gedaan hebt: ƒ 6,50. Anders wordt het straks f 6,50 + ƒ 1,25 = ƒ 7,75. Nogmaals, dat zou erg jammer zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

VRIJZINNIGHEID officieel in de r.k. kerk van Nederland toegelaten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's